درگ جالب تویوتا GR یاریس و سوپرا با موتورسیکلت رالی!
تویوتا GR سوپرا و GR یاریس خودروهای پرفورمنس هستند و در 400 متر مدلهای سریعی بهحساب میآیند اما ویدئوی جدیدی از کارواو نشان میدهد که وسیلهای با چرخهای کمتر و قدرت بسیار پایینتر میتواند بهراحتی آنها را مغلوب کند. این تویوتاها در برابر یک موتورسیکلت رالی قرار گرفتهاند که راکب آن «سم ساندرلند»، برندهٔ دو دورهٔ مسابقات داکار است. این موتورسیکلت از یک پیشرانهٔ تک سیلندر 450 سیسی استفاده میکند که تنها 72 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور دارد اما با وزن فقط 150 کیلوگرم، بسیار سبک است.
زیر کاپوت GR یاریس یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری سه سیلندر توربوشارژ بسیار بزرگتر قرار گرفته که 264 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی این نیرو را به هر چهارچرخ منتقل میکند تا هاچبک 1280 کیلوگرمی به حرکت درآید. GR سوپرا با پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو قویترین خودروی این جمع محسوب میشود. این موتور 387 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و باید وزنی 1502 کیلوگرمی را حرکت دهد. این کوپۀ ژاپنی هم مثل یاریس به گیربکس دستی مجهز است اما نیرو را فقط به چرخهای عقب انتقال میدهد.
در اولین درگ، یاریس پس از شروع مناسب با مشکل مواجه شد و موتورسیکلت رالی بهراحتی آن را مغلوب کرد. نتیجهٔ مسابقهٔ دوم هم متفاوت نبود زیرا هرچند یاریس شروع بهتری داشت و فاصله را کم کرد اما این برای کسب پیروزی کافی نبود. در مسابقات بعدی، سوپرا جایگزین یاریس شد اما بازهم نتیجه تغییری نکرد زیرا موتورسیکلت هنوز هم در 400 متر سریعتر بود و پس از 11 ثانیه به خط پایان رسید درحالیکه سوپرا این کار را در 12 ثانیه انجام داد و یاریس برای پیمودن 400 متر به 12.5 ثانیه زمان نیاز داشت.
مسابقهٔ پایانی یک درگ جالب 200 متری بود که موتورسیکلت روی خاک و خودرو روی آسفالت قرار گرفت. در اینجا اولین پیروزی تویوتا حاصل شد و سوپرا توانست ظرف 8.6 ثانیه به خط پایان برسد درحالیکه موتورسیکلت این کار را در 9 ثانیه انجام داد. در مسابقهٔ رولینگ این موتورسیکلت بود که دوباره پیروز شد اما در آزمایش ترمز، سوپرا در مسافت کمتری متوقف شد و دومین برد خود را کسب کرد.