تویوتا GR کرولا مسابقهای با سوخت هیدروژن مایع معرفی شد
معرفی تویوتا GR کرولا مسابقهای با سوخت هیدروژن مایع تنها چند ماه پس از ناکامی خودروی موردبحث در سوزوکا انجام شده است. این اولین باری نیست که خودروی یاد شده مسابقهای 24 ساعته را کامل کرده زیرا در سال 2021 نیز شاهد حضورش در همین رویداد بودهایم. آکیو تویودا مدیرعامل اسبق تویوتا تیمی از رانندگان را برای بررسی این تکنولوژی تشکیل داده و خودش نیز بخشی از آن بوده است.
GR کرولا موردبحث ویژگیهای جالبی دارد. این مدل، از همان پیشرانه 3 سیلندر 1.6 لیتری توربوی GR یاریس و GR کرولا استاندارد نیرو میگیرد؛ اما بجای بنزین از هیدروژن مایع که در 4 تانک سوخت فیبر کربنی ذخیره میشود، استفاده خواهد کرد. اگرچه این اولین باری نیست که شاهد مسابقه دادن خودروی یاد شده با سوخت هیدروژن هستیم اما مدلی که سال 2021 در مسابقات حضور یافته بود از هیدروژن گازی استفاده میکرد. بخشی از هیدروژن مایع مورد استفاده از این خودروی مسابقهای در استرالیا تولید شده و تویوتا مجبور به انتقال جایگاه سوختگیری هیدروژن مایع سیار به پیست بوده است. بکار گیری این نوع سوخت پیچیدگی را کاهش میدهد زیرا تیم تویوتا دیگر نیازی به کمپرسورها و پیش خنککنندهها برای کاهش دمای هیدروژن گازی ندارد. ژاپنیها همچنین خاطرنشان میسازند شعاع حرکتی GR کرولا مسابقهای با استفاده از هیدروژن مایع بیش از دو برابر شده و سوختگیری آن نیز فقط 1.5 دقیقه طول میکشد.
یکی از چالشهای استفاده از هیدروژن مایع به نگهداری آن در دمای کمتر از منفی 253 درجه سانتیگراد طی فرایند سوختگیری و ذخیره مربوط میشود. این امر نیاز به توسعه تکنولوژی پمپ سوخت جدیدی را که بتواند در چنین دمای پایینی کار کند ضروری جلوه داده است. تویوتا در چند سال اخیر سرمایهگذاری وسیعی روی تکنولوژی هیدروژنی انجام داده و استراتژی برقی سازی صرف را دنبال نکرده اما با تغییرات تیم مدیریتی این برند شاهد دگرگونی قابلتوجه در اهداف بلندمدت آن هستیم. باید دید آیا تکنولوژی هیدروژنی در آینده بهصورت گسترده مورد استفاده قرار خواهد گرفت یا اینکه بازی را به برقیها واگذار خواهد کرد.