درگ جالب تویوتا پریوس پرایم، مزدا 3 و سوبارو WRX
همه میدانیم که تویوتا پریوس پرایم 2023 به عنوان خودرویی پرفورمنس و اسپرت شناخته نمیشود اما قوای محرکه هیبریدی آن که از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری تنفس طبیعی و واحدی برقی تشکیل شده 220 اسب بخار قدرت تولید میکند. ژاپنیها میگویند همین قدرت برای ثبت صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 6.6 ثانیهای کفایت میکند، عددی که بهتر از هوندا سیویک Si است و تنها چند دهم ثانیه با فولکسواگن گلف GTI فاصله دارد. اکثر افراد از سیویک و گلف به عنوان خودروهایی اسپرت نام میبرند.
تراتل هاوس برای این مسابقه درگ از گلف یا سیویک دعوت نکرده بلکه دو رقیب دیگر پریوس پرایم در این رقابت مزدا 3 توربو و سوبارو WRX هستند. مزدا از پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری با 250 اسب بخار قدرت استفاده میکند و پیشرانه توربوی سوبارو نیز 271 اسب بخار قدرت دارد. همچنین دو خودروی یاد شده به سیستم چهار چرخ محرک مجهز هستند درحالیکه نیروی تولیدی پریوس پرایم فقط به چرخهای جلو منتقل میشود. نکته بعدی اینکه تویوتا سنگینترین خودروی این مسابقه است که دلیل آن استفاده از قوای محرکه هیبریدی خواهد بود.
در ویدئوی کوتاه منتشر شده دو مسابقه درگ برگزار میشود که بهصورت رولینگ و از حالت سکون است. جای تعجبی ندارد که رقبای توربو و چهار چرخ محرک تویوتا در زمان شروع به حرکت جلو میافتند و مزدا و سوبارو در زیر 6 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسند. البته نکته جالبی وجود دارد. اگرچه پریوس پرایم نمیتواند آب رفته را به جوی بازگرداند اما خیلی هم عقب نمیافتد و فاصله زیادی با WRX ندارد. اما در مسابقه رولینگ که لانچ اهمیت زیادی ندارد شاید پریوس بتواند خودی نشان دهد هرچند اینطور نیست و بازهم ژاپنیها نمیتوانند دو هموطن خود را شکست دهند. شاید دلیل این شکست وزن بالا، گیربکس CVT تویوتا یا قدرت کم باشد اما فاصله زیادی بین این سه خودرو وجود ندارد و در خط پایان پریوس تقریباً با طول یک خودرو شکست میخورد. اگرچه پریوس پرایم محصولی اسپرت نیست و بیشتر روی راندمان و مصرف سوخت خوب تمرکز دارد اما در شرایط لازم میتواند اندکی هیجان را به راننده منتقل کند.