گیربکس اتوماتیک مستقیم تویوتا DAT برای مدلهای GR؛ تحول در خودروهای اسپرت
تویوتا در حال توسعهٔ گیربکس اتوماتیک جدیدی بنام DAT است که در مدلهای GR ارائه خواهد شد و به گفتهٔ آکیو تویودا، بازی را برای خودروهای اسپرت تغییر خواهد داد.
تویوتا بیش از یک سال است که روی گیربکس اتوماتیک جدیدی برای خودروهای اسپرت کار میکند که گیربکس اتوماتیک مستقیم یا بطور مخفف DAT نام دارد. در اوایل سال 2022 یک GR یاریس با این گیربکس در مسابقات رالی گازو ریسینگ در ژاپن دیده شد و اندکی بعد، تویوتا از سرعت بخشیدن به توسعهٔ گیربکس DAT خبر داد. گیربکس اتوماتیک جدید تویوتا آخرین بار چند ماه پیش در یکی از مسابقات سری سوپر تایکو آزمایش شد و هرچند هنوز در دسترس عموم مردم نیست اما به گفتهٔ آکیو تویودا، ارزش صبر کردن را خواهد داشت.
وی این گیربکس را یک تغییردهندهٔ بازی برای خودروهای اسپرت اتوماتیک توصیف کرده است. با این حال، احتمالاً به این زودیها گیربکس DAT تویوتا را نخواهیم دید زیرا به گفتهٔ تویودا، موانع بسیاری بر سر راه توسعهٔ آن باقی است:
من واقعاً میخوام این اتفاق بیفتد و بسیاری از مردم با این خودروها رانندگی کنند. بعنوان مثال، کسانی که فقط با خودروهای اتوماتیک رانندگی میکنند هم میتوانند از موتوراسپرت لذت ببرند. آنها میتوانند صداهای مختلف و احساس بالا و پایین رفتن دنده را تجربه کنند.
تویودا میگوید زمانی که در GR یاریس مسابقهای دندهها را با گیربکس دستی تعویض میکند، زمان ارزشمندی را از دست میدهد اما این مشکل با گیربکس DAT وجود نخواهد داشت:
هیچ زمانی هنگام تعویض دنده از دست نمیرود و میتوان روی شتاب گیری، ترمز گیری و فرمان دادن تمرکز کرد.
تویوتا در نظر دارد این گیربکس را در مدلهای اسپرت GR خود ارائه کند اما اینکه آیا DAT را در دیگر محصولات این شرکت هم خواهیم دید یا نه، مشخص نیست. در حال حاضر، GR یاریس و GR کرولا فقط با گیربکس دستی عرضه میشوند اما GR86 و GR سوپرا با گیربکسهای اتوماتیک هم قابل خریداری هستند.