تویوتا ساخت لندکروزر با پیشرانه هیدروژنی درونسوز را منطقی میداند
تویوتا قاطعانه معتقد است که دستیابی به آلایندگی صفر میتواند بدون کنار گذاشتن پیشرانههای درونسوز صورت گیرد. درحالیکه برخی خودروسازان مثل پورشه در حال سرمایهگذاری در توسعه و تولید سوختهای مصنوعی هستند، این غول ژاپنی رویکرد متفاوتی را دنبال میکند. تویوتا میخواهد پیشرانهٔ درونسوز را برای کار با هیدروژن تطبیق دهد. این کار قبلاً روی پیشرانهٔ 1.6 لیتری توربوشارژ GR یاریس و GR کرولا در مسابقات اتومبیلرانی آزمایش شده است.
اما فقط هاچبکهای داغ نیستند که از پیشرانهٔ درونسوز هیدروژنی استفاده کردهاند زیرا تویوتا ون هایس را هم به چنین موتوری مجهز کرده است. در تصاویر زیر، این ون را میبینید که در استرالیا تحت یک برنامهٔ آزمایشی قرار گرفته است. در این برنامه، شرکتهای مختلف محلی از ون موردبحث در شرایط واقعی استفاده میکنند. این هایس به یک پیشرانهٔ V6 توربوشارژ مجهز است که از لندکروزر گرفته شده است. نیروی موتور هم از طریق یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود.
در مراسم معرفی هایس هیدروژنی در استرالیا، رئیس کارخانهٔ هیدروژن تویوتا گفته است که استفاده از این تکنولوژی در لندکروزر و همینطور دیگر خودروهای بزرگی که برای یدک کشی و حمل محمولههای بزرگ بکار میروند منطقی خواهد بود:
امکان انطباق پیشرانههای هیدروژنی با خودروهای بزرگی مثل لندکروزر وجود دارد. از این تکنولوژی میتوان در وسایل نقلیهای که برای یدک کشی و بارگیریهای سنگین بکر گرفته میشوند استفاده کرد.
تویوتا از سال 2017 روی پیشرانههای درونسوز هیدروژنی کار میکند و چهار سال بعد این تکنولوژی را با حضور کرولا اسپرت در مسابقات سری سوپر تایکو معرفی کرد. البته خروجی پیشرانه با سوخت هیدروژن در هایس بشدت کاهش یافته است. این موتور 3.4 لیتری V6 توئین توربو در لندکروزر 409 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور تولید میکند درحالیکه این اعداد در نسخهٔ هیدروژنی به تنها 161 اسب بخار و 354 نیوتن متر گشتاور رسیدهاند؛ بنابراین، در فرایند تغییر موتور از بنزین به هیدروژن قدرت زیادی قربانی خواهد شد.
هایس مثل نسل دوم میرای از سه مخزن هیدروژن استفاده میکند. جالب اینکه تویوتا از یک سو به دنبال بهینهسازی جانمایی مخزنها برای افزایش ظرفیت هیدروژن است و از سوی دیگر در حال دستکاری فرایند احتراق و حتی افزودن تکنولوژی هیبریدی برای کاهش مصرف سوخت است. در هایس، پیشرانه در جلو قرار دارد و مخازن هیدروژن زیر کف خودرو نصب شدهاند. این مخازن سوخت کافی برای پیمودن کمتر از 200 کیلومتر را ذخیره میکنند که رقم اندکی است ولی بالاخره باید از جایی شروع کرد.