نگاهی به تویوتا GR کرولا موریزو؛ سوپرهاچبک بهبودیافته برای پیست

شنبه 4 آذر 1402 - 06:30
مطالعه 5 دقیقه
1-Toyota-Corolla-GR-Morizo-Edition
تویوتا با ارتقای GR کرولا، یک نسخه 50 هزار دلاری معرفی کرده است که از موتور 3 سلندر، 300 اسب بخار و 400 نیوتن‌متر می‌گیرد.طراحی جسورانه نسل کنونی...
تبلیغات

تویوتا با ارتقای GR کرولا، یک نسخه 50 هزار دلاری معرفی کرده است که از موتور 3 سلندر، 300 اسب بخار و 400 نیوتن‌متر می‌گیرد.

طراحی جسورانه نسل کنونی کرولا به‌همراه سیستم چهارچرخ محرکی که برای ساختش از خودروهای رالی الهام گرفته شده است باعث خلق نسخه متمرکزتری با نام «موریزو ادیشن» شده است. از بخش‌های تازه در این خودرو می‌توان به صندلی‌ها، موتور بالابر شیشه، بلندگوهای در و برف پاک‌کن‌ها اشاره کرد که به‌منظور کاهش 84 کیلوگرم از وزن آن نسبت‌به نسخه «سرکیت» بازنگری شده‌‌اند.

موتور 1.6 لیتری سه سیلندر توربوشارژ موریزو مانند GR کرولا عادی، توان تولید 300 اسب بخار قدرت را دارد اما گشتاور آن به اندازه 30 نیوتن‌متر افزایش یافته و برابر 400 نیوتن‌متر است. حداکثر گشتاور در دور 3,250rpm دردسترس راننده قرار می‌گیرد و تا 4,600rpm ادامه خواهد داشت.

موریزو عملکرد روان و سبکی را در گذر از پیچ‌ها از خود به نمایش می‌گذارد که به‌لطف تایرهای میشلین اسپرت کاپ 2 محقق شده است. این تایر که نسبت‌به پایلوت اسپرت 4 چسبندگی بیشتری دارد باعث تحمل فشار جانبی 1.02 جی (g) می‌شود. در مقام مقایسه می‌توان به نسخه کرولا سرکیت اشاره داشت که نهایتا به فشار 0.94 جی می‌رسد.

جعبه‌دنده شش سرعتی این کرولای تازه با نسبت دنده‌های کوتاه‌تری تنظیم شده است که درکنار بهره‌وری از قدرت بیشتر موتوری و تایرهای چسبنده‌تری که دارد، زمان آن را لازم برای رسیدن به سرعت 10 کیلومتر بر ساعت در حد نیم ثانیه بهبود می‌بخشد. کرولا موریزو برای رسیدن به سرعت‌های 100 و 160 کیلومتر بر ساعت به‌ترتیب به 4.4 و 11.3 ثانیه زمان نیاز دارد.

نسخه موریزو مانند سرکیت به‌صورت استاندارد به دیفرانسیل لغزش محدود «تورسن» در جلو و عقب مجهز شده است. برخی جزئیات ترمز بازنگری شده تا موریزو برای رسیدن از سرعت 116 کیلومتر بر ساعت به صفر، تنها به 46 متر فضا نیاز دارد.

مهندسان تویوتا برای افزایش استحکام خودرو، صندلی‌های عقب را با میل تقویت‌کننده جایگزین کرده‌اند. تنظیمات سیستم تعلیق به‌گونه‌ای بازبینی شده است که کرولا سفتی و حال‌وهوای اسپرت خود را حفظ کند. این سبک تنظیم خودرو، هاچبک تازه‌نفس ژاپنی را برای حضور در پیست آماده اما رانندگی طولانی‌مدت و سفر را دشوار می‌کند.

موریزو با برچسب قیمتی 51,420 دلاری عرضه می‌شود اما راننده می‌تواند بالافاصله پس از نشستن پشت فرمان و نگاهی به محتوای کابین بفهمد که این نسخه ویژه بر پایه یک محصول 23 هزار دلاری توسعه پیدا کرده است. تویوتا تولید این هاچبک را به 200 دستگاه محدود کرده است. هاچبک یادشده خودرویی مناسب برای پیست با فرمان‌پذیری، حس‌وحال و قدرت یک کوپه اسپرت به شمار می‌رود و می‌تواند برای کسانی که به متفاوت بودن علاقه‌مندند، انتخاب جالبی باشد.

تویوتا GR کرولا موریزو 2023

موتور جلو/ چهارچرخ محرک/ 2 سرنشینه/ 4 در

قیمت پایه/ بررسی شده

51,420/ 52,063 دلار

موتور

توربوشارژ و درون‌سرد DOHC 12 سوپاپ 3 سیلندر/ بلوک و هد آلومینیومی/ تزریق مستقیم سوخت

جعبه‌دنده

6 سرعتی دستی

مصرف سوخت

11.2 لیتر در 100 کیلومتر

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.