بررسی تخصصی تویوتا هایلندر 2023؛ گرانقیمت اما باکیفیت!
اخیراً فرصت رانندگی با تویوتا هایلندر 2023 فراهم شده و باید گفت علیرغم نقاط ضعفی همچون قیمت بالا و فضای کابین و بار کم، هایلندر همچنان خودرویی باکیفیت و ممتاز به حساب میآید.
هایلندر یکی از اولین کراس اورهای سه ردیفه بازار به شمار میرود و به عنوان یکی از باتجربهترین رقبای این کلاس انتخاب افراد زیادی خواهد بود. این محصول میان سایز شاید فضای کمتری نسبت به هوندا پایلوت و کیا تلوراید داشته باشد اما خوشبختانه مدل 2023 آن از پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری توربوی جدید با گشتاور بیشتر نسبت به نمونه قبلی و همچنین برخی رقبای اصلی سود میبرد. شاید قدرت 265 اسب بخار این خودرو در مقایسه با خروجی 295 اسب بخاری هایلندر 2022 کمتر شده باشد اما پیشرانه توربو گشتاور 422 نیوتون متری ارائه میکند که نسبت به پیشرانه 6 سیلندر قبلی بسیار بیشتر است. هایلندر 2023 همچنین از جدیدترین سیستم اطلاعات سرگرمی تویوتا سود میبرد و از نظر کیفیت کابین و آرامش سواری نیز جزو بهترینهای کلاس است؛ اما به سختی میتوان قیمت نسبتاً بالا و فضای سر و بار محدود این خودرو را نادیده گرفت.
مشخصات تویوتا هایلندر 2023 | |
پیشرانه | 4 سیلندر 2.4 لیتری توربو |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | 265/422 |
قیمت مدل تست شده (دلار) | 50,210 |
اگرچه ما ظاهر و کیفیت هایلندر قبل از فیس لیفت را دوست داشتیم اما پیشرانه 6 سیلندر قدیمی و گیربکس 8 سرعته نه چندان خوب باعث شده بودند این خودرو در برخی مسیرهای پرسرعت و سربالاییها کم بیاورد. البته الآن خبری از این نقاط ضعف نیست و علیرغم کاهش قدرت، هایلندر 2023 لذتبخشتر ظاهر میشود. گشتاور پیشرانه توربو بیشتر شده و نکته مهم اینکه حداکثر گشتاور در دور 1700 به دست میآید که بسیار خوب است. همچنین مصرف سوخت خودرو نیز کاهش یافته است. گیربکس هایلندر هم رفتار بهتری داشته و معکوسهای نرمتر آن در شتاب گیری مشهود است.
بیشتر بخوانید: تویوتا هایلندر 2024
از نظر راحتی و کیفیت باید گفت هایلندر همچنان جزو بهترینهای کلاس است و در کابین از متریال نرم زیادی استفاده میشود. همچنین فضاهای زیادی برای قرار دادن گوشی و کیف پول تعبیه شده است. نکته مثبت دیگر به حذف سیستم اطلاعات سرگرمی قدیمی و استفاده از نمونهای جدید مربوط میشود. مدل تست شده از نوع لیمیتد بود که به نمایشگر مرکزی 12.3 اینچی باکیفیت مجهز شده و پشت آمپرهای دیجیتالی با ابعاد مشابهی دارد. اگرچه استفاده از دکمههای روی فرمان برای کنترل پشت آمپرها کمی گیجکننده به نظر میرسد اما نمایشگر مرکزی عملکردی روان و سریع دارد.
نقطهضعف مهم هایلندر 2023 به فضای بار 453 لیتری در زمان استفاده از تمامی صندلیها مربوط میشود که کمتر از کیا تلوراید و هوندا پایلوت است. فضای سر افراد ردیف دوم و سوم نیز به دلیل خط سقف خودرو محدود خواهد بود. طراحی خاص خودرو روی شیشههای جانبی و میدان دید آنها نیز تأثیر گذاشته است. البته اگر هایلندر جزو گرانترین خودروهای کلاس خود نبود چنین مواردی خیلی تعیین کننده ظاهر نمیشدند. اگرچه قیمت آغازین 38 هزار دلاری باعث میشود هایلندر درست شانهبهشانه خودروهایی همچون فورد اکسپلورر، هوندا پایلوت و کیا تلوراید حرکت کند اما با سفارش آپشن ها شاهد افزایش سریع قیمت خودرو خواهید بود. مدل لیمیتد تست شده با وجود دوربین 360 درجه سفارشی حدود 50 هزار دلار قیمت دارد. در مقابل باید گفت تلوراید SX با قیمتی به مراتب کمتر از تجهیزاتی همچون صندلیهای ردیف دوم گرمکن و سردکن دار و دو سانروف سود میبرد.
خود تویوتا میداند که هایلندر برای خانوادههایی که از صندلیهای ردیف سوم استفاده میکنند کمی کوچک است و به همین خاطر گرند هایلندر را عرضه کرده است؛ اما شاید برخی افراد ابعاد جمع و جورتر و طراحی این خودرو را بیشتر دوست داشته باشند. از جمله ویژگیهای مثبت هایلندر 2023 میتوان به کابین باکیفیت و جذاب، تکنولوژی بهتر و پیشرانه قویتر و کممصرفتر اشاره کرد. تمامی این موارد باعث میشوند کراس اور تویوتا جزو گزینههای قابلاعتنای کلاس خود باشد.