بررسی پیشرانه 6 سیلندر 1GR-FE تویوتا؛ بادوام و کارا!
این نیروگاه آهنین را میتوان در دل بسیاری از شاسی بلندها، وانت پیکاپ ها و محصولات پرفورمنس تویوتا دید. پیشرانه 1GR-FE به خاطر قابلیت اطمینان، دوام و پرفورمنس قابلتوجه شناخته شده است و تعهد ژاپنیها به پیشرفت فنی و کیفیت بالا را نشان میدهد. در ادامه میخواهیم به بررسی کامل پیشرانه موردبحث بپردازیم پس همراه ما باشید.
پیشرانه 1GR-FE اولین بار در سال 2002 رونمایی شد و یک قدم رو به جلوی بزرگ از نظر تکنولوژی پیشرانه تویوتا بود. این نیروگاه آهنین به عنوان بخشی از خانواده پیشرانههای GR توسعه یافت و پیشرفتهای چشمگیری از جمله بلوک پیشرانه آلومینیومی و طراحی میلسوپاپهای DOHC در آن دیده میشد. این پیشرانه همچنین به خاطر استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ شناخته میشود. همانطور که میدانید این تکنولوژی باعث بهینهسازی زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپها میشود که نتیجه آن بهبود پرفورمنس و مصرف سوخت خواهد بود.
با نسبت تراکم حدود 10 به 1، پیشرانه 1GR-FE تویوتا قدرت مناسب خودروهای بزرگ و پرفورمنس را ارائه میکند. بسته به مدل مورد استفاده و سال تولید، قدرت پیشرانه موردبحث کاملاً متنوع است به گونهای که نسخههای اولیه 1GR-FE حدود 236 اسب بخار قدرت داشتهاند درحالیکه خروجی آن در ادامه به 270 اسب بخار نیز رسیده است. تویوتا از این پیشرانه در محصولاتی همچون 4 رانر، تاکوما، توندرا، اف جی کروزر و لندکروزر پرادو استفاده کرده است. همچنین برخی مدلهای جهانی از جمله هایلوکس و فورچونر پذیرای پیشرانه 1GR-FE بودهاند.
تویوتا بیوقفه اقدام به ارتقای پیشرانه موردبحث کرد تا آن را از نظر استانداردهای آلایندگی و انتظارات عملکردی بهروز کند. استفاده از تکنولوژیهایی همچون VVT-i و دوال VVT-i که زمانبندی سوپاپ در میلسوپاپهای ورودی و خروجی را کنترل میکند باعث بهبود پرفورمنس و درعینحال کاهش مصرف سوخت و آلایندگی شد. همچنین برخی نسخههای این پیشرانه از سیستم القای کنترل آکوستیک استفاده کردند که باعث بهینهسازی قدرت و گشتاور تولیدی در تمامی دورها شد.
یکی از بهترین ویژگیهای پیشرانه 1GR-FE تویوتا را میتوان قابلیت اطمینان آن دانست. برای افزایش طول عمر این پیشرانه سرویسهای دورهای و نگهداری لازم کلیدی است. برای مثال زنجیر تایم پیشرانه در مقایسه با تسمه تایمهای عادی استهلاک و سرویس کمتری دارد. توجه عادی به این پیشرانه و سرویس و تعویض روغن آن باعث کارکرد چند ده هزار کیلومتری خواهد شد. اگرچه برخی نگرانیها درباره تأثیرات زیستمحیطی این پیشرانه وجود داشت اما تویوتا تأکید کرد پیشرانه 1GR-FE بالاترین استانداردهای آلایندگی را رعایت میکند. تکنیکهایی همچون گردش مجدد گازهای خروجی و سیستم تزریق سوخت پیشرانه در مدلهای بعدی بکار رفتند تا میزان کربن تولیدی را کاهش دهند.
در خاتمه باید گفت پیشرانه موردبحث تعهد تویوتا به پیشرفت مهندسی، توازن بین پرفورمنس، قابلیت اطمینان و راندمان بالا را نشان میدهد. این نیروگاه آهنین در طیف گستردهای از خودروها بکار رفته و انعطاف بالایی دارد. تلاشهای تویوتا برای کاهش آلایندگی و حفظ محیطزیست نیز قابلتحسین است. باید گفت این پیشرانه هنوز در خط تولید قرار دارد و بهروزرسانیهایی روی آن اعمال شده است.