داستان همکاری یاماها و تویوتا برای تولید 2000GT؛ اولین سوپرکار ژاپن

شنبه 21 بهمن 1402 - 13:30
مطالعه 7 دقیقه
1967-toyota-2000gt
در دهه 60 میلادی یاماها و تویوتا با همکاری یکدیگر اولین سوپرکار ژاپن یعنی 2000GT را تولید کردند.
تبلیغات

در اوایل دهه 60 میلادی ژاپن تأثیرات ناشی از جنگ جهانی دوم را تا حد زیادی پشت سر گذاشته بود اما صنعت خودروی این کشور برخلاف امروز به خاطر تولید محصولاتی ارزان و بی‌کیفیت شناخته می‌شد. خودروسازان ژاپنی محصولی پرفورمنس نداشتند و البته خریداران خودرو در این کشور هم علاقه‌ای به محصولات اسپرت نشان نمی‌داند. البته برگزاری گرندپری 1963 و 1964 در ژاپن علاقه به سرعت را بیشتر کرد.

خودروسازان ژاپنی هم فرصت مناسبی یافتند تا نشان دهند که توانایی تولید خودروهای اسپرت برای رقابت با بهترین‌های جهان را دارند. نیسان با همکاری یاماها پروتوتایپی برای خودروهای اسپرت کلاس جهانی ساخت هرچند این پروژه در نهایت لغو گردید. یاماها که در زمینه تولید موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای تبحر خاصی دارد این پروژه را به تویوتا پیشنهاد کرد و آن‌ها نیز اولین سوپرکار ژاپن یعنی 2000GT را تولید نمودند.

تویوتا در مسابقه تولید اولین سوپرکار ژاپن همکاری یاماها را به همراه داشت و البته آبرت ون گورتز آلمانی به عنوان یک طراح مشهور بخش اعظم کارهای طراحی این خودرو را انجام داد. در پاییز 1964 تویوتا و یاماها تیمی ویژه برای توسعه 2000GT را تشکیل دادند. یکی از اهداف توسعه این خودرو نمایش توانایی های فنی تویوتا بود و به همین خاطر از متریال سطح بالایی که قبلاً در خودروهای رده میانی دیده نشده بود استفاده شد. همین امر باعث شد 2000GT نتواند روی خط تولید آن زمان تویوتا مونتاژ شود. تیم یاد شده کار توسعه 2000GT با کد 280A را در تأسیسات یاماها پیش برد. مدیر این تیم جیرو کینو به دنبال تولید یک خودروی گرن توریسمو کلاس جهانی بود و تمامی مدل‌ها از جمله پروتوتایپ 2000GT با دست تولید شدند.

فرایند توسعه این خودرو با سرعت بالایی پیش رفت و اولین پروتوتایپ 2000GT در آگوست 1965 یعنی حدود یک سال پس از شروع پروژه تکمیل شد. پروتوتایپ دوم هم در نمایشگاه توکیو اکتبر 1965 معرفی شد. بدنه آلومینیومی این خودرو در همان نگاه اول جلب‌توجه می‌کرد. طراح اصلی خودرو یعنی ساتورو نوزاکی ویژگی‌هایی همچون کاپوت طویل، اورهنگ های کوتاه، سقف فست بک مانند و گلگیرهای جلوی عضلانی را در نظر گرفته بود. اولین سوپرکار ژاپن از طراحی منحصربه‌فرد چراغ‌های جلو سود می‌برد به‌ گونه‌ای که دو چراغ در سپر جلو نصب شده بودند و دو چراغ مخفی هم در زمان نیاز خودنمایی می‌کردند.

تویوتا چراغ‌های عقب را بجای بدنه روی فریم‌های فلزی نصب کرد. در سال 1969 ژاپنی‌ها طراحی ظاهری 2000GT را اصلاح کردند و اندازه چراغ‌های پایینی کوچک شد و شکل چراغ‌های راهنمای جلو و عقب تغییر کرد. به منظور رقابت با خودروهای اروپایی و آمریکایی می‌بایست پیشرانه‌ای قوی و مطمئن برای 2000GT در نظر گرفته می‌شد. پایه و اساس کار با دومین نسل پیشرانه 6 سیلندر 2 لیتری تویوتا کراون شکل گرفت. یاماها این پیشرانه را برای تولید قدرت بیشتر ارتقا داد. طراحی DOHC و سه کاربراتور میکانی باعث شدند قدرت پیشرانه به 150 اسب بخار و گشتاور آن به 176 نیوتون متر برسد. این پیشرانه با گیربکس 5 سرعته دستی که دارای اوردرایو بود همراه می‌شد و نیروی تولیدی را به چرخ‌های عقب می‌فرستاد. برخی نمونه‌های خودروی موردبحث هم از پیشرانه 2.3 لیتری با 140 اسب بخار قدرت و 201 نیوتون متر گشتاور استفاده کرده‌اند. تویوتا در سال 1969 نیز گیربکس 3 سرعته سفارشی را برای سوپرکار خود معرفی کرد.

مشخصات تویوتا 2000GT

پیشرانه

6 سیلندر 2 لیتری تنفس طبیعی، دیفرانسیل عقب

گیربکس

5 سرعته دستی

قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)

150/176

صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

8.6

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

219

پیش از اینکه تویوتا فرایند فروش خودروی خود را شروع کند توانایی های آن را به اثبات رساند. به همین منظور 2000GT در مسابقات استقامت و سرعت حضور یافت و موفقیت در موتور اسپرت باعث شد این خودرو احترام زیادی را به دست آورد. این برند با نسخه ارتقا یافته 2000GT راهی مسابقات سرعت 1966 در یاتابه شد و علیرغم شرایط هوایی نامساعد به سرعت متوسط 208 کیلومتر در ساعت دست یافت. خودروی موردبحث توانست سه رکورد جهانی و سیزده رکورد بین‌المللی برای استقامت و سرعت بر جای بگذارد و ثابت کند که توانایی رقابت با بهترین‌های جهان را دارد.

2000GT نه تنها از پیشرانه‌ای قوی بلکه از سیستم تعلیق مطلوبی سود می‌برد. طراحی دوبل جناغی در هر چهار گوشه خودرو باعث پایداری و هندلینگ قابل‌توجه شد و ترمزهای دیسکی نیز نیروی توقف مطمئنی را فراهم کردند لاستیک‌های خودرو با رینگ‌های منیزیومی همراه شده بودند چیزی که فقط در این سوپرکار دیده می‌شد. سوپرکار تویوتا تأثیر زیادی روی فعالیت‌های موتور اسپرت ژاپن گذاشت. 2000GT مقام سوم گرندپری ژاپن 1966 را کسب کرد و سپس به قهرمانی مسابقه 1000 کیلومتری سوزوکا دست یافت. به منظور تست قابلیت‌های این خودرو در برابر رقبایی همچون پورشه 911، تویوتا در مسابقات SCCA آمریکا شرکت کرد.

تویوتا ابتدا با کارول شلبی برای گسترش حضور خود در آمریکا گفت‌وگو کرد. پس از اینکه لی لاکوکا او را متقاعد کرد که خودروهای ژاپنی در آمریکا موفقیتی نخواهند داشت، شلبی پیشنهاد تویوتا را رد کرد و این فرصت به تام فردکین دست داد که بتواند با فروش محصولات تویوتا به موفقیت فوق‌العاده‌ای دست یابد. شلبی بجای فروش محصولات تویوتا تصمیم گرفت با آن‌ها مسابقه دهد. او با بودجه‌ای 500 هزار دلاری ارتفاع 2000GT را کاهش داد و سه خودرو با رینگ‌های منیزیومی سفارشی را آماده ساخت. علیرغم چالش‌های اولیه در استخراج قدرت بیشتر از پیشرانه، شلبی در نهایت توانست حدود 200 اسب بخار قدرت را از این نیروگاه به دست آورد.

2000GT های شلبی توانستند TR250 ها را شکست دهند اما در برابر پورشه 911 موفق نبودند. البته کسب مقام‌های سوم و چهارم در اولین فصل حضور در مسابقات برای این خودرو عملکرد مطلوبی ارزیابی شد. با بهبودهای بیشتر احتمالاً این سوپرکار می‌توانست 911 را شکست دهد اما تویوتا از مسابقات SCCA خارج شد زیرا موفقیت در موتور اسپرت نتوانست فروشش در بازار را افزایش دهد. خودروی یاد شده بعدها در یکی از فیلم‌های جیمز باند حضور یافت. این خودرو به سرویس مخفی ژاپن اختصاص داشت و خانمی به نام آکی آن را می‌راند. برای اینکه شان کانری بتواند در این خودرو جا بگیرد تویوتا مجبور شد سقف را آن حذف کند. به همین خاطر دو نسخه روباز از 2000GT برای فیلم جیمز باند تولید شد.

تویوتا 2000GT خودرویی زیبا و فوق‌العاده بود اما در امر فروش موفق ظاهر نشد که یکی از دلایل آن را می‌توان قیمت بیشتر نسبت به رقبا دانست. ژاپنی‌ها در فروش این خودرو موفق نبودند زیرا قیمت آن بیشتر از اکثر رقبا از جمله پورشه 911، شورولت کوروت و جگوار ای تایپ بود. هزینه‌های توسعه و تولید زیاد تویوتا را مجبور کرد تولید 2000GT را متوقف کرد. در واقع ابتدا قرار بود 1000 دستگاه از این سوپر اسپرت تولید شود اما در سال 1970 یعنی آخرین سال تولید، تنها 339 نسخه جاده‌ای از 2000GT کارخانه را ترک کرده بودند. اگرچه 2000GT موفقیت چندانی در بازار به دست نیاورد اما یکی از خودروهای نمادین دهه 60 میلادی به شمار می‌رود. ارزش این خودرو در سال‌های اخیر بسیار بالا رفته و گفته می‌شود بهای متوسط یکی از آن‌ها به حدود 1 میلیون دلار می‌رسد. البته مدل‌های سفارشی‌ای همچون نسخه‌های تیون شده توسط شلبی با قیمت 2.5 میلیون دلار هم به فروش رسیده‌اند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.