تاریخچه تویوتا راو 4؛ تاریخ ساز شاسی بلندهای کامپکت

دوشنبه 23 بهمن 1402 - 12:30
مطالعه 10 دقیقه
toyota-rav4-1994-copy-0
یکی از شاخص‌ترین شاسی بلندهای تاریخ را می‌توان تویوتا راو 4 دانست که در کلاس محصولات کامپکت یا جمع‌وجور تاریخچه درخشانی دارد.
تبلیغات

بازار خودروی جهانی در دهه 90 میلادی تفاوت‌های زیادی با امروز داشته است. مشتریان در آن زمان با گزینه‌های متنوعی روبرو بودند که از محصولات خانوادگی تا خودروهای پنج در جمع‌وجور را شامل می‌شد. افرادی هم به دنبال ماجراجویی بودند به سمت خودروهای دو دیفرانسیل جذب می‌شدند. البته در سال 1994 صنعت خودرو با تحولی بزرگ روبرو شد چراکه در آن سال شاهد معرفی تویوتا راو 4 نسل اول بودیم.

تویوتا در حرکتی استراتژیک که بعدها اثرات خود را نشان داد نه تنها محصولی جدیدی معرفی کرد بلکه یک کلاس خودرویی نوین با نام شاسی بلندهای کراس اور کامپکت را نیز بنا نهاد. از اینجا به بعد شما می‌توانستید خودرویی با بهترین ویژگی‌ها را انتخاب کنید. راو 4 نسل اول محصولی کاربردی با چهار صندلی راحت بود که درعین‌حال دینامیک رودسترهای اسپرت را نیز تا حدودی ارائه می‌کرد. همچنین اگر هوا یا مسیر نامساعد می‌شد شما می‌توانستید از حضور در یک خودروی چهار چرخ محرک اطمینان خاطر حاصل کنید.

تویوتا راو 4 از همان ابتدا به موفقیت زیادی دست یافت. افرادی که به دنبال هویتی متمایز و تجربه رانندگی خوب بودند سریعاً آن را انتخاب کردند. برندهای دیگر نیز پس از معرفی راو 4 دست به کار شدند و محصولات رقیب را عرضه نمودند. به راحتی می‌توان گفت راو 4 قواعد بازی را تغییر داد و ویژگی‌های یک خودروی شهری راحت را با توانایی‌های آفرودرها ترکیب کرد. اما قبل از آنکه نسخه تولیدی راو 4 نسل اول معرفی شد شاهد رونمایی از پروتوتایپ راو 4 در نمایشگاه توکیو 1989 بودیم. این خودرو در ابتدا یک طراح مطالعاتی به شمار می‌رفت و نشانی از تولید آن در آینده نزدیک وجود نداشت. در واقع این پروتوتایپ فاقد جزئیات ضروری برای یک خودروی تولیدی بود؛ اما بازخوردهای مثبت مردم و کارشناسان تویوتا را متقاعد کرد که یک محصول جمع‌وجور اما چهار چرخ محرک را تولید کند. در مارس 1991 چراغ سبز تولید این محصول جدید صادر شد و فاز توسعه آن کلید خورد.

اما در دهه 90 میلادی این سؤال وجود داشت که چه کسی می‌تواند یک خودروی کامپکت، دو دیفرانسیل و جذاب تولید کند؟ اگرچه امروز پاسخ دادن به این سؤال راحت خواهد بود اما در آن ماساکاتسو نوناکا مهندس ارشد تویوتا تلاش‌های زیادی انجام داد تا مدیران شرکت را متقاعد کند که چنین پروژه‌ای نه تنها موفقیت‌آمیز خواهد بود بلکه بازار را از نو تعریف خواهد کرد. چنین شک و تردیدهایی در آن زمان قابل‌درک بود و باعث شد فرایند توسعه خودرو به کندی پیش برود؛ اما زمانی که شاخه ژاپن و اروپای تویوتا از این پروژه حمایت کردند موضوع رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. آن‌ها اظهار داشتند مشتریان علاقه زیادی به خودروهای کامپکت چهار چرخ محرک دارند و همین موضوع انرژی لازم برای پیشبرد فرایند توسعه راو 4 را فراهم کرد. راو 4 در زمان معرفی به بازار آمریکا در سال 1996 با آپشن هایی همچون بدنه دو یا چهار در، گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک و طراحی دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک قابل انتخاب بود. در واقع راو 4 نسبت به محصولات آن دوره و حتی امروزی بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. در جدول زیر مشخصات خودروی موردبحث آورده شده است.

تویوتا راو 4 مدل 1994

پیشرانه

4 سیلندر 2 لیتری 3S-FE

قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)

129/175

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

174

پس از آن بود که دیگر خودروسازان متوجه موفقیت راو 4 شدند و محصولات جدیدی را راهی کلاس شاسی بلندهای کامپکت کردند. مفهوم خلاقانه راو 4 و موفقیت آن مانند یک کاتالیزور بود که صنعت خودرو را تحت تأثیر قرار داد و آن‌ها را متقاعد کرد در توسعه شاسی بلندهای جمع‌وجور سرمایه‌گذاری کنند. این خودرو زمانی عرضه شد که بازار تحت تأثیر شاسی بلندهای بدنه روی فریم قرار داشت. این خودروها از طراحی مدل‌های قدیمی و ساختار وانت‌ها استفاده می‌کردند و خشونتی ذاتی داشتند. البته در کنار مزایا، معایبی همچون سواری خشن، مصرف سوخت زیاد و جذابیت محدودیت نیز همراه شاسی بلندهای بدنه روی فریم بود که باعث می‌شد اکثر مصرف‌کنندگان علاقه‌ای به آن‌ها نداشته باشند.

راو 4 در نقطه‌ای مقابل و با مفهومی انقلابی رونمایی شد. این خودرو می‌خواست تجربه سواری نرم یک خودروی سواری را با فضای بار یک استیشن و موقعیت سواری و ارتفاع یک شاسی‌بلند معمولی ترکیب کند. در بازاری که پر از خودروهای سنگین و قدبلند بود، راو 4 نسل اول ایده سنتی شاسی بلندها را به چالش کشید. همان‌طور که گفته شد محصول جدید تویوتا با استقبال قابل‌توجهی از سمت مشتریان روبرو شد و هم کارشناسان و هم مشتریان آن را تحسین کردند. تویوتا در پاسخ به تقاضای بیش از حد مجبور شد تولید خود را دو برابر کند.

تویوتا در فرایند توسعه راو 4 تصمیم استراتژیکی گرفت و آن‌هم استفاده از قطعات اثبات شده سایر خودروهای موجود بود. در واقع پلتفرم این خودرو از کرولا گرفته شد و پیشرانه و چندین قطعه فنی دیگر هم به کمری و کارینا اختصاص داشتند. سیستم تعلیق و گیربکس هم از خودروی سلیکا GT-Four قرض گرفته شدند. ترکیب این قطعات مختلف منجر به تولید محصولی شد که نه تنها راو 4 را تعریف می‌کرد بلکه چشم‌انداز صنعت خودرو را هم تغییر داد. تویوتا راو 4 در 25 سال گذشته به آمار فروش باورنکردنی دست یافته و فاکتورهای زیادی روی موفقیت آن تأثیرگذار بوده‌اند. مشتریان از موقعیت سواری خودرو تعریف کرده‌اند چراکه باعث می‌شود راننده دید خوبی به جاده داشته باشد. فاکتور دیگر هم توانایی‌های حرکتی در هر شرایط آب و هوایی است اما مهم‌تر اینکه علیرغم ویژگی‌های مرسوم شاسی بلندها، تویوتا راو 4 تجربه سواری مشابه خودروهای سواری دارد و خیلی بزرگ و زمخت به نظر نمی‌رسد.

یکی دیگر از جذابیت‌های این خودرو به مصرف سوخت کم آن مربوط می‌شود که مشابه یک سدان است تا یک شاسی‌بلند. این موضوع نه تنها باعث آسیب کمتر به محیط‌زیست می‌شود بلکه به معنی هزینه‌های نگهداری کمتر است که باب میل مشتریان خواهد بود. فضاسازی کابین راو 4 هم هوشمندانه انجام شده و فضای خوبی وجود دارد. این نوع طراحی باعث می‌شود سرنشینان راحتی زیادی داشته باشند. نسخه اولیه راو 4 به‌صورت خودرویی دو در و چهار نفره عرضه شد و از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری با کد 3S-FE استفاده کرد. این پیشرانه قدرت 129 اسب بخار داشت که برای آن زمان رقم خوبی محسوب می‌شد.

پیشرانه یاد شده می‌توانست با گیربکس 5 سرعته دستی استاندارد یا 4 سرعته اتوماتیک سفارشی همراه شود. البته راو 4 نسل اول در دو نقطه می‌توانست بهتر ظاهر شود که یکی فضای سرنشینان عقب و دیگری فضای بار بود. تویوتا برای حل این مشکل نسخه چهار در را در مارس 1995 معرفی کرد که چند سانتی‌متری بر طول آن افزوده شده بود و راو 4 را به خودرویی پنج نفره تبدیل می‌کرد. از دیگر تغییرات این خودرو می‌توان به معرفی مدل پایه دیفرانسیل جلو در سال 1996 و عرضه نسخه برقی در سال 1997 اشاره کرد. این مدل برقی برای هماهنگی با قوانین خودروهای بدون آلایندگی کالیفرنیا طراحی شده بود.

تویوتا در بازارهای جهانی به فروش حدود 300 هزار دستگاهی راو 4 در عرض 3 سال دست یافت. البته باید گفت راو 4 کنونی تنها در آمریکا فروش بیش از 400 هزار دستگاهی در یک سال دارد. نسل دوم و کاملاً جدید خودروی موردبحث در سال 2001 معرفی شد هرچند برخی رقبای دیگر هم وجود داشتند که از جمله آن‌ها می‌توان هوندا CR-V، سوبارو فارستر، سوزوکی گرند ویتارا و لندرور فریلندر را نام برد. وجود این رقبا باعث شد تویوتا در توسعه نسل دوم راو 4 جدیت بیشتری به خرج دهد به گونه‌ای که راو 4 نسل دوم طویل‌تر، عریض‌تر و جادارتر از نسل اول بود. این خودرو هویت متمایزی به دست آورد و از قطعات مشترک کمتری با دیگر محصولات تویوتا استفاده می‌کرد. در واقع حدود 70 درصد قطعات این خودرو مخصوص خودش بود.

راو 4 نسل دوم همچنان به‌صورت دو و چهار در عرضه می‌شد هرچند در بازار آمریکا تنها نسخه چهار در ارائه شد. گیربکس‌ها نیز نسبت به قبل تغییری نداشتند و خریداران می‌توانستند نمونه‌های 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک را انتخاب کنند. جدای از تکامل فیزیکی، راو 4 قدرت بیشتری داشت و پیشرانه 2 لیتری نسل جدید سری AZ آن 148 اسب بخار قدرت و 192 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد. مدل 2004 این خودرو به پیشرانه 2.4 لیتری با 161 اسب بخار قدرت مجهز شد.

سومین نسل تویوتا راو 4 با یک تغییر مهم معرفی شد و آن‌هم خاتمه عرضه نسخه دو در بود. تویوتا تغییرات بیشتری را در طراحی ظاهری و ابعاد کلی خودرو اعمال کرد و تجهیزات زیادی نیز در آن به چشم می‌خورد. نکته دیگر هم نصب ردیف سوم صندلی‌ها در خودرو بود هرچند فضای آن‌ها جای تعریفی نداشت. ژاپنی‌ها همچنین از مونوکوک کاملاً جدیدی استفاده کردند که 76 درصد مستحکم‌تر بود. این ساختار به معنی بهبود ایمنی، دوام و کاهش سروصدا، لرزش و ناهنجاری راو 4 نسل سوم بوده است. تویوتا برای اولین بار در این خودرو پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری برگرفته از آوالون را نصب کرد. این پیشرانه 269 اسب بخار قدرت و 333 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد. راو 4 مجهز به پیشرانه 6 سیلندر می‌توانست تنها در عرض 6.4 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد.

اما برای اولین بار در نمایشگاه لس‌آنجلس 2012 نسل چهارم تویوتا راو 4 با فاصله بین محوری استاندارد برای تمامی بازارهای جهانی رونمایی شد. این خودرو با قوای محرکه متنوعی شامل پیشرانه‌های بنزینی 2 و 2.5 لیتری و همچنین نمونه‌های 2 و 2.2 لیتری دیزلی عرضه شد. پیشرفته دیگر خودرو به تکنولوژی چهار چرخ محرک به‌روز با سیستم کنترل گشتاور دینامیک هوشمند مربوط می‌شد. همچنین راو 4 نسل چهارم دارای حالت رانندگی اسپرت بود. بازار واکنش بسیار خوبی به این خودرو نشان داد و فروش آن به 10 برابر فروش نسل اول در سال 1994 رسید.

در سال 2016 یک تغییر تاریخی دیگر برای راو 4 رخ داد و آن معرفی اولین مدل هیبریدی بود. با قدرت 197 اسب بخار، راو 4 هیبریدی صفر تا صد کیلومتر در ساعت 8.3 ثانیه‌ای داشت و درعین‌حال رکورد جدیدی برای مصرف سوخت در کلاس خود ثبت می‌کرد. در سال 2019 نسل فعلی این خودرو در اروپا معرفی شد. این خودرو از چهارمین نسل تکنولوژی هیبریدی تویوتا سود می‌برد و همین پیشرفت‌ها باعث شده‌اند راو 4 بهترین خودروی کلاس خود از نظر مصرف سوخت و آلایندگی باشد. اگرچه بازار در حال تکامل است و رقبای جدیدی ظهور می‌کنند اما تویوتا همچنان تعهد خود به نوآوری را حفظ کرده است. تکامل کراس اورها اجتناب‌ناپذیر است و همه به دنبال تولید محصولاتی پاک‌تر، پیشرفته‌تر و مجهزتر هستند. میراث تویوتا در ارائه بهترین و پیشرفته‌ترین محصولات ما را مطمئن می‌سازد که راو 4 همچنان بخشی از آینده خواهد بود...

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.