چرا تویوتا کمری 2025 فقط با پیشرانه هیبریدی عرضه میشود؟
شاید مهمترین چیز درباره تویوتا کمری جدید به پیشرانه هیبریدی آن مربوط باشد. در واقع این خودروی ژاپنی فقط بهصورت هیبریدی در دسترس است و خبری از پیشرانههای 4 و 6 سیلندر سنتی نیست. این یک حرکت مهم برای هر خودروسازی میتواند باشد هرچند برای تویوتا تصمیمی طبیعی محسوب میشود. مارک دیونگ مهندس ارشد کمری میگوید:
کمری 2025 خودرویی درست در زمان مناسب است و ما واقعاً فکر میکنیم مشتریان آن را انتخاب میکنند. مصرف سوخت این خودرو بسیار خوب است و میدانیم که سیستم هیبرید 5 جدید تویوتا فرصت خوبی برای خودنمایی در کمری خواهد داشت
این سیستم هیبریدی پنجمین نسل سیستم هیبرید تویوتا به شمار میرود، سیستمی که اولین بار در سال 1997 و در خودروی پریوس معرفی شد. برای ارائه دیدی بسیار ساده باید گفت سیستم هیبریدی تویوتا بر اساس دو موتور ژنراتور برقی شکل گرفته است. موتور ژنراتور اول به عنوان استارتر پیشرانه و ژنراتور برای باتری عمل میکند درحالیکه واحد دوم موتور بزرگتری است که میتواند چرخها را با یا بدون همراهی پیشرانه درونسوز به حرکت درآورد. در کمری چهار چرخ محرک یک موتور برقی اضافی برای حرکت چرخهای عقب اضافه میشود.
درحالیکه پریوس از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری استفاده میکند، کمری 2025 به پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری ارتقا یافته نسل پیشین کمری هیبرید مجهز است. این پیشرانه هماکنون 184 اسب بخار قدرت و 221 نیوتون متر گشتاور تولید میکند. دیونگ سخنان زیادی درباره تلاشهای تویوتا برای کاهش مصرف سوخت این خودرو دارد و نتیجه این تلاشها برای پیشرانه کمری تغییر نوع روغن از 0W-16 به 0W-8 بوده است. کمری همچنین از باتری لیتیوم یون کوچکتری استفاده میکند اما قدرت بیشتری نسبت به قبل دارد. قدرت کمری جدید به 225 اسب بخار میرسد درحالیکه قدرت ترکیبی مدل چهار چرخ محرک 232 اسب بخار اعلام شده است.
کممصرفترین نسخه تویوتا کمری 2025 که از نوع LE دیفرانسیل جلو با رینگهای 16 اینچی است در هر صد کیلومتر تنها 4.6 لیتر سوخت مصرف میکند. البته پرمصرفترین مدل یعنی XSE چهار چرخ محرک نیز مصرف 5.3 لیتری دارد. مهندس تویوتا خاطرنشان میسازد:
زمانی که تصمیم گرفتیم کمری 2025 را فقط بهصورت هیبریدی عرضه کنیم تقریباً فراموش کردیم که چنین چیزی را انجام میدهیم چراکه دیگر اهمیت زیادی نداشت
چنین تصمیمی نشان دهنده جایگاه تویوتا و مصرفکنندگان است. غول ژاپنی تمام تخممرغهای خود را در سبد برقیها نگذاشته و بجای آن محصولات هیبریدی را در زمانی مناسب عرضه میکند. با فروکش کردن تب خودروهای برقی مشتریان علاقه بیشتری به محصولات هیبریدی نشان میدهند. هیبریدی شدن یک قدم مهم و بزرگ مخصوصاً برای خودرویی مشهور همچون کمری است. باید گفت کمری همچنان دومین خودروی محبوب تویوتا در آمریکا به شمار میرود. اما کمری جدید جدای از سیستم هیبریدی بهروزرسانیهای متنوعی را دریافت کرده است. دیونگ میگوید:
این تویوتاست نه؟ کایزن، کایزن، کایزن! بهبود کوچک، بهبود کوچک، بهبود کوچک...
طبیعتاً بهبودهایی در سیستم اطلاعات سرگرمی و کمکراننده رخ داده اما مهندس تویوتا و تیمش تلاشهای زیادی را صرف بهبود هندلینگ و سواری مدلهای SE و XSE و همچنین بهتر شدن حس فرمان و پدال ترمز کلیه مدلها انجام دادهاند. او خاطرنشان میسازد:
زمانی که شروع کردیم یک پیام برای مهندسان و تمامی همکاران دیگر داشتیم. بخشی از پیام من این بود که شاسی بلندها جایگاهی را که به سدان ها تعلق داشت گرفتهاند اما ما باید به سدان ها وفادار بمانیم. ما تلاش نمیکنیم نظر افرادی را که شاسیبلند میخرند عوض کنیم. ما میخواهیم یک سدان واقعی بسازیم
ایده ساده تیم تویوتا تولید یک کمری بهتر بوده است. تویوتا به خوبی میداند چه چیزهایی این سدان را تعریف میکنند و به همین خاطر فرمول همیشگی خود را خراب نکرده است. دیونگ ادامه میدهد:
این یک شمشیر دو لبه است. به عنوان یک مهندس یا فردی که خودرو میسازد شما میخواهید چیزی هیجانانگیز بسازید. ما فرمول کمری را دنبال میکنیم و آن را بسیار بهتر میسازیم.
اما بد نیست اشارهای به قیمت این خودرو نیز بکنیم. بهای نسخه پایه LE از حدود 30 هزار دلار شروع میشود که حدود 2 هزار دلار بیشتر از قیمت کمری قبلی است. البته همانطور که گفته شد کمری 2025 بهصورت استاندارد با پیشرانه هیبریدی در دسترس است. درصورتیکه این پیشرانه را در نظر بگیریم، کمری LE جدید 5 هزار دلار ارزانتر از کمری هیبرید قبلی خواهد بود. در جدول زیر میتوانیم قیمت تمامی نسخههای کمری 2025 را مشاهده کنیم. همچنین باید گفت سیستم چهار چرخ محرک به عنوان آپشن 1525 دلاری روی این خودرو ارائه میشود.
مدل | قیمت (دلار) |
LE | $29,495 |
SE | $32,220 |
XLE | $34,495 |
XSE | $35,695 |
اما گرانترین نسخه تویوتا کمری 2025 از نوع XSE AWD با پکیج پریمیوم پلاس و بدنه دو رنگ است. برای این مدل باید 42 هزار دلار پرداخت کرد. برای مقایسه بد نیست به هوندا آکورد 2024 اشاره کنیم که قیمت پایه آن به 29 هزار دلار میرسد اما آکورد هیبرید 34 هزار دلار قیمت دارد. همچنین نسخه پایه هیوندای سوناتا 2024 با قیمت حدود 29 هزار دلار در دسترس است اما زمانی که نسخه هیبریدی آن را انتخاب کنید باید 32 هزار دلار بپردازید. با این تفاسیر قیمتگذاری تویوتا کمری بسیار رقابتی خواهد بود. اگرچه در مجموع کمری گرانتر شده اما باید به این نکته اشاره کرد که این خودرو قیمتی مشابه نسخههای هیبریدی قبلی دارد و درعینحال مصرف سوخت مشابه و قدرت بیشتر را ارائه میکند. این خودرو علاوه بر قوای محرکه در بخش طراحی ظاهری و سیستمهای کمکراننده نیز پیشرفتهای زیادی داشته است.