آشنایی با موتورهای مشهور 2JZ-GE و GTE و FSE تویوتا

جمعه 16 شهریور 1403 - 14:30
مطالعه 4 دقیقه
toyota 2jz
در این مقاله می‌خواهیم شما را با موتورهای مشهور 2JZ-GE و GTE و FSE تویوتا آشنا کنیم.
تبلیغات

سری موتورهای افسانه‌ای 2JZ تویوتا بین علاقه‌مندان به دنیای خودرو کاملاً شناخته شده هستند. این موتورها از نوع 6 سیلندر 3 لیتری بوده و در هر سیلندر از 4 سوپاپ استفاده می‌کنند. نسخه‌های ارتقا یافته موتور یاد شده به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ مجهز شده و از دو توربو و تزریق سوخت مستقیم سود می‌برند. هر نسخه از موتور 2JZ تویوتا پرفورمنس منحصربه‌فرد خود را دارد و فرقی نمی‌کند که موتور موردبحث از نوع 2JZ-GE باشد یا GTE و FSE چراکه هریک داستان شنیدنی خود را دارند.

ابتدا به موتور 2JZ-GE می‌پردازیم که از نوع 6 سیلندر تنفس طبیعی تخت است و توازن جذابی بین سادگی و قابلیت اطمینان بالا با پرفورمنس قابل‌توجه ایجاد کرده است. این موتور از میل‌لنگ فورج کاری شده، بلوک آهنی و یاتاقان‌های فورج کاری سود می‌برد. با نسبت تراکم 10 به 1 و قدرت 220 اسب بخار، موتور 2JZ-GE در سال 1991 معرفی شد و روی بسیاری از محصولات شاخص تویوتا و لکسوس همچون سوپرا تنفس طبیعی نسل چهارم، لکسوس IS 300، GS 300 و SC 300 بکار رفت. موتور 2JZ-GE تویوتا به خاطر ساختار مستحکم خود شناخته می‌شود و بنابراین گزینه‌ای عالی برای تیونرهاست چراکه می‌توانند قدرت بالایی را از آن بگیرند. با آغاز سال 1998 خانواده موتور 2JZ تویوتا ارتقا یافت و از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها سود برد تا هم راندمان بهتری داشته باشد هم گشتاور بیشتری را در دورهای پایین و میانی تولید کند.

نسخه بعدی این موتور که از نوع توئین توربو است 2JZ-GTE نام دارد و در سوپرا توربو مدل 1993 تا 1998 بکار رفته است. این موتور به خاطر قدرت 320 اسب بخاری خود که روی سوپرا توربو نسل سوم نصب شد شناخته شده و جذابیت‌های زیادی دارد. مهندسان تویوتا برخی تغییرات را در نسخه اولیه موتور یاد شده اعمال کردند تا بتواند استرس بیشتر توربو را تحمل کند و نتیجه آن نیز کسب 100 اسب بخار قدرت بیشتر بوده است. با این تغییرات نسبتاً تراکم به 8.5 به 1 رسید و نازل‌های اسپری روغن نیز به منظور خنک کاری پیستون‌ها استفاده شد. ژاپنی‌ها همچنین از توربوشارژر سکونشئال سود بردند به گونه‌ای که یک توربو بوست دور پایین را از دور 1800 تأمین کرده و توربوی دیگر در دور 4000 وارد میدان می‌شود.

تفاوت‌های قابل‌توجهی بین موتورهای 2JZ-GTE صادراتی در مقایسه با نمونه‌های بازار ژاپن وجود داشته است. موتور عرضه شده در بازار آمریکا قدرت بالاتری داشت و خروجی 280 اسبی نسخه ژاپنی آن به‌طور قابل‌توجهی کم‌رمق‌تر بود. ساختار مستحکم این موتور نیز باعث شد تیونرها دو و سه برابر قدرت استاندارد آن را به دست بیاورند. حتی برخی شرکت‌ها تا 2000 اسب بخار قدرت را نیز با استفاده از بلوک اصلی 2JZ-GTE استخراج کرده‌اند که رقم فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

سومین و آخرین عضو خانواده 2JZ با پسوند FSE شناخته می‌شود که یکی از مطمئن‌ترین موتورهای تاریخ لکسوس است. موتور یاد شده در سال 2000 تولید شد و برخلاف دو نسخه قبلی از تزریق سوخت مستقیم برای بهبود راندمان احتراق استفاده می‌کرد. علاوه بر این، FSE فقط با سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ در دسترس بود و بالاترین نسبتاً تراکم یعنی 11.3 به 1 را داشت. خروجی موتور موردبحث 220 اسب بخار قدرت بود و از این نظر تفاوتی با GE نداشت. 2JZ-FSE بیشتر به عنوان یک موتور کم‌مصرف و پاک‌تر تنفس طبیعی مطرح بود و درعین‌حال می‌توانست پرفورمنس مطلوبی را ارائه کند.

به همین خاطر است که موتور FSE کمترین میزان آلایندگی کربنی را بین اعضای خانواده 2JZ دارد و همیشه با گیربکس اتوماتیک همراه شده است. با اینکه خانواده موتور 2JZ تویوتا قابلیت اطمینان بالا و قدرت زیادی داشته و تیون کردن آن راحت است اما مشکلاتی نیز وجود داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به تعویض پولی‌های میل‌لنگ در هر 96 هزار کیلومتر، خرابی آب‌بندی پمپ روغن، خرابی سفت کن تسمه تایم و... اشاره کرد که البته خوشبختانه تأثیر کلیدی روی عملکرد کلی موتور نداشته‌اند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.