پریوس یکی از قدیمیترین و مشهورترین خودروهای هیبریدی بازار بینالمللی به شمار میرود که هنوز هم با قدرت تمام مسیر پیشرفت را طی میکند. این خودرو آنقدر پرفروش بوده که تویوتا در هر نسل آن یک فناوری تازه را به کار میبرد و تلاش میکند تا همان فرمولاسیون موفق پیشین را به شکلی بهروزتر به دست مشتریان برساند.
نسخه LE این خودرو در آخرین تلاشش برای افتخارآفرینی برای شرکت تویوتا مسیری معین را برای شکستن رکورد گینس پیمود. راننده این خودرو، «وین گردس»، از ساختمان شهرداری لسآنجلس کار خود را آغاز کرد و با پیمودن تمام پهنه غرب تا شرق ایالاتمتحده، خود را به ساختمان شهرداری نیویورک رساند. این خودرو با پیمودن هزاران کیلومتر مسیر جادهای و شهری، رکورد مصرف سوخت ترکیبی 2.52 لیتر بر 100 کیلومتر را ثبت کرد که رقمی تحسین برانگیز محسوب میشود.
جالبتوجه آن است که تصمیم بر آن بوده که از نسخه استاندارد پریوس در این تست استفاده شود تا توان و بهینگی بالایش بهخوبی هویدا باشد؛ هر چند نسخه پایه این خودرو هم در مقایسه با خودروهای هیبریدی دیگری چون لکسوس RX450h+ مصرف سوخت بهتری دارد. سدان کوچک تویوتا به یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر مجهز شده است که 150 اسب بخار قدرت و 188 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. وقتی موتورهای الکتریکی هم به کمک آن بیایند، خروجی به 190 اسب بخار قدرت افزایش پیدا میکند که نهایتا از طریق یک جعبهدنده eCVT به چرخهای جلو منتقل میشود.
تویوتا اعلام کرده که راننده خودروی آزمایش فشار چندانی به خودرو وارد نمیکرده و برای حرکت از حالت ایستاده، به آرامی پا را روی پدال گاز میفشرده و از فشارهای ناگهانی روی گاز هم خودداری کرده که در درازمدت روی مصرف سوخت آن تاثیری مثبت داشته است. کاهش سرعت با برداشتن پا از روی پدال گاز در فاصلهای دورتر، حرکت آهستهتر پس از سبزشدن چراغ راهنمایی و درکل، رفتار نرم و ملایم با پدال گاز باعث بهبود عملکرد سوختی خودرو میشود. البته که این رفتار باید شامل ترمز هم بشود. اگر این دسته از رفتارهای رانندگی در کسی نهادینه شود، احتمال وقوع حادثه هم برایش کاهش پیدا میکند. نظر شما چیست؟