تویوتا سوپرا؛ چرا این کوپه ژاپنی به نماد خودروهای اسپرت شرقی تبدیل شد؟

دوشنبه 28 آبان 1403 - 12:30
مطالعه 7 دقیقه
supra-history-1588977127
سرگذشت سوپرا نشان می‌دهد که این خودرو به فرمولی بی‌نظیر دست پیدا کرده بود.
تبلیغات

سوپرا یک کوپه اسپرت از برند ژاپنی تویوتا به شمار می‌رود که از سال 1979 وارد صنعت خودرو شده و بیش از 40 سال همچنان نام خود را زنده نگه داشته است. این خودروی محبوب که به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی خودروهای اسپرت ژاپنی شناخته می‌شود، زندگی خود را با نام «سلیکا سوپرا» آغاز کرد؛ چون موتوری یکسانی با مدل سلیکا اسپرت داشت. تا اینکه در دهه 80 میلادی نام سوپرا سرانجام استقلال پیدا کرد. این خودرو تویوتا را با بالاوپایین‌های اقتصادی گوناگونی مواجه کرد اما سرانجام در سال 2019 به بازار بازگشت.

حال سوال اینجاست که چه چیزی سوپرا را تا این اندازه مهم می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال می‌توان نگاهی به گذشته این کوپه اسپرت داشت.

کپی لینک

سلیکا سوپرا 1979

کوپه شش سیلندر تویوتا با این نام روانه بازار شد؛ چون عملا یک سلیکا با موتور 6 سیلندر بود. تفاوت میان این دو مدل، فاصله محوری بیشتر، موتور متفاوت و چهره به‌روزشده به شمار می‌رفت. موتور 2.6 لیتری این خودرو  اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که از طریق جعبه‌دنده 5 سرعتی دستی به چرخ‌های عقب می‌رسید. این خودرو که می‌توانست در عرض 11.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد، بعدا به موتور بزرگ‌تر 2.8 لیتری هم مجهز شد.

کپی لینک

نسل دوم: همچنان سلیکا سوپرا

مدل 1982 و نسل دوم سوپرا که همچنان نام سلیکا را با خود یدک می‌کشید، به فنربندی تازه‌ای در بخش عقب مجهز شده بود که باعث شد عملکرد خوبی پیدا کند و در فرمان‌پذیری بر مدل‌های مطرح برندهای فراری، پورشه و لوتوس برتری پیدا کند. این خودرو که از یک موتور 2.8 لیتری 6 سیلندر خطی 145 اسب بخاری سود می‌برد رسما به یک کوپه اسپرت تبدیل  شده بود که عملکرد فنی درخوری داشت و می‌توانست مانورپذیری مناسبی را در اختیار راننده قرار دهد.

کپی لینک

نسل سوم و استقلال سوپرا

پس از آنکه سلیکا سوپرا 1982 موفقیت خود را به سازندگانش اثبات کرد، تویوتا تصمیم گرفت که آن را با عنوان «سوپرا» به بازار معرفی کند. این خودرو که به‌خاطر ساختار مدرنش سنگین‌تر شده بود از یک موتور 3 لیتری 6 سیلندر خطی 200 اسب بخاری تنفس‌طبیعی استفاده می‌کرد. این خودرو شش ماه بعد با کمک‌پیشرانه پرخوران توربو، به 230 اسب بخار قدرت دست پیدا کرد و می‌توانست درعرض 6.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد؛ رقمی که برای یک خودروی اسپرت، مناسب محسوب می‌شد.

کپی لینک

نگین خاندان سوپرا: نسل چهارم

نسل چهارم سوپرا که در سال 1993 رونمایی شد، با تغییر بسیار در طراحی، هویت و عملکرد فنی وارد بازار شد. نسخه استاندارد این کوپه از یک موتور 20 اسب بخاری 3 لیتری 6 سیلندر خطی استفاده می‌کرد؛ درحالی‌که نسخه توربو با تکیه‌بر دو توربوشارژر جدید، از 100 اسب بخار قدرت بیشتر سود می‌برد. سوپرا توربو درعرض 5.2 ثانیه به سرعت معیار می‌رسید و مسافت 400 متر را هم کمتر از 14 ثانیه می‌پیمود.

عملکرد مناسب این نسل از نظر موتوری، پویایی راندمان و فرمان‌پذیری درخور، آن را جلوتر از مدل‌هایی چون پورشه 968، نیسان 300ZX توربو، میتسوبیشی 3000GT VR4، مزدا RX-7 و شورولت کوروت قرار می‌داد. با این وجود، این مدل در ایالات‌متحده با کاهش فروش مواجه شد و در سال 1998 از این بازار خارج شد و زندگی را در بازار ژاپن ادامه داد. البته این مسئله شهرت آن را خدشه‌دار نکرد؛ بعدها و در سال 2001، یک دستگاه سوپرا تقویت‌شده نارنجی در فیلم سریع‌وخشن به نقش‌آفرینی پرداخت که بلافاصله توجه بسیاری از عموم را به سوی این خودرو جلب کرد؛ اما دیگر برای تغییر دیر شده بود.

کپی لینک

ایده بی جان سوپرا در کانسپت‌های تویوتا

در سال 2007، FT-HS کانسپت رونمایی شد که شایعاتی مبنی‌بر تولید سوپرا را بار دیگر در اذهان عمومی زنده کرد؛ دلیل آن هم، بهره‌مندی FT-HS از یک پیشرانه 3.5 لیتری V6 هیبریدی 400 اسب بخاری بود. از المان‌های طراحی این خودرو بعدها در کوپه GT86 استفاده شد.

تویوتا هفت سال بعد از FT-1 کانسپت رونمایی کرد و سوالات زیادی را در ذهن طرفدارانش انداخت. در سال 2018 از خودروی مسابقه‌ای گازو ریسینگ سوپرا کانسپت هم پرده‌برداری شد. این خودرو که از المان‌های بصری FT-1 استفاده می‌کرد نشان داد که بازگشت سوپرا، محتمل‌تر از گذشته شده است. مسئولان برند هم تولید نسل بعدی سوپرا را تایید کردند.

کپی لینک

اژدها باز می‌گردد

ژاپنی‌ها به‌بهانه نمایشگاه دیترویت 2019 از نسل پنجم سوپرا با کد A90 رونمایی کردند؛ خودرویی که به‌لطف همکاری با بی‌ام‌و و به‌همراه قطعات مشترک بسیار با کوپه Z4 تولید شده بود. این خودرو به‌جای پیشرانه تویوتا، از یک واحد آلمانی 3 لیتری توربوشارژ 6 سیلندر خطی سود می‌برد که 335 اسب بخار قدرتش را از طریق یک جعبه‌دنده 8 سرعتی خودکار به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد.

آخرین نسخه این خودرو که با نام GR سوپرا وارد بازار شد، با تکیه‌بر پیشرانه یکسان، از 382 اسب بخار قدرت سود می‌برد و در عرض 3.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نسخه دنده دستی این خودرو طرفداران زیادی را به خود جلب کرد و حال‌وهوای همان کوپه اسپرت و چابک را بار دیگر در ذهن خریدارانش زنده کرد. خودرویی که هم‌اکنون به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین خودروهای اسپرت ژاپن شناخته می‌شود. نظر شما درباره تویوتا سوپرا چیست؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.