تویوتا لوین ۱۲۰۰ وارداتی؛ مشخصات، قیمت و راهنمای خرید

شنبه 3 آذر 1403 - 12:30
مطالعه 8 دقیقه
Toyota-Levin-5
تویوتا لوین ۱۲۰۰ (1.2 لیتری) توربو که توسط دو شرکت معین خودرو و برساوش وارد می‌شود، چه قیمت و مشخصاتی دارد و آیا ارزش خرید خواهد داشت؟
تبلیغات

واردات تویوتا کرولا به کشورمان داستان پیچیده‌ای پیدا کرده است زیرا نه‌تنها چندین شرکت مختلف سراغ واردات این سدان ژاپنی رفته‌اند بلکه کرولا با دو نام مختلف به ایران آمده که یکی از آن‌ها لوین نام دارد. برای اینکه همه‌چیز پیچیده‌تر شود، تویوتا لوین وارداتی در دو نسخهٔ 1.2 لیتری توربو و 1.8 لیتری هیبریدی توسط دو شرکت برساوش و معین خودرو وارد شده است! در ادامه به بررسی لوین 1.2 لیتری خواهیم پرداخت.

همچنین بخوانید: تویوتا کرولا 1.2 لیتری وارداتی

کپی لینک

معرفی اجمالی تویوتا لوین ۱۲۰۰ بنزینی

تویوتا در چین با دو شرکت گک و فاو جوینت ونچر دارد و کرولا در این کشور توسط هردو جوینت ونچر مذکور تولید می‌شود. نمونه‌های تولید فاو، با همان نام اصلی کرولا تولید می‌شوند درحالی‌که برای نمونه‌های تولید گک نام لوین در نظر گرفته شده است. در کشورمان نیز هردوی این مدل‌ها وارد شده‌اند. البته این دو نمونه در طراحی بیرونی تفاوت‌هایی باهم دارند زیرا کرولای تولید فاو درواقع نسخه‌ای از این خودرو است که با نام کرولا پرستیژ شناخته می‌شود. این نسخه در بازارهای چین، تایوان، بازارهای اروپای شرقی، خاورمیانه، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای جنوبی عرضه می‌شود و در طراحی جلو و عقب نمای متفاوتی با نسخه بین‌المللی کرولا دارد. از سوی دیگر، لوین از همان طراحی اصلی کرولا استفاده می‌کند.

کپی لینک

مشخصات فنی تویوتا لوین ۱۲۰۰

همان‌طور که اشاره شد، لوین در دو نسخهٔ 1.8 لیتری هیبریدی و 1.2 لیتری توربو به ایران وارد شده که در اینجا به بررسی نسخهٔ 1.2 لیتری می‌پردازیم. پیشرانهٔ تویوتا لوین ۱۲۰۰ یک نمونهٔ چهار سیلندر 1200 سی‌سی توربوشارژ است که 116 اسب بخار قدرت و 185 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این‌ها اعدادی بسیار اقتصادی و معمولی هستند و وقتی در کنار وزن 1360 کیلوگرمی کرولا قرار می‌گیرند، نباید انتظار شتاب چندان بالایی را داشته باشیم. همچنین انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد تا پکیج اقتصادی قوای محرکهٔ لوین وارداتی تکمیل شود. همین قوای محرکه را در کرولا هیبریدی وارداتی معین خودرو هم می‌بینیم.

کپی لینک

عملکرد، رانندگی و مصرف سوخت تویوتا لوین ۱۲۰۰

همان‌طور که گفتیم، لوین درواقع کرولای تولید چین است و به همین دلیل، انتظار کیفیت تویوتاهای تولید ژاپن یا آمریکا را نباید از آن داشت. این موضوع در کیفیت پایین‌تر برخی قطعات داخلی به چشم می‌خورد هرچند که درمجموع، تویوتا لوین ۱۲۰۰ هنوز هم یک تویوتا است و از لحاظ کیفیت و متریال شرایط بهتری نسبت به خودروهای چینی دارد. به لطف قوای محرکهٔ اقتصادی با پیشرانهٔ 1.2 لیتری و گیربکس CVT، لوین خودروی بسیار کم‌مصرفی است و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی تنها 5.9 لیتر بنزین مصرف می‌کند. همچنین باک 50 لیتری هم به‌خوبی جوابگوی این مصرف خواهد بود.

بااین‌حال، از تویوتا لوین ۱۲۰۰ نباید انتظار رانندگی هیجان‌انگیز و درگیر کننده‌ای را داشته باشید. شتاب گیری‌های سریع با این خودرو به صبر نیاز دارد و با تحت‌فشار قرار دادن پیشرانه، سروصدا را به اوج می‌رساند ولی وقتی به سرعت‌های بالا برسید، موتور بسیار ساکت‌تر خواهد شد. در این سرعت، کمی سروصدای باد از اطراف آینه‌های جانبی به گوش می‌رسد اما سروصدای بیشتر، آوای لاستیک‌ها است که به کابین وارد می‌شود. بااین‌حال، این صداها آزاردهنده نیستند و تویوتا لوین ۱۲۰۰ هنوز هم یک خودروی ساکت در پیمایش‌های طولانی محسوب می‌شود.

در جاده‌های پرپیچ‌وخم اما تجربهٔ رانندگی با تویوتا لوین ۱۲۰۰ خیلی لذت‌بخش نخواهد بود زیرا هرچند خودرو در پیچ‌ها بسیار پایدار است ولی گویی در برابر پیچیدن مقاومت می‌کند. علاوه بر این، اگر بخواهید پیچ‌ها را سریع‌تر طی کنید، با محدودیت‌های گیربکس CVT مواجه خواهید شد. در داخل کابین، صندلی‌های جلو فضای کافی برای دو بزرگ‌سال را ارائه می‌کنند درحالی‌که فاصلهٔ محوری 2,700 میلی‌متری، فضای زانو و پای مناسبی را در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد ولی خط سقفی که شیب ملایمی به سمت پایین دارد، می‌تواند فضای سر عقب را برای سرنشینان بلندقد محدود کند.

کپی لینک

امکانات و تجهیزات تویوتا لوین 1.2 لیتری

گفتیم که تویوتا لوین ۱۲۰۰ توسط دو شرکت معین خودرو و برساوش وارد می‌شود که از لحاظ مشخصات فنی کاملاً باهم یکسان هستند ولی طبق کاتالوگی که دو شرکت منتشر کرده‌اند، در لیست امکانات خودروها تفاوت‌هایی دیده می‌شود. به‌طورکلی، امکانات و تجهیزاتی که دو شرکت برای لوین وارداتی 1.2 لیتری اعلام کرده‌اند شامل موارد زیر می‌شود:

  • 7 ایربگ شامل جلو، جانبی، پرده‌ای و زانو
  • کنترل کشش و کنترل پایداری
  • هشدار خروج از خط
  • سیستم پیشگیری از برخورد جلو با قابلیت تشخیص عابر پیاده
  • کروز کنترل پویا
  • دستیار حفظ حرکت میان خطوط
  • نوربالای هوشمند
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • سانروف
  • نمایشگر لمسی 9 اینچی
  • اندروید اتو و اپل کارپلی
  • ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سیستم پایش باد تایرها
  • سیستم صوتی با 4 بلندگو
  • صفحه آمپر آنالوگ با نمایشگر 4.2 اینچی
کپی لینک

مزایا و معایب تویوتا لوین ۱۲۰۰

ازجمله مزیت‌های تویوتا لوین ۱۲۰۰ وارداتی می‌توان به قوای محرکهٔ اقتصادی کم‌مصرف، کابین جادار، برند معتبر تویوتا، سواری نرم و صندوق بار بزرگ اشاره کرد. از سوی دیگر اما توان پایین پیشرانه که شتاب گیری کندی را به دنبال دارد و رانندگی کسل‌کننده هم ازجمله معایب این سدان وارداتی هستند. علاوه بر این، لوین وارداتی هردو شرکت برساوش و معین خودرو از لحاظ امکانات و تجهیزات هم حرف چندانی برای گفتن ندارد و هرچند از آپشن‌های خودروهای امروزی بهره می‌برد اما در بازار آپشن پسند ایران خصوصاً با توجه به قیمتی بیش از 2.5 میلیارد تومان، کاستی‌های بزرگی مثل تنظیم برقی صندلی‌ها، سیستم‌های کمک‌رانندهٔ پیشرفته و دوربین 360 دارد. در این خودرو حتی سیستم تهویه هم به‌صورت دستی کار می‌کند.

کپی لینک

مزایا

  • برند مطمئن
  • مصرف سوخت پایین
  • کابین جادار
  • استهلاک پایین
کپی لینک

معایب

  • امکانات محدود
  • پیشرانهٔ ضعیف
  • رانندگی کسل‌کننده
  • کیفیت پایین‌تر از حد انتظار
کپی لینک

قیمت روز تویوتا لوین ۱۲۰۰ وارداتی در نمایندگی و بازار

کپی لینک

قیمت خودروهای وارداتی جدید

مدل

مشخصات

قیمت نمایندگی

قیمت بازار

تویوتا لوین

هیبریدی-2024

2,047,000,000

3,080,000,000

تاریخ به روز رسانی:

آخرین قیمتی که برساوش برای لوین 1.2 لیتری اعلام کرده، 2 میلیارد و 575 میلیون تومان در بهار امسال بوده است درحالی‌که برخلاف بسیاری از خودروهای وارداتی جدید، در بازار اصلاً اختلافی با این قیمت برای لوین دیده نمی‌شود و سدان مونتاژ چین تویوتا در هردو نمونهٔ وارداتی معین خودرو و برساوش حدود دو میلیارد و 600 تا دو میلیارد و 650 میلیون تومان قیمت دارند. این نشان می‌دهد که با وجود بهره‌مندی از برند معتبر تویوتا، بازار کشورمان استقبال خیلی چشمگیری از لوین نداشته است. اصلی‌ترین رقیب لوین در بازار ایران، همتای آن یعنی کرولا است که آن‌هم در نسخهٔ 1.2 لیتری در بازار حدود 2.6 میلیارد تومان قیمت دارد. ازآنجایی‌که لوین و کرولا از لحاظ قوای محرکه و امکانات باهم یکسان هستند و فقط در طراحی بیرونی باهم تفاوت دارند، انتخاب از بین آن‌ها صرفاً موضوعی سلیقه‌ای خواهد بود. از هیوندای النترا هم می‌تواند به‌عنوان یکی دیگر از رقبای لوین نام برد که با پیشرانهٔ 1.6 لیتری تنفس طبیعی و قیمت بازار 2.6 میلیارد تومان، دقیقاً در مقابل کرولا 1.2 لیتری قرار می‌گیرد.

کپی لینک

جمع‌بندی

به‌طورکلی، لوین 1.2 لیتری با امکانات محدود و پیشرانهٔ ضعیف، با قیمت گزاف 2.6 میلیارد تومانی ارزش چندانی برای خرید ندارد و ویژگی مثبت بزرگ آن صرفاً برخورداری از برند معتبر تویوتا خواهد بود که البته آن‌هم از چین می‌آید. با چنین رقمی، می‌توانید سراغ سدان‌های چینی بسیار قوی‌تر، مجهزتر و بزرگ‌تری مثل چری آریزو 8 بروید ولی اگر خواهان یک سدان وارداتی کم‌استهلاک از برندی معتبر هستید، می‌توانید به لوین فکر کنید هرچند که از لحاظ تأمین قطعات و خدمات پس از فروش خیلی نمی‌توان روی این شرکت‌های واردکننده حساب کرد.

کپی لینک

جدول مشخصات فنی تویوتا لوین ۱۲۰۰

پیشرانه

1.2 لیتری 4 سیلندر توربو

قدرت

116 اسب بخار

گشتاور

185 نیوتن متر

گیربکس

CVT

محور محرک

جلو

حداکثر سرعت

180 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

5.9 لیتر ترکیبی

ظرفیت باک

50 لیتر

وزن

1360 کیلوگرم

طول

4,640 میلی‌متر

عرض

1,780 میلی‌متر

ارتفاع

1,455 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,700 میلی‌متر

حجم صندوق بار

470 لیتر

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.