بهترین خودروهای آفرود تویوتا؛ از هایلوکس و FJ کروزر تا 4 رانر و لندکروزر
گفتنیهای زیادی درباره شرکت جیپ آمریکا وجود دارد اما اگر هزینههای سرویس و نگهداری زیاد را دوست ندارید احتمالاً به دنبال خودرویی بیدردسر و مطمئن هستید. رانندگان آفرود که اولویت اصلی خود را ارزش بالا در مقابل مبلغ پرداختی و قابلیت اطمینان زیاد میدانند معمولاً خودروهای آفرود تویوتا را انتخاب میکنند. بیشک تویوتا جزو بهترین سازندگان خودروهای آفرود است و یکی از بزرگترین آنها هم تویوتا مگا کروزر نام دارد که پاسخی به هاموی محسوب میشود. این خودرو در ابتدا برای ارتش ژاپن تولید شد هرچند 133 دستگاه نیز روانه بازار گردید تا در دسترس مشتریان شخصی قرار گیرد. به دلیل سقف تولید محدود است که مگا کروزر در لیست ما حضور ندارد.
تاریخچه محصولات آفرود تویوتا در سال 1950 و امضای قرارداد با نیروهای ارتش آمریکا و نیروی پلیس ژاپن برای توسعه خودرویی نظامی آغاز شد. این خودرو که در ابتدا تویوتا جیپ نام داشت بر پایه خودروی ویلیز اورلند شکل گرفت و با توجه به مشکلات حقوقی که بر سر نامگذاری تویوتا جیپ وجود داشت ژاپنیها مجبور شدند نام آن را به BJ تغییر دهند. سرانجام نام این مدل نیز تغییر کرد و در سال 1954 تویوتا لندکروزر محبوب متولد شد. در اواخر سال 1955 خودروی سری BJ25 عرضه شد که روی راحتی بیشتر و کابین بزرگتر تمرکز داشت. این خودرو هنوز هم هیولایی در آفرود به شمار میرود و تویوتا با یکی از آنها راهی کوه فوجی شد تا تواناییهای فوقالعادهاش را ثابت کند.
از هر فردی که بپرسید چه چیزی باعث شده خودروهای آفرود تویوتا خاص باشند پاسخهای مختلفی را دریافت خواهید کرد. اگرچه خودروهای تویوتا انعطافپذیری بیشتری داشته و ارزانتر و کممصرفتر هستند و معمولاً در مقایسه با خودروهای جیپ راحتی بیشتری دارند اما آنچه واقعاً تویوتا را برجسته میکند زیر کاپوت محصولاتش است. خود تویوتا اکثر قطعات پیشرانهها را تولید میکند و به همین خاطر قطعات هماهنگی بالایی با یکدیگر دارند و پرفورمنس پایداری را ارائه میکنند که نتیجه آن قابلیت اطمینان بالا، هزینههای تعمیر پایین و سواری مطمئن خواهد بود.
بهترین خودروهای آفرود تویوتا
تویوتا تاکوما 2024
تاکوما و توندرا جزو بهترین آفرودرهای تویوتا هستند اما ما مدل تاکوما را در این لیست آوردیم زیرا جدیدترین نسل آن بهترین گزینه به شمار میرود هرچند خبری از پیشرانه 6 سیلندر نسل قبلی نیست. از نظر قابلیت اطمینان نیز تاکوما اندکی بهتر از توندرا بوده و در جدیدترین مطالعه جی دی پاور امتیاز بالاتری را کسب کرده است. البته با وجود مشکلات گیربکس مدلهای فعلی شاید امتیاز تاکوما در سال بعد کاهش یابد. بههرحال ما با خودرویی کممصرف روبرو هستیم و ابعاد کوچکتر آن نیز باعث مانور پذیری بهتر میشود.
تمامی مدلهای تاکوما بهصورت استاندارد از سینی محافظ زیرین بهره میبرند و پکیج آفرود TRD نیز شامل 5 حالت کنترل کشش است. به این موارد باید فضای بار مطلوب را نیز افزود. نیروگاه 4 سیلندر 2.4 لیتری توربوی تاکوما 2024 قدرت 278 اسب بخاری و گشتاور 329 نیوتون متری تولید کرده و یک گیربکس 6 سرعته دستی یا 8 سرعته اتوماتیک نیرو را راهی چرخها میکند.
تویوتا 4 رانر 2024
نسل پیشین 4 رانر بهصورت استاندارد دارای دیفرانسیل عقب قفل شونده بود و این سیستم میتوانست کشش نابرابر را بهتر مدیریت کند و چرخهای خودرو با یک سرعت بچرخند تا به این ترتیب خودرو در آفرود عملکرد خوبی داشته باشد. راو 4 هم از قفل دیفرانسیل استفاده میکند اما 4 رانر ارتفاع بیشتری از سطح زمین دارد و در کابین آن نیز تا هفت نفر میتوانند بنشینند؛ بنابراین 4 رانر جزو بهترین آفرودرهای بازار است.
البته باید دانست تویوتا 4 رانر کمی پرمصرف است و افرادی که به این موضوع اهمیت میدهند بهتر است به دنبال راو 4 باشند. ارتفاع بیشتر 4 رانر از سطح زمین و قدرت بیشتر آن در مقایسه با راو 4 (قدرت 270 در برابر 203 اسب بخار) باعث میشود توانایی بیشتری در مسیرهای گلی، بارانی و برفی داشته باشد. شاسیبلند موردبحث از پیشرانه 6 سیلندر 4 لیتری استفاده میکند و قدرت 270 اسب بخار و گشتاور 377 نیوتون متری آن به وسیله گیربکس 5 سرعته اتوماتیک راهی همه چرخها میشود.
تویوتا FJ کروزر مدل 2007 تا 2014
FJ کروزر حدود یک دهه قبل بازنشسته شد و این موضوع واقعاً جای شرمساری دارد چراکه FJ کروزر یکی از جذابترین شاسیبلندهای تاریخ تویوتا بود و درعینحال تواناییهای زیادی داشت. خودروی موردبحث به عنوان شاسیبلندی میان سایز بین راو 4 و هایلندر قرار میگرفت و جزو اولین خودروهای تویوتا با سیستم کنترل کشش پیشرفتهای بود که از دست رفتن کشش را تشخیص میداد و توزیع قدرت را تنظیم میکرد.
همهچیز FJ کروزر برای گردش و ماجراجویی طراحی شده بود. طراحی عضلانی و خشن بدنه، ارتفاع زیاد از سطح زمین، سیستم تعلیق کارا با طراحی دوبل جناغی در جلو و چهار اتصالی و پیچشی در عقب و... جزو این ویژگیها بودند. این شاسیبلند از پیشرانه 6 سیلندر 4 لیتری با قدرت 239 اسب بخار و گشتاور 377 نیوتون متر استفاده کرده و گیربکس 5 سرعته اتوماتیک یا 6 سرعته دستی هم برای آن قابل سفارش بوده است.
تویوتا لندکروزر سری 80 سال 1990 تا 1997
لیست بهترین خودروهای آفرود تویوتا میتواند فقط با مدلهای لندکروزر ادامه یابد و ما در ادامه سری 80 را انتخاب کردهایم زیرا در زمان تولیدش بود که مدلهای پایه شروع به استفاده از سیستم چهار چرخ محرک فول تایم در آمریکا و اروپا کردند. تویوتا هر ساله تفاوتهای مهمی را در مدلهای تولیدی اعمال میکرد و یکی از برجستهترین آنها استفاده از طراحی متفاوت در عقب در سال 1994 بود. معادل لکسوس لندکروزر سری 80 که با نام LX 450 شناخته میشد در سال 1995 و با سیستم تعلیق راحتتر روانه بازار آمریکا شد.
این خودرو از ویژگیهای لوکستری همچون صندلیهای چرمی، ردیف سوم صندلیها، ورود بدون کلید و... بهره میبرد. نسخه لوکس سری 80 در عین اینکه تجهیزات زیادی داشت از نظر آفرود هم کاملاً گیرا عمل میکرد و امکان سفارش دیفرانسیلهای قفل شونده وجود داشت. البته LX 450 در عین تواناییهای آفرود میتوانست خودرویی برای ترددهای روزمره نیز باشد. پیشرانه 6 سیلندر 4.5 لیتری لندکروزر سری 80 قدرت 212 اسب بخاری و گشتاور 373 نیوتون متری تولید کرده و نیروی تولیدی را به گیربکس 5 سرعته دستی ارسال میکند.
تویوتا هایلوکس مدل 1988 تا 1989
پنجمین نسل هایلوکس از سال 1988 تا 1997 عرضه شد. البته مدلهای دهه 80 میلادی هایلوکس تا مدتها در دسترس خریداران آمریکایی نبودند و پس از گذشت 25 سال توانستهاند به دست مشتریان آمریکایی برسند. از نظر فنی، وانتهای تویوتا در اکثر نقاط دنیا با نام هایلوکس شناخته میشوند اما پنجمین نسل آن تا سال 1991 در آمریکا عرضه نشد. البته مدلهای مونتاژ ژاپن طرفداران بیشتری دارند زیرا آنها مدلهای تولیدی در خاک این کشور را مطمئنتر از مدلهای تولید آمریکا میدانند.
کیتهای ارتقای متنوعی برای هایلوکس نسل پنجم وجود دارد که از جمله آنها میتوان به قفل دیفرانسیل اشاره کرد. با اینکه میتوان نسخههای جدید هایلوکس را نیز خریداری کرد اما باید گفت پنجمین نسل این خودرو به خاطر ساختار سادهتر خود و عدم استفاده از سیستمهای الکترونیکی پیچیده محبوب شده است. هایلوکس نسل پنجم با پیشرانههای گوناگونی در دسترس بوده که از جمله آنها میتوان به نسخه 6 سیلندر 3 لیتری با 150 اسب بخار قدرت و 244 نیوتون متر گشتاور اشاره کرد. شاید از خود بپرسید آینده خودروهای آفرود تویوتا چه خواهد بود. با توجه به اینکه ژاپنیها اعلام کردهاند همچنان به تولید خودروهای درونسوز ادامه خواهند داد بنابراین انتظار میرود محصولات آفرود هم همچنان در دسترس باشند. برای اینکه ایدهای از طراحی چنین خودروهایی داشته باشیم میتوانیم 4 رانر مدل 2025 را بررسی کنیم که بهصورت هیبریدی نیز در دسترس است. این مدل با قدرت 326 اسب بخاری خود و گشتاور آنی میتواند قدرت زیادی در بیراههها داشته باشد.