سیستم KDSS تویوتا چیست و چه کاربردی دارد؟
تویوتا جزو پیشتازان تولید خودروهای آفرود است. وانت پیکاپ ها و شاسی بلندهایی همچون تاکوما، 4 رانر و لندکروزر طرفداران فراوانی در زمینه آفرود و بیراهه نوردی دارند چراکه از امکان نصب لاستیکهای بزرگتر، زوایای حمله و فرار بسیار خوب و برخی تکنولوژیها برای آفرود راحت و بی دردسر سود میبرند. از جمله این تکنولوژیها میتوان به سیستم KDSS اشاره کرد که مخفف سیستم تعلیق دینامیک جنبشی است.
میلههای پایدار کننده (میل موج گیر) گزینهای مناسب برای هندلینگ خودرو در جادههای آسفالت هستند اما سفتی این قطعات در حین آفرود میتواند یک نقطهضعف باشد. سیستم KDSS تویوتا توازن مطلوبی بین سواری روزمره و توانایی آفرود ایجاد میکند. این کار با استفاده از میل موج گیرهایی انجام میشود که میتوانند از طریق سیلندرهای هیدرولیکی فعال یا غیرفعال شوند. این سیلندرها در میل موج گیرهای جلو و عقب نصب شدهاند و از طریق یک لوله به هم متصل هستند تا مایع هیدرولیک بسته به شرایط رانندگی امکان گردش را داشته باشد. در زمان سواری عادی در جادهها، فشار سیلندرها مساوی بوده تا تکانهای بدنه مدیریت شوند؛ اما در آفرود فشار نامساوی در میل موج گیرهای جلو و عقب برقرار میشود تا مقاومت میل موج گیرها خنثی شده و سیستم تعلیق خودرو انعطاف بیشتری داشته باشد. نتیجه این کار کشش بهتر خودرو حتی در سختترین مسیرها خواهد بود.
آنچه بیان شد توضیحی ساده از عملکرد سیستم KDSS تویوتا بود اما کدام خودروهای این برند به چنین سیستمی مجهز هستند؟ جالب اینکه سیستم موردبحث در خودروهای مدل 2025 وجود ندارد و برای استفاده از آن باید به دنبال تویوتاهای مدل 2024 و قبل از آن باشید. تریم های TRD و TRD آفرود پریمیوم تویوتا 4 رانر مدل 2024 با KDSS عرضه شدهاند و تویوتا لندکروزر مدل 2008 تا 2021 نیز به این سیستم مجهز است. همین موضوع درباره نسخههای قدیمیتر لکسوس GX470 و GX460 نیز صدق میکند.
در حال حاضر نسخههای جدید 4 رانر 2025 به سیستمی با نام SDM یا مکانیسم قطع پایدار کننده مجهز هستند که از طریق دکمه و فعال کننده فیزیکی روی سیستم تعلیق میتوان آن را کنترل کرد. این سیستم در واقع همان مزایای KDS را به همراه قطع فیزیکی میل موج گیرها به همراه دارد. تویوتا لندکروزر 2025 نیز به همین سیستم SDM مجهز شده درحالیکه لکسوس GX مدل 2025 دارای سیستم e-KDSS یا سیستم تعلیق دینامیک جنبشی الکترونیکی است. این سیستم همان توازن مشابه بین راحتی سواری جادهای با تواناییهای آفرود را به همراه دارد اما صرفنظر از نامگذاری یا فعال کردن فیزیکی، موضوع مهم این است که خودروهای آفرود کشش خود را در مسیرهای صعبالعبور حفظ کنند و قطع کردن میل موج گیرها یکی از عوامل مهم حفظ این توانایی است.