معرفی تویوتا آیگو X مدل 2025 با نسخه GR اسپرت و پیشرانه هیبرید

دوشنبه 12 خرداد 1404 - 11:00
مطالعه 4 دقیقه
toyota-aygo-x-2025 (1)
آیگو X که کوچک‌ترین خودروی تویوتا محسوب می‌شود، برای مدل 2025 با پیشرانهٔ هیبریدی و نسخهٔ GR اسپرت مورد به‌روزرسانی قرار گرفته است.

آیگو X، کوچک‌ترین مدل تویوتا خارج از سگمنت کی‌کار ژاپن، با به‌روزرسانی میان‌دوره‌ای در سال 2025 تحولات چشمگیری را تجربه کرده است. این خودروی کوچک که در کلاس سگمنت A اروپا حضور دارد، پس از خروج مدل‌هایی مانند فولکس‌واگن آپ، اشکودا سیتیگو و سئات می در چند سال گذشته، جایگاه ویژه‌ای کسب کرده است. آیگو X که در نسل قبلی یک هاچ‌بک معمولی بود، از سال 2022 با ظاهر کراس‌اوور معرفی شد و حالا با تغییرات جدید، بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گرفته است.

آیگو X دیگر با گیربکس پنج سرعته دستی عرضه نمی‌شود و اکنون تنها با گیربکس اتوماتیک در دسترس است. پیشرانه 1 لیتری تنفس طبیعی قبلی هم جای خود را به یک پیشرانه 1.5 لیتری هیبریدی قدرتمندتر از مدل یاریس داده که 114 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این پیشرانه نسبت به مدل قبلی با 71 اسب بخار، افزایش 43 اسب بخاری را به ارمغان آورده و شتاب صفرتاصد را از 14.9 ثانیه به کمتر از 10 ثانیه کاهش داده است. آیگو X اکنون تنها خودروی هیبریدی کلاس خود بدون نیاز به شارژ پلاگین است. این خودرو با انتشار تنها 86 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر، بهترین عملکرد را در میان خودروهای غیرپلاگین‌هیبریدی دارد و با مصرف سوخت 3.8 لیتر در هر صد کیلومتر، یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای بازار محسوب می‌شود.

برای جای‌گیری اجزای سیستم هیبریدی، طول بخش جلویی خودرو 76 میلی‌متر افزایش یافته است. با توجه به طول کلی 3,700 میلی‌متری آیگو X، مهندسان تویوتا برای جانمایی باطری‌ها مجبور به نوآوری شده‌اند و برای اولین بار در محصولات تویوتا، دو مجموعه سلول باتری به‌صورت طولی زیر صندلی‌های عقب قرار گرفته‌اند. با وجود انتقال باتری کمکی به زیر کف صندوق بار، ظرفیت بار 230 لیتر بدون تغییر باقی مانده است. طراحی ظاهری با جلوپنجره جدید، چراغ‌های جلوی به‌روزشده و کاپوت بازطراحی‌شده بهبود یافته است. علاوه بر این، برای اولین بار نسخه GR اسپرت هم به خانواده به آیگو X اضافه شده که اگرچه قدرت بیشتری ندارد ولی با فرمان برقی سریع‌تر و تنظیمات بازنگری‌شده فنرها و کمک‌فنرها، هندلینگ چابک‌تری ارائه می‌دهد.

در کابین، صفحه آمپر آنالوگ با یک نمایشگر دیجیتال 7 اینچی جایگزین شده و ترمز پارک برقی به‌صورت استاندارد عرضه می‌شود. تویوتا با افزودن عایق‌های صوتی بیشتر و استفاده از شیشه‌های ضخیم‌تر در مدل‌های بالاتر، کابین را ساکت‌تر کرده است. پنجره‌های درهای عقب همچنان به‌صورت پاپ‌اوت هستند و به سمت پایین باز نمی‌شود. آیگو X با وجود ابعاد کوچک، امکاناتی مانند شارژر بی‌سیم گوشی، آینه‌های تاشو برقی و سیستم تصفیه هوا را ارائه می‌دهد. پورت‌های دوگانه USB-C، به‌روزرسانی‌های از راه دور و مجموعه کاملی از سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده نیز از ویژگی‌های این خودرو هستند.

نسخهٔ بروز شدهٔ تویوتا آیگو X اواخر سال جاری در اروپا عرضه خواهد شد. این خودرو، به‌عنوان ارزان‌ترین مدل تویوتا در اروپا، از زمان معرفی نسل جدید در سه سال پیش بیش از 287 هزار دستگاه فروش داشته است. برخلاف نسل‌های قبلی که به‌صورت مشترک با پژو و سیتروئن توسعه پیدا کرده بودند، این نسل کاملاً توسط تویوتا طراحی و تولید شده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.