رئیس تویوتا: 9 میلیون خودروی برقی بهاندازه 27 میلیون هیبریدی آلودگی دارند
آکیو تویودا، رئیس تویوتا، معتقد است که تمرکز صرف روی خودروهای الکتریکی اشتباه است. او میگوید 9 میلیون خودروی الکتریکی بهاندازه 27 میلیون هیبریدی آلودگی تولید میکنند.
آکیو تویودا، رئیس تویوتا، فردی است که نظراتش را صریح بیان میکند. او سالهاست که تأکید دارد اجبار همه به خرید خودروهای الکتریکی راه درستی نیست. تویودا قاطعانه معتقد است که حرکت به سمت خودروهای الکتریکی نباید شتابزده باشد و تمرکز کامل روی این خودروها میتواند تبعات بزرگی برای صنعت خودروسازی داشته باشد. او هشدار میدهد که حذف زودهنگام پیشرانههای درونسوز میتواند میلیونها شغل در زنجیره تأمین را به خطر بیندازد. از نظر زیستمحیطی، تویودا ادعا میکند که خودروهای الکتریکی همچنان آلودگی بیشتری نسبت به هیبریدیها ایجاد میکنند. به گفتهٔ تویودا، میگوید این شرکت از زمان عرضه اولین نسل پریوس در سال 1997، حدود 27 میلیون خودروی هیبریدی فروخته است. به گفته او، وقتی تولید باتری و خودرو را در نظر بگیریم، این خودروهای هیبریدی اثری کربنی برابر با 9 میلیون خودروی تمام الکتریکی دارند.
تویودا استدلال میکند که یک خودروی الکتریکی بهاندازه سه خودروی هیبریدی آلودگی تولید میکند. اگرچه درست است که تولید خودروهای الکتریکی و باتریهای بزرگشان نسبت به خودروهای بنزینی کربن بیشتری منتشر میکند اما خودروهای الکتریکی در طول عمر خود بهطورکلی آلایندگی بسیار کمتری دارند. او میافزاید:
اگر در ژاپن 9 میلیون خودروی الکتریکی تولید میکردیم، درواقع میزان انتشار کربن افزایش مییافت نه کاهش زیرا ژاپن برای تولید برق به نیروگاههای حرارتی وابسته است.
مقاومت تویوتا در پذیرش کامل خودروهای الکتریکی انتقادهایی را برانگیخته و برخی حتی آینده این شرکت را زیر سؤال بردهاند. احتمالاً پیشبینیهای را دیدهاید که معتقد است تویوتا به دلیل عقب ماندن در رقابت الکتریکی سقوط خواهد کرد اما نهتنها این اتفاق نیفتاده بلکه درواقع، عکس آن رخ داده است. در سال 2024، تویوتا برای پنجمین سال متوالی بزرگترین خودروساز جهان بود. هرچند خودروهای الکتریکی تویوتا ممکن است از رقبا عقب باشند اما این شرکت با خودروهای هیبریدی و مدلهای درونسوز خود این کمبود را جبران میکند. آکیو تویودا زمانی گفته بود که خودروهای الکتریکی هرگز بیش از 30 درصد سهم بازار را نخواهند داشت و صنعت باید روی هیبریدیها و سوختهای مصنوعی تمرکز کند. اگرچه تویوتا پذیرفته که خودروی هیدروژنی میرای از نظر تجاری شکست خورده اما همچنان به هیدروژن متعهد است و پتانسیل ترکیب آن با پیشرانههای درونسوز را میبیند. همزمان، تویوتا به بامو کمک میکند تا اولین خودروی هیدروژنی تولید انبوه خود را در سال 2028 عرضه کند.