معرفی تویوتا BZ5 کوپه؛ شاسیبلند جدید با همکاری بی وای دی و فاو چین
تویوتا bZ5 جدیدترین همکاری یک خودروساز مطرح ژاپنی با شرکت چینی است. این پروژه مشابه سرمایهگذاری مشترک نیسان و دانگ فنگ است که سدان برقی N7 و پیکاپ فرانتیر را ارایه داد.
محصول مشترک تویوتا - فاو (FAW) یک شاسیبلند کوپه به نام bZ5 است که مشابهسدان میانرده bZ3 از باتریهای تیغهای BYD استفاده میکند. تویوتا bZ5 در چهار مدل در چین عرضه خواهد شد که 18 تا 23 هزار دلار قیمت دارند. از نظر اقتصادی، BZ5 کوپه میتواند رقیبی بسیار مهم برای دیگر خودروهای برقی در بازار جهانی باشد.
تویوتا bZ5 بر پایه پلتفرم e-TNGA تویوتا ساخته شده است و ابعاد آن 4,780 میلیمتر طول، 1,866 میلیمتر عرض، 1,510 میلیمتر ارتفاع و فاصله محوری 2,880 میلیمتر است. این مدل یک خودروی تکموتوره با محور محرک جلو است که با قدرت موتور 200 کیلووات (270 اسب بخار) در 3.4 ثانیه از 0 به 50 کیلومتر در ساعت میرسد. پیشبینی میشود سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این مدل حدود 8 ثانیه باشد.
تویوتا bZ5 بهصورت استاندارد با یک بسته باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) با ظرفیت 65.28 کیلوواتساعت از BYD عرضه میشود که توان پیمایش آن 550 کیلومتر است. bZ5 مصرف انرژی 13.5 کیلوواتساعت به ازای هر 100 کیلومتر دارد که برای این کلاس بدنه، رقم مناسبی است. همچنین گزینه باتری بزرگتر با ظرفیت 73.984 کیلوواتساعت وجود دارد که امکان رانندگی تا 630 کیلومتر را فراهم میکند.
تویوتا bZ5 از شارژ سریع پشتیبانی میکند و میتواند از 30 به 80 درصد در 29 دقیقه شارژ شود. این سرعت شارژ متوسط است و چندان بالا محسوب نمیشود. بسیاری از مدلهای تولیدکنندگان داخلی خودروهای برقی در کمتر از 15 دقیقه از 10 درصد به 80 درصد شارژ میشوند.
تویوتا bZ5 جدیدترین پاسخ خودروسازان با سرمایهگذاری مشترک در چین پس از نیسان N7 است تا شاید برندهای ژاپنی که مدلهای تمام الکتریکی را فراموش کرده بودند؛ به این بازار رقایتی بازگردند. جالبتر اینکه نیسان N7 موفقیت اولیه را کسب کرده و ظرف یک ماه از عرضه خود بیش از 17,000 سفارش قطعی دریافت کرده است.
تویوتا در چین عملکرد خوبی دارد و هر ماه بهطور مداوم در میان پنج برند برتر قرار میگیرد. در حال حاضر، سبد محصولات تویوتا چین شامل 24 مدل است. در ماه آوریل 2025، تویوتا 124,951 خودرو در چین فروخت و با این عملکرد، کمی پایینتر از فولکسواگن و بالاتر از جیلی قرار گرفت. تویوتا دو سرمایهگذاری مشترک در چین دارد و فروش تقریباً بهطور مساوی بین آنها تقسیم شده است: 51.95٪ برای فاو -تویوتا و 48.05٪ برای گک -تویوتا.