نسل بعدی تویوتا سوپرا با پیشرانه چهار سیلندر بدون همکاری بیامو ساخته میشود
نسل پنجم تویوتا سوپرا در سال 2019، حدود 17 سال پس از توقف تولید نسل چهارم در سال 2002 معرفی شد. این خودرو اما با همکاری بامو و با استفاده از پلتفرم و پیشرانه مشترک با Z4 ساخته شد زیرا به گفته تویوتا، تولید چنین خودروی خاصی از نظر مالی بهتنهایی امکانپذیر نبود. بااینحال، شرایط برای نسل بعدی سوپرا متفاوت است و به گزارش مجلهٔ ژاپنی بست کار، این خودرو بهتنهایی توسط تویوتا توسعه پیدا خواهد کرد. این مجله ادعا میکند که نسل ششم سوپرا از موتور خود تویوتا استفاده خواهد کرد و این شرکت در حال آزمایش حداقل دو پروتوتایپ است.
به گفته این مجله، سوپرای جدید به یک پیشرانهٔ 2 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر مجهز خواهد بود که با کمک سیستم هیبریدی حدود 400 اسب بخار تولید میکند. موتور موردبحث احتمالاً G20E است که نسخه بزرگتر موتور 1.5 لیتری G15E محسوب میشود. این موتور در کانسپت GR یاریس M حدود 435 اسب بخار تولید میکند؛ بنابراین، G20E حتی بدون کمک هیبریدی هم میتواند قدرتی بیش از پیشرانهٔ شش سیلندر خطی B58 ساخت بامو در نسل قبلی با 382 اسب بخار قدرت داشته باشد؛ بنابراین، نسل ششم سوپرا از لحاظ قدرت کمبودی نخواهد داشت اما آیا سوپرا با سیلندرهای کمتر همچنان میتواند طرفداران خود را راضی کند؟
البته گزارشات دیگری هم به استفاده از پیشرانهٔ شش سیلندر خطی مزدا در نسل بعدی سوپرا اشاره داشتهاند اما به نظر میرسد پیشرانه چهار سیلندر به دلیل وزن کمتر، چابکی بهتر و مصرف سوخت بهینهتر، گزینه اصلی برای تولید باشد. وقتی نسل پنجم سوپرا بازگشت، برخی به استفاده از پلتفرم بامو اعتراض داشتند و با آمدن سوپرای جدید، احتمالاً عدهای به هیبریدی بودن آن و کاهش تعداد سیلندرها معترض خواهند شد اما اگر جانشین LFA با موتور 4 لیتری V8 عرضه شود، تویوتا میتواند سوپرای چهار سیلندر را بهعنوان گزینهای با نیمی از DNA سوپرکار لکسوس معرفی کند. هر مسیری که تویوتا انتخاب کند، عدم وابستگی به بامو بزرگترین انتقادات به نسل پنجم را برطرف خواهد کرد.