تویوتا در توسعه خودروی اسپرت موتور وسط خود به مشکل خورده است
رونمایی از تویوتا GR یاریس M، یک هاچبک داغ موتور وسط در نمایشگاه خودروی توکیو در ژانویه 2025 همه را شگفتزده کرد. هرچند این کانسپت بر پایه یک هاچبک یاریس ساخته شده اما خودروی تولیدی آیندهٔ موتور وسط تویوتا شکل متفاوتی خواهد داشت و همه نشانهها به احیای MR2 اشاره دارند اما گزارشات اخیر حاکی از تأخیر احتمالی است. GR یاریس M قرار بود در مسابقات سری سوپر تایکیو ژاپن شرکت کند اما این اتفاق هنوز رخ نداده زیرا تویوتا رسماً اعلام کرده که با مشکلات خاص خودروهای موتور وسط در زمینه ترمز، فرمان و رانندگی مواجه شده است. این شرکت قصد داشت GR یاریس M را در دور پنجم سری استقامتی در پیست آتوپلیس آزمایش کند اما این برنامه هم لغو شد. با وجود این عقبگرد، تویوتا اطمینان دارد که پروژه به نتیجه خواهد رسید زیرا به گفتهٔ شرکت ژاپنی، چالشهای بسیاری شناسایی شده و بهبودها در جریان است. دیر یا زود، این کانسپت در مسابقات ژاپن شرکت خواهد کرد تا پیش از عرضه یک خودروی خیابانی با موتور وسط به بازار آماده شود.
تویوتا تأیید کرده که GR یاریس M به موتور جدید G20E با توربوشارژر IHI مجهز است. این موتور انتظار میرود در حالت استاندارد 400 تا 450 اسب بخار تولید کند اما نسخهای با توربوی بزرگتر میتواند تا 600 اسب بخار قدرت داشته باشد. همچنین این پیشرانهٔ لیتری چهار سیلندر جدید تنها برای یک خودرو نخواهد بود و مهندسان تویوتا روی کاربردهای طولی و عرضی این موتور برای خودروهای موتور جلو و موتور وسط کار میکنند. علاوه بر احیای احتمالی MR2، تویوتا به احیای نام سلیکا نیز اشاره کرده است. همچنین اعلام شده که توسعهٔ نسل بعدی سوپرا بدون ارتباط با بامو انجام خواهد شد. آیا موتور G20E برای هر سه خودرو در نظر گرفته شده است؟ سؤال دیگر این است که آیا این موتور جایگزین پیشرانهٔ سه سیلندر G16E در GR یاریس، GR کرولا و کراساوور لکسوس LBX موریزو RR خواهد شد؟ در آیندهای نهچندان دور پاسخ تمام این سؤالات را خواهیم فهمید.