مشخصات لکسوس NX260 و ES200 وارداتی ماهان صنعت
مهر ماه سال 1403 شرکت آذریورد سال از ورود لکسوس ES200 خبر داده بود. حالا شرکت ماهان صنعت پارس برای واردات ES200 و NX260 از طریق سامانه جانبازان آماده میشود.
خاطرهی خوش لکسوس برای ایرانیان به اواسط دهه ۸۰ خورشیدی برمیگردد. در سال ۱۳۸۷ (2008)، شاسیبلند RX و سدان ES به بازار کشورمان رسیدند و به سرعت مفهوم یک خودروی لوکس ژاپنی را که نزدیک به مرسدس بنز و بیامو ارایه میشود، تثبیت کردند. نسل قبلی این خودرو که تا سال ۱۳۹۲ (2013) و پیش از ممنوعیت کامل واردات در ایران حضور داشت، هنوز هم یکی از خودروهای باکیفیت و محبوب در بازار دستدومها به شمار میرود.
لکسوس، زیرمجموعه لوکسساز بزرگترین خودروساز ژاپن، در سال ۱۳۶۸ (1989) توسط مدیر وقت تویوتا، ایجی تویودا، تاسیس شد تا تعریفی جدید از تجمل و اطمینانپذیری ارائه دهد. اولین مدل ES نیز یک سال بعد، در سال ۱۳۶۹ (1990)، بر پایه پلتفرم تویوتا کمری متولد شد تا موفقیتهای مدل بزرگتر LS را در کلاس سدانهای اندازه متوسط تکرار کند.
نسل هفتم لکسوس ES که از سال ۱۳۹۸ (2019) در خط تولید جهانی قرار دارد، حالا در راه ایران است. نکته جالب توجه درباره این خودرو، مبدا احتمالی واردات آن است. در حال حاضر، ES یکی از معدود مدلهای لکسوس است که خارج از ژاپن نیز مونتاژ میشود. با توجه به اینکه تنها محصول تولیدی کارخانه لکسوس در هند، همین سدان ES است، احتمالا لکسوس ES200 وارداتی به ایران، مونتاژ هند خواهد بود و از این طریق به کشورمان میرسد.
لکسوس ES200 جدید، از سبک جدید و زبان طراحی مدرن شرکت سازنده با جلوپنجره ذوزنقه استفاده میکند. لکسوس ES با طول ۴,۹۶۰ و عرض ۱,۸۶۵ و ارتفاع ۱,۴۴۵ و فاصله محوری ۲,۸۷۰ میلیمتر، کمی بزرگتر از تویوتا کمری ۲۰۲۵ است.
مدل خودرو | طول (میلیمتر) | عرض (میلیمتر) | ارتفاع (میلیمتر) | فاصله محوری (میلیمتر) |
---|---|---|---|---|
لکسوس ES | ۴۹۶۰ | ۱۸۶۵ | ۱۴۴۵ | ۲۸۷۰ |
تویوتا کمری ۲۰۲۵ | ۴۹۱۴ | ۱۸۳۹ | ۱۴۴۵ | ۲۸۲۶ |
هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ | ۴۹۱۰ | ۱۸۶۰ | ۱۴۴۵ | ۲۸۴۱ |
کیا K5 ۲۰۲۵ | ۴۹۰۵ | ۱۸۶۰ | ۱۴۴۵ | ۲۸۵۰ |
ورود به کابین لکسوس ES تجربهای از تجمل و کیفیت است که کمتر کسی انتظارش را دارد. نمایشگر بزرگ ۱۲ اینچی روی داشبورد و حجم سخاوتمندانهی چرم باکیفیت که فرمان، صندلیها و بخشهای وسیعی از داشبورد را پوشانده، حسی از لوکس بودن را به سرنشینان منتقل میکند.
اما در میان انبوهی از تکنولوژی و مواد باکیفیت، یک نکته عجیب به چشم میخورد: دستهدندهی سنتی و اهرمی مکانیکی. در عصری که تقریبا تمام خودروهای لوکس از دستهدندههای الکترونیکی کوچک استفاده میکنند، این انتخاب لکسوس یک بازگشت به گذشته و شاید یک امضای خاص محسوب میشود. از دیگر ویژگیهای خاص کابین میتوان به صفحه لمسی در کنسول میانی و ساعت عقربهای زیبا در کنار نمایشگر اصلی اشاره کرد. فضای صندوق عقب این خودرو ۴۵۴ لیتر است که اگرچه برای نیازهای روزمره کافی به نظر میرسد، اما با توجه به ابعاد بزرگ بدنه، یک مزیت رقابتی فوقالعاده محسوب نمیشود.
ضعیفترین نمونه از لکسوس ES در بازار جهانی ES200 است. این مدل با موتور ۲ لیتر ۴ سیلندر تنفس طبیعی قدرت ۱۶۵ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتنمتر دارد. لکسوس ES200 وارداتی آذریوردسال از گیربکس CVT استفاده میکند و احتمالا نمونهی وارداتی ماهان صنعت هم، چنین شرایطی خواهد داشت. لکسوس ES200 در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد.
مجموعه امکانات ES200 وارداتی به شرح ذیل هستند:
- ۱. سیستم فرمان برقی با دقت بالا EPS
- ۲. رینگ ۱۷ اینچ با تایرهای ۲۱۵/۵۵
- ۳. سانروف چراغ های ال ای دی
- ۴. آینه جانبی راننده ضد تابش نور
- ۵. حالت های رانندگی چندگانه
- ۶. صندلی های چرمی تنظیم گودی کمر دو جهته
- ۷. حافظه صندلی راننده
- ۸. پدال شیفتر
- ۹. کلید ورود هوشمند
- ۱۰. کلاستر دیجیتال ۷ اینچ
- ۱۱. نمایشگر مرکزی ۱۲.۳ اینچی
- ۱۲. کروز کنترل تطبیقی (ACC)
- ۱۳. کنترل خودکار نور بالا (AHB)
- ۱۴. رادار هوشمند با عملکرد ترمز کمکی (ICS)
- ۱۵. دوربین دید عقب
- ۱۶. دستیار پیچش فعال (ACA)
- ۱۷. ده عدد کیسه هوا
- ۱۸. سیستم ترمز (ABS) و توزیع ترمز الکترونیک (EBD)
- ۱۹. آینه های جانبی برقی گرمکن دار با عملکرد حافظه
- ۲۰. تنظیم خودکار زاویه در دنده عقب
- ۲۱. شیشه چند لایه ضد صدا جلو و جانبی های جلو
- ۲۲. سیستم روشنایی خودکار
- ۲۳. خوش آمدگویی هوشمند
- ۲۴. صندلیهای جلو با قابلیت تنظیم برقی در ۸ جهت
- ۲۵. گرمکن و سرد کن صندلی های جلو
- ۲۶. فرمان برقی قابل تنظیم با حافظه
- ۲۷. آفتابگیر برقی شیشه عقب
- ۲۸. سیستم تهویه اتوماتیک دوکاناله
- ۲۹. سیستم صوتی پریمیوم با ۱۰ بلندگو
- ۳۰. شارژر وایرلس
- ۳۱. هشدار خروج از خط (LDA)
- ۳۲. دستیار رانندگی بین خطوط (LTA)
- ۳۳. سیستم ایمنی جلوگیری از برخورد (PCS)
- ۳۴. کمک فرمان اضطراری (ESA)
- ۳۵. سیستم مانیتورینگ نقطه کور موازی (BSM)
- ۳۶. سیستم هشدار نقاط کور عقب
- ۳۷. ترمز کمکی RCTAB در دنده عقب
- ۳۸. سیستم کنترل خودرو در سربالایی
- ۳۹. سیستم کنترل کشش (TRC)
- ۴۰. کنترل پایداری خودرو (VSC)
- ۴۱. ترمز اتوهولد و پارک الکتریکی (EPB)
- ۴۲. سیستم کنترل فشار باد لاستیک
لکسوس NX 260 با طول ۴۶۶۰ میلیمتر و فاصله محوری ۲۶۹۰ میلیمتر، فضایی جادار و کاربردی را در اختیار یک خانواده پنج نفره قرار میدهد و تقریبا هماندازه تیگو 8 است. لکسوس NX 260 صندوق بار آن ۵۲۰ لیتر دارد که برای سفرهای طولانی و استفادههای روزمره مناسب به نظر میرسد.
خودرو | طول (میلیمتر) | عرض (میلیمتر) | ارتفاع (میلیمتر) | فاصله بین دو محور (میلیمتر) |
---|---|---|---|---|
لکسوس NX ۲۰۲۵ | ۴۶۶۰ | ۱۸۶۴ | ۱۶۸۰ | ۲۶۹۰ |
هیوندای توسان ۲۰۲۵ | ۴۶۴۱ | ۱۸۶۴ | ۱۶۸۶ | ۲۷۵۷ |
هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ | ۴۹۰۴ | ۱۸۸۶ | ۱۶۹۰ | ۲۸۰۰ |
چری تیگو ۸ (۲۰۱۷) | ۴۷۰۰ | ۱۸۶۰ | ۱۷۴۶ | ۲۷۱۰ |
در داخل کابین، کیفیت بالای متریال حرف اول را میزند. استفاده از چرم مرغوب در ترکیبهای رنگی متنوعی چون مشکی، قرمز تیره و قهوهای آکیاما، در کنار تریمهای آلومینیومی، فضایی لوکس و دلنشین خلق کرده است که امضای همیشگی لکسوس را به همراه دارد.
مهندسان لکسوس برای NX 260 از سیستم تعلیق مکفرسون مستقل در جلو و چنداتصالی (Multi-link) در عقب بهره بردهاند. این ساختار که معمولاً در خودروهای ردهبالا یافت میشود، تعادلی مثالزدنی میان جذب ناهمواریهای جاده و ارائهی یک سواری راحت برای سرنشینان، با پایداری و فرمانپذیری دقیق در پیچها برقرار میکند. سیستم ترمز نیز با دیسکهای خنکشونده در جلو و ترمز پارک الکترونیکی، ایمنی کامل را در هر شرایطی فراهم میآورد.
لکسوس NX 260، با تکیه بر یک پیشرانهی ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی، قدرت ۲۰۳ اسببخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتنمتر دارد تا شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در ۸.۷ ثانیه فراهم کند. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو (FWD) منتقل میشود. این ترکیب فنی نه تنها عملکردی روان و قابلاعتماد را تضمین میکند، بلکه با مصرف سوخت ترکیبی ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (بر اساس استاندارد WLTC)، گزینهای بهینه در کلاس خود به محسوب میشود.