انقلاب تویوتا در چین: راوفور و هایلندر چینی میشوند!
تویوتا در یک تغییر استراتژیک شگرف، اعلام کرد که مسئولیت توسعه و بومیسازی برخی از محبوبترین و کلیدیترین محصولات جهانی خود، از جمله شاسیبلندهای راوفور (RAV4) و هایلندر (Highlander) و همچنین مینیون سیِنا (Sienna) را به تیمهای محلی خود در چین واگذار میکند. این تصمیم که نشاندهنده تعمیق وابستگی غول خودروسازی ژاپن به بزرگترین بازار خودروی جهان است، با هدف افزایش سرعت، کاهش هزینهها و انطباق سریعتر محصولات با سلیقه پویای مشتریان چینی گرفته شده است.
این استراتژی جدید فراتر از سری خودروهای برقی bZ رفته و حالا مدلهای بنزینی و هیبریدی اصلی تویوتا را نیز در بر میگیرد. بر اساس این رویکرد، فناوریهای کلیدی این خودروها توسط شرکای چینی تأمین خواهد شد تا تویوتا بتواند تا سال ۲۰۲۷ در بازار رقابتی چین جایگاه خود را حفظ کند. این اقدام یک روز پس از اعلام رسمی همکاری تویوتا با غولهای فناوری چینی مانند شیائومی، هواوی و مومنتا صورت میگیرد.
معماری جدید قدرت در تویوتا
موتور محرک این تحول، چارچوب مدیریتی جدیدی به نام RCE (مهندس ارشد منطقهای) است که از فروردین ۱۴۰۴ (آوریل ۲۰۲۵) به اجرا درآمده است. این سیستم، قدرت تصمیمگیری در زمینه توسعه محصول را از دفتر مرکزی به تیمهای محلی منتقل میکند. علاوه بر این، تویوتا مراکز تحقیق و توسعه خود در چین (شامل فاو-تویوتا، گک-تویوتا و بیوایدی-تویوتا) را تحت یک استراتژی واحد به نام «یک تحقیقوتوسعه» (One R&D) متحد کرده است.
این رویکرد بومیسازی پیش از این نیز نتایج خود را نشان داده است. مدلهایی مانند FAW Toyota bZ5 با قطعات کلیدی از BYD و GAC Toyota bZ3X با همکاری نزدیک GAC توسعه یافتهاند. این همکاریها چرخه توسعه محصول را به شدت کوتاه کرده است؛ به گفته منابع داخلی، توسعه مدلهایی مانند bZ3X بدون کمک شرکای چینی بیش از سه سال طول میکشید.
همکاری با غولهای فناوری برای خودروهای هوشمندتر
بخشی از این استراتژی شامل ادغام فناوریهای پیشرفته چینی در خودروهای تویوتا است. گک-تویوتا با شیائومی برای اتصال یکپارچه دستگاههای هوشمند به خودرو (AIoT)، با هواوی برای استفاده از سیستمعامل HarmonyOS 5.0 و توسعه یک دستیار صوتی هوش مصنوعی پیشرفته، و با مومنتا برای نسل جدید سیستمهای رانندگی هوشمند همکاری خواهد کرد.
موفقیت اولیه این مدلها خیرهکننده بوده است. برای مثال، مدل bZ3X که با تفکر چینی طراحی شده، تنها در ۴۰ روز نخست عرضه، بیش از ۱۰ هزار دستگاه فروش داشته است. این در حالی است که مدل bZ4X که عمدتاً توسط تیمهای خارجی تویوتا توسعه یافته بود، در بازار چین با استقبال سردی مواجه شد. با این حال، تویوتا تاکید کرده که با وجود باز گذاشتن دست طراحان و مهندسان چینی، همچنان بر استاندارهای جهانی ایمنی خود برای قطعات حیاتی مانند باتری، سیستم ترمز و فرمان پافشاری خواهد کرد.
نظر شما درباره این تغییر استراتژی بزرگ تویوتا چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.