تحول بزرگ شاسیبلندهای تویوتا؛ لندکروزر و راوفور برقی میشوند
تویوتا که همواره رویکردی محتاطانه در قبال خودروهای تمام برقی داشته، سرانجام گامی بزرگ و تعیینکننده در این مسیر برمیدارد. این شرکت قصد دارد دو مدل از محبوبترین و نمادینترین شاسیبلندهای خود یعنی راوفور و لندکروزر را با پیشرانه تمام برقی تولید کند. این حرکت، نشاندهندهٔ یک تغییر استراتژیک عمده برای شرکتی است که موفقیت خود را مدیون خودروهای هیبریدی میداند. یک منبع آگاه این خبر را در اختیار رویترز قرار داده است. هرچند خود تویوتا هنوز بهطور رسمی نام این دو مدل را تأیید نکرده اما اعلام کرده که قصد دارد دو شاسیبلند برقی را در کارخانه خود در کنتاکی آمریکا تولید کند.
این تصمیم در راستای بهرهمندی از معافیتهای مالیاتی و پاسخ به تقاضای روزافزون بازار برای خودروهای برقی گرفته شده است. برای فراهم کردن فضای لازم در خط تولید، تویوتا پس از ۱۰ سال، تولید سدان محبوب لکسوس ES را از کارخانه کنتاکی متوقف و به ژاپن منتقل خواهد کرد. این جابجایی خود گواهی بر افول محبوبیت سدانها و قدرتنمایی بیچونوچرای شاسیبلندها در بازار آمریکا است. با این تغییر، شاسیبلند سه ردیفه لکسوس TX تنها محصول این برند لوکس خواهد بود که در خاک آمریکا تولید میشود. این اقدام، بخشی از برنامه گستردهتر تویوتا برای عرضه هفت مدل خودروی برقی تا سال ۲۰۲۷ در بازار آمریکا خواهد بود. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۶، سه مدل برقی جدید با نامهای CH-R، BZ و BZ وودلند را به بازار عرضه کند.
برقی کردن نامهایی افسانهای مانند لندکروزر و راوفور، گامی بسیار بزرگتر و جسورانهتر از تلاشهای پیشین این شرکت در دنیای خودروهای برقی محسوب میشود زیرا لندکروزر با تاریخ و اصالت تویوتا گره خورده و راوفور یکی از پرفروشترین خودروهای جهان است. درحالیکه تویوتا خود را برای این جهش بزرگ آماده میکند، تولید شاسیبلند بنزینی و پرطرفدار گرند هایلندر نیز به دلیل تقاضای بسیار بالا در کارخانه ایندیانا افزایش خواهد یافت. باید منتظر ماند و دید که آیا نسخههای برقی این دو اسطوره میتوانند موفقیت مدلهای بنزینی و هیبریدی خود را تکرار کنند یا خیر.