ادعای جسورانه تویوتا: هیدروژن جایگزین دیزل خواهد شد
درحالیکه صنعت خودروسازی با سرعت به سمت وسایل نقلیه تمام برقی حرکت میکند، تویوتا همچنان باوری عمیق به هیدروژن دارد. این غول خودروسازی ژاپنی با قاطعیت اعلام کرده است که پیشرانههای هیدروژنی درنهایت جایگزین موتورهای دیزلی خواهند شد و آینده حملونقل، بهویژه در بخش خودروهای سنگین و تجاری، به این عنصر پاک گره خورده است. شان هنلی، معاون فروش، بازاریابی و عملیات نمایندگیهای تویوتا در استرالیا، در مصاحبهای این دیدگاه جسورانه را مطرح کرد. او با اشاره به اینکه بسیاری در حال حاضر این فناوری را نادیده میگیرند، گفت:
دیزل در دهه آینده به این زودیها از بین نخواهد رفت اما نهایتاً من فکر میکنم هیدروژن جای دیزل را خواهد گرفت. درنهایت، نمیتوانم تصور کنم که دیزل لزوماً سوخت آینده باشد.
هنلی اعتراف کرد که موفقیت این گذار نیازمند سرمایهگذاری عظیم در زیرساختهای سوختگیری هیدروژن است، چالشی که بزرگترین مانع بر سر راه پذیرش گستردهٔ آن محسوب میشود. بااینحال، تعهد تویوتا به این فناوری ریشهای ۳۰ ساله دارد و این شرکت یکی از پیشگامان توسعهٔ خودروهای پیل سوختی در جهان است.
ایده استفاده از هیدروژن بهعنوان سوخت به سال ۱۸۰۷ بازمیگردد اما این فناوری همواره در سایه محبوبیت بنزین و دیزل قرار داشته است. تویوتا اولین خودروی پیل سوختی تولید انبوه خود یعنی میرای را در سال ۲۰۱۴ معرفی کرد اما فروش آن و مدلهای مشابه از سوی دیگر شرکتها مانند هوندا هرگز چشمگیر نبوده است. مشکل اصلی، همانطور که هنلی اشاره کرد، کمبود شدید زیرساخت است. برای مثال، شرکت شل سال گذشته تمام هفت جایگاه سوخت هیدروژنی خود را در کالیفرنیا تعطیل کرد که نشاندهنده عدم علاقه و سرمایهگذاری در این بخش است. بااینحال، همه خودروسازان تسلیم نشدهاند. بامو قصد دارد نسل جدید سیستم پیل سوختی خود را در سال ۲۰۲۸ به تولید انبوه برساند. در مقابل، استلانتیس هیدروژن را یک بخش حاشیهای خوانده و سرمایهگذاری خود را در آن متوقف کرده است. با وجود این اختلافنظرها و چالشهای بزرگ، تویوتا با اطمینان در مسیر خود قدم برمیدارد و معتقد است که با سرمایهگذاری صحیح، هیدروژن نهتنها یک جایگزین پاک، بلکه جانشین قطعی موتورهای دیزلی در آینده خواهد بود.