داستان عجیبترین تویوتا کمری جهان با پیشرانه ۸۵۰ اسب بخار لندکروزر!
شاید باورکردنی نباشد اما تویوتا یک دهه پیش، یکی از آرامترین و قابلاعتمادترین سدانهای خانوادگی جهان را به یک هیولای مسابقات درگ تبدیل کرد. در نمایشگاه سما سال ۲۰۱۴، تویوتا از پروژهای پرده برداشت که همگان را شگفتزده کرد. یک تویوتا کمری با ظاهری کاملاً معمولی که در زیر پوستهٔ خود، یک پیشرانهٔ ۸۵۰ اسب بخاری پنهان کرده بود. این خودرو که کمری اسلیپر نام گرفت، میتوانست مسافت ۴۰۰ متر را تنها در ۹٫۸ ثانیه طی کند و بسیاری از سوپراسپرتهای نامدار آن زمان را پشت سر بگذارد. اصطلاح اسلیپر به خودروهایی اطلاق میشود که ظاهری ساده و بیادعا دارند اما از نظر فنی و عملکرد، بسیار قدرتمندتر از آن چیزی هستند که به نظر میرسند و بهنوعی گرگهایی در لباس میش هستند.
نیروگاه V8 با قدرتی ویرانگر
کمری اسلیپر تجسم کامل این ایده بود. درحالیکه قدرتمندترین نسخهٔ کمری در آن زمان به یک موتور ۳٫۵ لیتری V6 با قدرت ۲۶۸ اسب بخار مجهز بود، این پروژهٔ دیوانهوار، قدرتی بیش از سه برابر آن را تولید میکرد. برای رسیدن به این قدرت ویرانگر، تیم مهندسی تویوتا به سراغ یکی از قدرتمندترین موتورهای خود رفتند یعنی پیشرانهٔ ۵٫۷ لیتری V8 که در پیکاپ بزرگ تاندرا و همینطور لندکروزر نسل ۲۰۰ استفاده میشد. البته این موتور بهصورت استاندارد در کمری قرار نگرفت. مهندسان با تجهیز آن به قطعات داخلی فورجکاری شده (مانند پیستونها و شاتونهای تقویتشده)، یک سوپرشارژر TRD و یک سیستم پاشش نیتروژن مرطوب، قدرت آن را از ۳۸۱ اسب بخار استاندارد به عدد حیرتانگیز ۸۵۰ اسب بخار رساندند.
سریعتر از سوپراسپرتهای میلیون دلاری
برای مهار این نیروی عظیم، کل شاسی استاندارد کمری با یک شاسی لولهای مسابقهای جایگزین شد و وظیفهٔ انتقال قدرت بر عهدهٔ یک گیربکس مسابقهای IPT و اکسل عقب پنج اتصالی برگرفته از تاندرا گذاشته شد. عملکرد کمری اسلیپر در پیست مسابقه به همان اندازه که روی کاغذ به نظر میرسید، خیرهکننده بود. ثبت زمان ۹٫۸ ثانیه برای مسافت ۴۰۰ متر، این سدان خانوادگی را در قلمرو سوپراسپرتهای افسانهای مانند مکلارن P1 قرار میداد و حتی از خودرویی مانند پورشه ۹۱۸ اسپایدر نیز سریعتر بود. این خودرو نماد یک شوخی مهندسی بینظیر بود که نشان میداد با منابع و تخصص کافی، میتوان هر خودرویی را به یک ماشین مسابقهٔ تمامعیار تبدیل کرد.
میراث کمریهای اسپرت
اگرچه کمری اسلیپر در حد یک پروژهٔ تک ساخت و نمایشی باقی ماند اما عطش تویوتا برای ساختن نسخههای اسپرتتر از این سدان محبوب فروکش نکرد. در سالهای بعد، تویوتا کانسپتهای دیگری با الهام از خودروهای نسکار و همچنین نسخهٔ تولیدی کمری TRD را در سال ۲۰۲۰ معرفی کرد که با بهبودهای فنی در سیستم تعلیق و طراحی ظاهری تهاجمیتر، تجربهٔ رانندگی هیجانانگیزتری را نسبت به مدلهای استاندارد ارائه میداد.
منبع: CarBuzz