شکایت از تویوتا و سوبارو به خاطر خرابی زودهنگام باتری خودروهای برقی
تویوتا و سوبارو با یک شکایت حقوقی جدی از سوی مالکان دو خودروی برقی مشترک خود، یعنی مدلهای bZ4x و سولترا روبرو شدهاند. دلیل این شکایت، مشکلی بهظاهر ساده اما دردسرساز است. باتری ۱۲ ولتی این خودروها به شکلی غیرعادی و سریع تخلیه میشود و فقط در عرض چند ماه از کار میافتد، مشکلی که مالکان را کلافه و گاهی در راه سرگردان کرده است. در دادخواست ارائهشده، شاکیان ادعا میکنند که بسیاری از مالکان مجبور شدهاند چندین باتری ۱۲ ولتی را در عرض چند ماه و با کارکردی کمتر از ۱۵ هزار کیلومتر تعویض کنند. این در حالی است که حتی در خودروهای برقی، یک باتری ۱۲ ولتی باید سالها عمر کند.
این شکایتنامه تأکید دارد که هر دو خودروساز نتوانستهاند راهحلی دائمی برای این مشکل ارائه دهند و نمایندگیها نیز از رفع اساسی آن عاجز بودهاند. موضوع زمانی جدیتر میشود که شاکیان معتقدند تویوتا و سوبارو پیش از عرضهٔ این خودروها از وجود این نقص آگاه بودهاند اما مشتریان را در جریان نگذاشتهاند. در بخشی از اسناد دادگاه به تجربه شاکی اصلی، آقای وید اشاره شده است:
باتری ۱۲ ولتی خودروی آقای وید پس از تنها حدود ۸ هزار کیلومتر کارکرد، سه بار از کار افتاده است. باتری خودروی او از مارس ۲۰۲۳ تاکنون دو بار تعویض شده است.
هنوز دلیل فنی اصلی این تخلیهٔ سریع باتری در دادخواست مشخص نشده اما پیشازاین نیز شکایتهای مشابهی در سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا به ثبت رسیده بود. هرچند رسیدگی به چنین پروندههایی ممکن است سالها طول بکشد، اما این فشار حقوقی در کنار شکایتهای قبلی میتواند تویوتا و سوبارو را به صدور فراخوان و ارائهٔ یک راهحل نهایی برای مالکان ناامید این دو مدل وادار کند.