سقوط آزاد فروش خودروهای برقی تویوتا در ژاپن؛ ۱۸ دستگاه در یک ماه!
تویوتا درحالیکه رکوردهای فروش جهانی را یکی پس از دیگری جابجا میکند، با یک آمار تکاندهنده در خانهٔ خود مواجه شده و در ماه آگوست تنها ۱۸ دستگاه خودروی برقی در سراسر ژاپن فروخته است. این رقم عجیب، یک پارادوکس بزرگ را در استراتژی این شرکت به نمایش میگذارد؛ موفقیتی چشمگیر در سطح جهانی و شکستی سنگین در بازار داخلی زیرا این آمار در تضاد کامل با عملکرد جهانی تویوتا قرار دارد. فروش جهانی خودروهای برقی این شرکت در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۵ با رشد ۲۰.۶ درصدی به ۱۱۷,۰۳۱ دستگاه رسیده است.
درمجموع نیز، گروه خودروسازی تویوتا (شامل برندهای دایهاتسو، هینو و لکسوس) تا به امروز بیش از ۷.۴ میلیون خودرو در سراسر جهان فروخته که ۶.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است؛ اما در ژاپن، داستان کاملاً متفاوت است. فروش خودروهای تمام برقی در ماه آگوست با سقوط آزاد ۸۴.۹ درصدی به تنها ۱۸ دستگاه محدود شد. آمار فروش از ابتدای سال نیز چنگی به دل نمیزند و با کاهش ۷۱.۱ درصدی، تنها ۴۶۹ دستگاه خودروی برقی در بازار خانگی تویوتا به فروش رفته است. در مقابل، این خودروهای هیبریدی هستند که با فروش خیرهکنندهٔ ۶۰۳,۶۷۶ دستگاه، همچنان ستون اصلی امپراتوری تویوتا در ژاپن به شمار میروند.
دلیل بخشی از کاهش فروش کلی تویوتا در ژاپن که در ماه آگوست به ۱۰.۲ درصد رسید، به مشکلات عملیاتی، تأخیر در تحویل خودروها و همچنین پیامدهای فراخوان گسترده مدل پریوس در سال گذشته بازمیگردد. بااینحال، این دلایل نمیتوانند بهتنهایی سقوط شدید تقاضا برای مدلهای تمام برقی را توجیه کنند. این وضعیت نشان میدهد که تویوتا در خارج از مرزهای ژاپن مسیر کاملاً متفاوتی را طی میکند. تقاضای جهانی برای خودروهای برقی این شرکت همچنان قدرتمند است و تنها در ماه آگوست، فروش این محصولات با رشد ۳۴.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۷,۰۵۶ دستگاه در بازارهای بینالمللی رسید. این دوگانگی، آیندهٔ استراتژی برقیسازی تویوتا در مهمترین بازارش را در هالهای از ابهام فروبرده است.