تویوتا: رقبا خودروهای هیبریدی تقلبی به خریداران میفروشند!
تویوتا با انتقادی تند از رقبای خود، آنها را به فریب مصرفکنندگان از طریق برچسبگذاری نادرست خودروهای هیبریدی خفیف متهم کرده است. به گفتهٔ این شرکت، بسیاری از خودروهایی که امروزه با عنوان هیبرید فروخته میشوند، از فناوری واقعی هیبریدی بیبهرهاند و این امر باعث سردرگمی خریداران میشود. شان هنلی، مدیر فروش و بازاریابی تویوتا در استرالیا گفته است که سیستمهای ۴۸ ولتی هیبریدی خفیف نباید با عنوان هیبرید به بازار عرضه شوند. تفاوت اصلی در این است که یک خودروی هیبریدی واقعی (مانند پریوس) میتواند صرفاً با استفاده از موتور الکتریکی خود حرکت کند درحالیکه سیستمهای ۴۸ ولتی صرفاً نقش یک دستیار کوچک را برای موتور احتراقی ایفا کرده و تأثیر اندکی بر کاهش مصرف سوخت دارند.
تویوتا معتقد است که یک سیستم هیبریدی واقعی باید توانایی به حرکت درآوردن خودرو بهصورت تمام الکتریکی را داشته باشد. شان هنلی با تأکید بر این موضوع میگوید:
یک سیستم کمکی ۴۸ ولتی به نظر ما، نمایندهٔ یک قوای محرکه هیبریدی نیست. من فکر میکنم خودروسازان مسئولیت دارند مطمئن شوند که مشتریان از تفاوتها آگاه هستند.
در همین راستا، تویوتا در بازار استرالیا، مدلهای هایلوکس و لندکروزر پرادو مجهز به سیستم هیبریدی خفیف را با نام V Active عرضه و صراحتاً اعلام میکند که:
شما در حال خرید یک سیستم هیبریدی نیستید.
اما نکته جالب و بحثبرانگیز ماجرا اینجا است که خود تویوتا نیز از این استاندارد دوگانه پیروی میکند. درحالیکه شاخهٔ استرالیای این شرکت از نشان هیبرید برای سیستمهای ۴۸ ولتی استفاده نمیکند اما همین شرکت در اروپا، هایلوکس مجهز به همین سیستم را با نام رسمی Hilux Hybrid 48V به فروش میرساند. این تناقض نشان میدهد که چگونه استراتژیهای بازاریابی یک شرکت میتواند بسته به بازار هدف تغییر کند و مرز میان تعریف فنی و جذابیت تبلیغاتی تا چه حد میتواند مبهم باشد.