بازگشت وانت سه‌چرخ مشهور ژاپنی با پیشرانه‌ی برقی و طراحی مدرن

چهارشنبه 23 مهر 1404 - 18:21
مطالعه 3 دقیقه
دایهاتسو میجت X کانسپت
دایهاتسو با رونمایی از کانسپت میجت X، روح یکی از نمادین‌ترین خودروهای کار کوچک ژاپن را در کالبدی تمام‌برقی و مدرن زنده کرده است.
تبلیغات

در دهه‌های 50 و 60 میلادی، وانت‌های سه‌چرخ در ژاپن بسیار محبوب بودند و شرکت‌های مختلف ژاپنی اقدام به ساخت این خودروهای کوچک و کاربردی می‌کردند که نمونه‌های ساخت مزدا به ایران هم راه پیدا کردند. یکی دیگر از شرکت‌هایی که اقدام به ساخت این وانت‌های سه‌چرخ می‌کرد، دایهاتسو بود که مدلی بنام میجت را تا سال 1972 روی خط تولید داشت. حال این شرکت با معرفی کانسپت میجت X رسماً بازگشت این نام کلاسیک و دوست‌داشتنی خود را به دنیای خودرو اعلام کرد.

این خودروی کاری کوچک و جمع‌وجور که حالا با یک پیشرانه تمام برقی معرفی شده است، قرار است در نمایشگاه حمل‌ونقل ژاپن ۲۰۲۵ به نمایش عمومی درآید و نگاهی به آینده حمل‌ونقل شهری از دید شرکت ژاپنی دایهاتسو ارایه دهد.

نسل اول میجت در سال ۱۹۵۷ به‌عنوان یک سه‌چرخه کوچک برای مغازه‌داران و پیک‌ها متولد شد و به سرعت در خیابان‌های باریک ژاپن محبوبیت یافت. سپس نسل دوم آن با نام میجت II در سال ۱۹۹۶ با طراحی نوستالژیک عرضه و تا سال ۲۰۰۱ تولید شد. اکنون به نظر می‌رسد دایهاتسو قصد دارد داستان این اسطوره کوچک را دوباره آغاز کند.

کانسپت میجت X در طراحی ظاهری به ریشه‌هایش وفادار مانده است. چراغ‌های گرد LED در جلو شیشه جلویی که یادآور کابین هلیکوپتر است، چهره‌ای منحصربه‌فرد و درعین‌حال آشنا به آن بخشیده‌اند. چرخ‌های نیمه‌پوشیده که چراغ‌های یکپارچه دارند و یک نشانگر میزان شارژ باتری روی بدنه، از دیگر جزئیات جذاب طراحی آن هستند. در داخل کابین، با چیدمان غیرمتعارفی روبرو هستیم زیرا صندلی راننده در وسط قرار گرفته و دو صندلی سرنشین در طرفین آن جای دارند. فرمان خاص، فضای اشیاء کوله‌پشتی‌ مانند و دستگیره‌های چرخشی برای درهای عقب که خلاف جهت هم باز می‌شوند، خلاقیت طراحان دایهاتسو را به نمایش می‌گذارد.

دایهاتسو هنوز مشخصات فنی این کانسپت را منتشر نکرده و تنها به این نکته اشاره کرده که «چون کوچک است، می‌تواند با سبک‌های زندگی مختلف سازگار شود» و هدف شرکت «خوشحال کردن همه» است. اگرچه میجت X در حال حاضر تنها یک خودروی مفهومی است اما دور از انتظار نیست که در آینده به یک مدل تولیدی برای بازار ژاپن و حتی بازارهای صادراتی تبدیل شود. جزئیات بیشتر پس از آغاز به کار نمایشگاه حمل‌ونقل ژاپن مشخص خواهد شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.