شباهت عجیب تویوتا لندکروزر FJ به شاسیبلند چینی شورلت اسپارک!
درحالیکه طرفداران تویوتا در بسیاری از نقاط جهان منتظر عرضهٔ شاسیبلند کوچک و اقتصادی لندکروزر FJ هستند، شاید خیلیها نداند که این عضو جدید خانوادهٔ لندکروزر با طراحی جعبهای و رترو شباهت انکارناپذیری به کراساوور برقی کوچکی دارد که جنرال موتورز مدتی است در برزیل و خاورمیانه عرضه میکند. این خودروی برقی کوچک که در چین با نام بائوجون یپ پلاس شناخته میشود، هرچند شاسیبلند تمامعیار برای آفرود نیست و از پیشرانهٔ برقی بهره میبرد اما زبان طراحی آن بهقدری به لندکروزر FJ نزدیک است که میتوان آن را یک بچه لندکروزر از جنرال موتورز دانست.
این خودرو محصول همکاری مشترک جنرال موتورز و وولینگ در چین است و حالا مسیر خود را برای ورود به بازارهای جهانی آغاز کرده است. نسخهای که برای بازار برزیل در نظر گرفته شده، به یک باتری ۴۲ کیلووات ساعتی مجهز است که نیروی لازم برای یک موتور برقی با توان ۱۰۱ اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتن متر را تأمین میکند. این مجموعه به خودرو اجازه میدهد تا با یکبار شارژ کامل، مسافتی حدود ۴۰۰ کیلومتر را بر اساس چرخهٔ CLTC چین طی کند. این مشخصات نشان میدهد که اسپارک EUV بیشتر برای مصارف شهری طراحی شده تا ماجراجویی در طبیعت.
هرچند این دو خودرو در ظاهر شبیه هستند، اما در ابعاد تفاوتهای چشمگیری دارند. شورلت اسپارک EUV با طول ۳,۹۹۶ میلیمتر، عرض ۱,۷۶۰ میلیمتر و ارتفاع ۱,۷۲۶ میلیمتر، به شکل قابلتوجهی از تویوتا لندکروزر FJ با طول ۴,۵۷۵ میلیمتر، عرض ۱,۸۵۵ میلیمتر و ارتفاع ۱,۹۶۰ میلیمتر کوچکتر است. این تفاوت ابعاد، اسپارک EUV را به نسخهای کوچکتر از بچه لندکروزر تویوتا تبدیل میکند. با توجه به اینکه تویوتا برنامهای برای عرضهٔ لندکروزر FJ در بازارهایی مانند ایالاتمتحده و اروپا ندارد، این احتمال وجود دارد که جنرال موتورز با ایجاد تغییراتی مانند افزودن کیت بدنهٔ آفرودی و حتی یک پیشرانهٔ بنزینی کوچک و کارآمد، بتواند از این فرصت استفاده کرده و جای خالی رقیب ژاپنی خود را در برخی بازارها پر کند.