تأیید رسمی ساخت پیشرانه V8 جدید تویوتا برای خودروهای اسپرت آینده
تویوتا در یک حرکت هیجانانگیز، رسماً توسعهٔ یک پیشرانهٔ V8 توئین توربوی هیبریدی را برای نسل آیندهٔ خودروهای پرفورمنس خود تأیید کرد. این خبر نشاندهندهٔ تعهد تویوتا به حفظ هیجان موتورهای درونسوز قدرتمند و درعینحال، همسویی با فناوریهای مدرن و استانداردهای زیستمحیطی است. تاکاشی اوهارا، مدیر جهانی بخش پیشرانهٔ تویوتا، تأیید کرده که این موتور V8، پرچمدار خانوادهٔ موتورهای ماژولار جدید این شرکت خواهد بود. بر اساس اطلاعات اولیه، این پیشرانه حجمی در حدود ۴ لیتر خواهد داشت و نیروی یک موتور درونسوز دور بالا را با گشتاور آنی یک موتور الکتریکی ترکیب میکند تا پاسخی بیدرنگ به پدال گاز و شتابی خیرهکننده ارائه دهد.
نکتهٔ کلیدی در مورد این سیستم هیبریدی جدید، فلسفهٔ طراحی آن است. اوهارا تأکید کرده که این سیستم از نوع پلاگینهیبریدی نخواهد بود و هدف اصلی آن نه صرفاً کاهش مصرف سوخت بلکه افزایش هیجان و دینامیک رانندگی است. این رویکرد، فناوری هیبریدی را از عنصری دوستدار محیطزیست به ابزاری برای تقویت پرفورمنس تبدیل میکند و تجربهای خالصتر و هیجانانگیزتر را برای راننده به ارمغان میآورد. این موتور قدرتمند بخشی از یک استراتژی ماژولار است که شامل پیشرانههای کوچکتر ۱.۵ و ۲ لیتری توربوشارژ نیز میشود. این معماری مشترک به تویوتا اجازه میدهد تا ضمن کاهش هزینههای توسعه، پرفورمنسی مقیاسپذیر را در مدلهای مختلف ارائه دهد. اوهارا این انعطافپذیری را اینگونه توصیف میکند:
ما میتوانیم نسخههای آرام برای استفاده روزمره و نسخههای عضلانیتر برای رانندگی با عملکرد بالا توسعه دهیم.
اگرچه این قلب تپندهٔ جدید در سینهٔ محصولات هر دو برند تویوتا و لکسوس قرار خواهد گرفت اما هرکدام شخصیت منحصربهفرد خود را خواهند داشت. انتظار میرود لکسوس از این پیشرانه برای ارائهٔ قدرتی نرم، لوکس و بینقص در خودروهای پرچمدار خود استفاده کند. در مقابل، بخش گازو ریسینگ تویوتا روی پرفورمنس خالص، پاسخگویی تیزتر پدال گاز و تجربهٔ رانندگی تهاجمی تمرکز خواهد کرد. این استراتژی تفکیکشده به تویوتا اجازه میدهد تا با یک فناوری مشترک، هم به خریداران لوکسپسند لکسوس و هم به علاقهمندان مشتاق پرفورمنس در برند GR خدمترسانی کند. هنوز جدول زمانی مشخصی برای عرضهٔ این پیشرانه اعلام نشده، اما انتظار میرود اولین میزبان آن، سوپرکار پرچمدار آینده تویوتا یعنی GR GT و همتای لکسوس آن باشد که با نام LFR شناخته میشود.