با 8 خودروی مهم تاریخ تویوتا آشنا شوید

چهارشنبه 6 تیر 1403 - 10:30
مطالعه 7 دقیقه
000-toyota-sports-cars-motortrend-alan-muir-design
از 2000GT کلاسیک گرفته تا GR کرولا مدرن، تویوتا خودروهای تاثیرگذار مختلفی را در طول سالیان تولید کرده است.
تبلیغات

هر چند با صحبت کردن از خودروهای افسانه‌ای اسپرت، ابتدا یاد برندهای فراری، لامبورگینی و... می‌افتیم اما برند ژاپنی تویوتا هم خودروهایی تولید کرده است که در طول دوران، به مدل‌هایی مهم در صنعت خودرو تبدیل شدند و هر چند راه چندانی در پیست‌های کلاس بالای اروپایی نداشتند اما قهرمانان مسابقات خیابانی به شمار می‌رفتند. امروز اگر به نمونه‌های مدرن تویوتا GR نگاه بیاندازید، می‌بینید که پرپیمان‌ترین فهرست آپشن‌های مختلف را در بازه قیمتی خود دارند.

 

کپی لینک

1. تویوتا 2000 جی‌تی

این خودرو که در میان سال‌های 1967 تا 1970 و با همکاری برند یاماها تولید می‌شد، توانست با ظاهر زیبا و عملکرد جاده‌ای و مسابقه‌ای مناسب نگاه‌های زیادی را به خود جذب کند؛ تویوتا حتی موفق شد مسابقات 24 ساعتی فوجی و سوزوکا 1000 را با این خودرو برنده شود. این کوپه زیبا به یک پیشرانه 6 سیلندر خطی تویین‌کم مجهز شده بود که 150 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و وظیفه حرکت دادن شاسی سبک‌وزن آن را برعهده داشت. با وجود محبوبیت مناسب، تها 351 دستگاه 2000جی‌تی در طی سالیان تولید شد. نسخه‌های تمیز و دست‌نخورده این خودرو امروزه با قیمت میلیون دلاری به فروش می‌رسند.

کپی لینک

2. تویوتا سلیکا سوپرا (A60)

این کوپه کوچک در میان سال‌های 1982 تا 1985 تولید شد و مرز میان یک خودروی اسپرت خالص و گرن‌تورر راحت را شکست. سلیکا سوپرا درحالی‌که با توجه به استانداردهای زمانه خود اسپرت و جذاب بود، کابین جاداری هم داشت و کاربردی به نظر می‌رسید. زیر کاپوت کوچک این خودرو یک پیشرانه 2.8 لیتری 6 سیلندر خطی تویین‌کم «5M-GE» جا خوش کرده بود که به نشان همیشگی سوپرا تبدیل شد. بهره‌وری آن از فنربندی مستقل عقب آن را از رقبایی چون مزدا RX-7 جدا کرد و 161 اسب بخار قدرت نهایی آن می‌توانست راندمانی جذاب را برای راننده‌اش به ارمغان بیاورد. سلیکا سوپرا چشمگیر نبود اما نام و رسم خوبی برای سازنده خود بهم زد.

کپی لینک

3. تویوتا کرولا GT-S (AE86)

نسل AE86 این کوپه مشهور با هدف قرار دادن افرادی که خودروی ارزان و زیبا می‌خواهند وارد بازار شد و بیشتر از آنچه که تصور می‌شد به موفقیت دست پیدا کرد. ازجمله برگ‌های برنده آن توزیع‌وزن بی‌نظیر، دورگرفتن موتور تویین‌کم 4 سیلندر تا دور 7,600rpm و تکیه‌زدن بر 112 اسب بخار قدرت بود که برای هیجان‌دادن به بدنه سبک‌وزن آن کافی به نظر می‌رسید. قدرت پیشرانه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد؛ به همین دلیل کرولا GT-S به خودرویی محبوب برای دریفت‌زدن مشهور شد.

کپی لینک

4. تویوتا سلیکا GT-4/ آل‌ترک توربو

این کوپه که نسبت به سایر محصولات تویوتا از زبان طراحی به‌روزتری بهره‌مند شده بود، در میان سال‌های 1987 تا 1999 وارد بازار جهان شد و بلافاصله در زمینه موتوراسپرت به‌ویژه مسابقات رالی جهانی موفقیت کلانی به دست آورد. برخی از ویژگی‌های خودروی مسابقه به خودروی جاده‌ای هم منتقل شد. این خودرو درکنار بهره‌مندی از یک پیشرانه تزریق اجباری 4 سیلندر خطی 3S-GTE، به سیستم چهار چرخ محرک مجهز شده بود. نسخه‌های مختلف این خودرو 200 تا 250 اسب بخار قدرت داشتند که برای یک اسپرت سبک‌وزن کافی بود.

کپی لینک

5. تویوتا MR2

نخستین نسل MR2 در سال 1989 دیده به جهان گشود و تا 1997 از خط تولید تویوتا خارج می‌شد. این خودروی کوچک موفق شده بود با تکیه‌بر آرایه موتورمیانی و سیستم دیفرانسیل عقب مناسب سوپراسپرت‌سازان بزرگی چون فراری را زیر سوال ببرد. پیشرانه آشنای 3S-GTE هم 200 اسب بخار قدرت و 271 نیوتن کمتر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌داد تا از راننده با آن نهایت لذت را ببرد. MR2 میان طرفداران خودروهای مقرون‌به‌صرفه و اسپرت محبوب شد و نسخه‌های مختلف تیون‌شده آن از فروشگاه‌ها سر بیرون آوردند. این خودرو تاثیر مهمی روی محکم‌کردن تویوتا در بازار ایالات‌متحده داشت.

کپی لینک

6. تویوتا سوپرا A80

و اما تویوتا سوپرا محبوب. نسل چهارم یا A80 سوپرا که میان سال‌های 1993 تا 2002 تولید می‌شد، به یکی از زیباترین رقابت‌های تاریخ صنعت خودرو پیوست. تویوتا در زمانی درست، از کوپه همه‌فن‌حریف سوپرا رونمایی کرد تا رقیبی برای مزدا RX-7 FD، نیسان 300ZX TT و اسکای‌لاین R32 و نهایتا نسل نخست هوندا NSX باشد. تویوتا با معرفی این خودرو طراحی جعبه‌ای را رسما کنار گذاشت و به خطوط ملایم سلام کرد. اما مهم‌ترین ویژگی‌ این خودروی زیبا، پیشرانه 6 سیلندر خطی تویین توربوی 2JZ آن به شمار می‌رفت که 320 اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار می‌داد. سوپرا با نقش‌آفرینی در مجموعه سینمایی «سریع‌وخشن» جایگاه خود را در قلب هواداران تثبیت کرد.

کپی لینک

7. تویوتا 86

آخرین برداشت تویوتا از خودروهای اسپرت بنزینی، در سال 2013 و با نام GT86 رونمایی شد. این خودرو با نام‌های دیگری چون کرولا AE96، سایون FR-S و سوبارو BRZ هم به فروش می‌رسید اما با نام اصلی خود شهرت بیشتری پیدا کرد. نسل نخست تویوتا 86 با بهره‌وری از وزن کم و موتور سرحال و شاداب عملا در بازه قیمتی خود بی‌رقیب بود. پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر بهینه تویوتا در این کوپه 200 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و قدرت خروجی را از طریق یک جعبه‌دنده دستی  به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد. تمرکز فرمان این خودرو از خودروهای عضلانی وقت در بازار ایالات‌متحده هم بیشتر بود.

کپی لینک

8. تویوتا GR کرولا

نسل کنونی کرولا از سال 2023 رونمایی شد و هنوز هم تولید می‌شود. این کوپه با تمرکز عمیقی که روی ارائه عملکرد بالا دارد نگاه بسیاری را به خود جلب کرد. بهره‌مندی از یک پیشرانه 300 اسب بخاری 4 سیلندر توربوشارژر که بدنه آن را درعرض 4.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رساند، شاهکار مهندسی تویوتا را به رخ رقبا کشید. درحالی‌که باقی رقبای این خودرو روی سرعت و قدرت بیشتر تمرکز می‌کردند، تویوتا GR کرولا به فرمان‌پذیری و راندمان بهتر پرداخت و به نمونه‌ای درخشان تبدیل شد. قدرت پیشرانه از طریق  یک جعبه‌دنده 6 سرعتی دستی به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. تویوتا چند مدل ویژه از آن را هم وارد بازار کرد تا مشتریان سخت‌پسند را هم راضی نگه دارد. امروزه کمتر خودرویی با قیمت پایین‌تر از 50 هزار دلار می‌تواند با کوپه کرولا رقابت کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.