فروش فراتر از انتظار شاسیبلند برقی 15 هزار دلاری تویوتا bZ3X در چین
بازار چین برای برندهای قدیمی و شناختهشده غربی مانند فولکسواگن، پورشه و مرسدس بنز بسیار چالشبرانگیز بوده و این شرکتها با افت فروش قابلتوجهی روبهرو شدهاند اما تویوتا ثابت کرده که هنوز میتوان برندهای داخلی چین را در خانهٔ خودشان شکست داد. bZ3X یک شاسیبلند الکتریکی است که توسط همکاری مشترک تویوتا و شرکت چینی گک تولید شده و از زمان معرفیاش در چهار ماه پیش، فروش فوقالعادهای داشته است. از ماه مارس تاکنون، بیش از 200 هزار دستگاه از این خودرو تحویل شده و شرکت بیش از 30 هزار سفارش دریافت کرده است.
چگونه تویوتا در جایی موفق شد که بسیاری از برندهای قدیمی دیگر شکست خوردند؟ یکی از دلایل اصلی، قیمت فوقالعاده رقابتی bZ3X است. قیمت این شاسیبلند الکتریکی از 109,800 یوان، معادل حدود 15 هزار دلار آغاز میشود. این قیمت کمتر از نصف قیمت تویوتا هایلندر با قیمت پایه 39,300 دلار و همینطور کمری با قیمت 23,700 دلار در چین است. البته با 15 هزار دلار مالک یک خودروی الکتریکی پرآپشن با برد طولانی نخواهید شد و نسخه پایه bZ3X مجهز به باتری 50 کیلووات ساعتی است که در چرخه CLTC چین برد 430 کیلومتری ارائه میدهد اما احتمالاً در دنیای واقعی حدود 320 کیلومتر برد دارد.
با پرداخت کمی بیشتر، مدل 430 Air+ تجهیزات اضافی را با همان باتری نسخه پایه ارائه میدهد. مدلهای 520 Pro و Pro+ با باتری 58 کیلووات ساعتی، برد را به 520 کیلومتر افزایش میدهند اما همچنان از همان موتور الکتریکی 201 اسب بخاری مدلهای ارزانتر استفاده میکنند. بالاترین مدل، 610 Max، با افزایش قدرت به 221 اسب بخار و باتری 68 کیلووات ساعتی، بردی معادل 610 کیلومتر ارائه میدهد اما حتی این نسخه پرچمدار تنها 159,800 یوان معادل 22 هزار دلار قیمت دارد.
bZ3X تنها محصول موفق گک تویوتا در چین نیست. فروش کل این همکاری مشترک در ششماهه اول سال 2025 به 364,218 دستگاه رسید که نسبت به سال قبل 5.6 درصد رشد داشت و این شرکت را به یکی از معدود جوینت ونچرهای خودرویی چین با رشد فروش تبدیل کرده است. فروش کمری در ژوئن با 66 درصد افزایش به 20,358 دستگاه رسید و مینیون سیینا نیز در نیمه اول سال 8,846 دستگاه فروخته که 16 درصد رشد را نشان میدهد.