آکیو تویودا، رئیس تویوتا، بار دیگر از استراتژی چندجانبه این شرکت دفاع کرد و هشدار داد که آینده صنعت خودرو نباید تنها به خودروهای الکتریکی محدود شود.
آکیو تویودا معتقد است خودروهای تمامبرقی، برخلاف تصور رایج، همیشه پاکترین گزینه برای محیطزیست نیستند. تویوتا، پرفروشترین برند خودرویی جهان و پیشگام فناوری هیبریدی، درحالیکه بسیاری از خودروسازان به سمت الکتریکیسازی کامل شتاب گرفتهاند، همچنان بر استراتژی چندجانبه خود پافشاری میکند. این شرکت بهجای تمرکز صرف بر خودروهای الکتریکی، به توسعه هیبریدیها، پلاگینهیبریدیها، خودروهای هیدروژنی و حتی موتورهای احتراقی با سوختهای مصنوعی ادامه میدهد.
تویوتا به دلیل سرعت آهسته در عرضه خودروهای الکتریکی، بهویژه در مقایسه با رقبا، بارها موردانتقاد قرار گرفته است. بااینحال، تویودا در مصاحبه اخیر خود با اتوموتیو نیوز توضیح داد که این رویکرد عمدی است و ریشه در فلسفه کاهش کربن این شرکت دارد. او گفت:
وقتی بحث خنثیسازی کربن مطرح شد، ما بهعنوان یک شرکت اعلام کردیم که دشمن اصلی، کربن است. باید روی کارهایی تمرکز کنیم که فوراً دیاکسید کربن را کاهش میدهند. این اساس تصمیمگیری ماست و تغییری نکرده و نخواهد کرد.
تویودا تأکید کرد که تویوتا بهجای دنبالهروی از روند تمام الکتریکی، راهحلهایی را ترجیح میدهد که در حال حاضر تأثیر واقعی بر کاهش آلایندگی دارند. این دیدگاه، تویوتا را در مسیری متفاوت از بسیاری از خودروسازان قرار داده است.
تویودا به تاریخچه موفق تویوتا در زمینه هیبریدیها اشاره کرده و گفته است:
ما تاکنون حدود ۲۷ میلیون خودروی هیبریدی فروختهایم. این خودروها تأثیری برابر با ۹ میلیون خودروی الکتریکی در جادهها داشتهاند؛ اما اگر در ژاپن ۹ میلیون خودروی الکتریکی تولید میکردیم، درواقع میزان انتشار کربن افزایش مییافت، نه کاهش.
او توضیح داد که این موضوع به وابستگی ژاپن به نیروگاههای حرارتی برای تولید برق مربوط است. خودروهای الکتریکی اگرچه در زمان استفاده آلایندگی اگزوز ندارند، اما تولید باتریها و برق موردنیاز برای شارژ آنها میتواند ردپای کربنی قابلتوجهی ایجاد کند. این موضوع، بهویژه در مناطقی با زیرساختهای برقی غیرپاک یا ناکافی، اهمیت بیشتری پیدا میکند. تویوتا از زمان معرفی پریوس در سال ۱۹۹۷، پیشگام فناوری هیبریدی بوده است. امروزه تقریباً تمام مدلهای این شرکت نسخه هیبریدی دارند و تقاضا برای این خودروها در بازارهایی مانند اروپا و آمریکای شمالی همچنان بالاست. هیبریدیهای خودشارژ به دلیل هزینه کمتر، عدم نیاز به زیرساخت شارژ و کاهش نگرانیهای مربوط به برد، گزینهای کاربردی برای خریدارانی هستند که هنوز برای خرید خودروی الکتریکی تردید دارند.
تویودا استراتژی تویوتا را بهعنوان یک رویکرد همهجانبه توصیف کرد که شامل هیبریدیها، پلاگینهیبریدیها، خودروهای الکتریکی، خودروهای هیدروژنی و حتی موتورهای احتراقی با سوختهای مصنوعی میشود. او گفت:
ما باید تمام گزینهها را بررسی کنیم و در همه جهتها تلاش کنیم. ما بهعنوان یک شرکت همیشه گفتهایم که در حال مبارزه با دیاکسید کربن هستیم.
این دیدگاه جدید نیست. تویودا سال گذشته نیز اظهار داشت که حتی در بلندمدت، خودروهای الکتریکی تنها ۳۰ درصد از فروش جهانی را تشکیل خواهند داد. او همچنین هشدار داد که تغییر ناگهانی به سمت آیندهای تمام الکتریکی میتواند ۵.۵ میلیون شغل در ژاپن را به خطر بیندازد.
PURIYA
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴واقعا دمت گرم مرد چقدر حق گفتی
;”ما تاکنون حدود ۲۷ میلیون خودروی هیبریدی فروختهایم. این خودروها تأثیری برابر با ۹ میلیون خودروی الکتریکی در جادهها داشتهاند؛ اما اگر در ژاپن ۹ میلیون خودروی الکتریکی تولید میکردیم، درواقع میزان انتشار کربن افزایش مییافت، نه کاهش.”
datsun
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴درود بر آکیو بزرگ
تنها کمپانهای از برقی شدن استقبال زیادی کردن که توساخت درون سوزها گند زده بودن وتوانایی ساخت یه موتور خوب رو نداشتن،
مازیار
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴این خیلی وارد نیست داتسون عزیز
موارد نقض فراوانی براش هست
برندهای مختلف اروپایی و آمریکایی که وارد این حیطه شدن توانایی ساختن یه موتور خوب رو نداشتن؟!!
🇰🇷
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴طبق منطق ایشون لابد نه دیگه. عرضه ساخت نداشتن.اصلا اروپا و امریکا به کنار. به خود تویوتا هم عملا گفت که عرضه ساخت انجین درونسوز نداشته. چون این برند هدفش ۳۰ مدل برقی تا ۲۰۳۰ بود اما امان از حافظه کوتاه…
Taha Ayoobi
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴داداش چه ربطی داره، اونی که گفتی فقط برای چینه.
الان کادیلاک و مرسدس یعنی گند زده بودن؟
🇰🇷
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴یسری حرفا نزدنش از زدنش بهتره. چون مصداق بارز خودزنیه. یادی کنیم از زمانی که آکیو بزرگشون رو صندلی ریاست بود:
«آکیو تویودا در جریان نشست خبری در مورد استراتژی خودروهای الکتریکی، با رونمایی از پانزده کانسپت تمام الکتریکی که پیشنمایشی از محصولات آیندهٔ تویوتا و لکسس را ارائه میکنند، جهان خودرو را شوکه کرده است. این اتفاق که میتوان آنرا بزرگترین رونمایی کانسپت در تاریخ دانست، شامل هر خودرویی که بتوانید تصور کنید یعنی از هاچبکهای شهری، سدانها و شاسیبلندها در هر شکل و اندازهای گرفته تا پیکاپها و خودروهای اسپرت میشود. تمام خودروهایی که در این رویداد رونمایی شدهاند، بخشی از هدف تویوتا و لکسس برای معرفی مجموعاً ۳۰ خودروی الکتریکی جدید تا سال ۲۰۳۰ و رسیدن به فروش ۳.۵ میلیون دستگاهی است. تا این سال، لکسس که رسیدن به فروش سالانه یک میلیون دستگاه خودروی الکتریکی را هدف قرار داده است، مجموعهٔ کاملی از خودروهای الکتریکی را خواهد داشت که تمام بخشهای بازار را پوشش میدهند و این شرکت را در بازارهای اروپا، آمریکای شمالی و چین به برندی تمام الکتریکی تبدیل خواهند کرد. فروش جهان مدلهای لکسس نیز تا سال ۲۰۳۵ صد درصد الکتریکی خواهد شد.برای رسیدن به این اهداف، لکسس تا سال ۲۰۳۰ دو تریلیون ین معادل ۱۷.۶ میلیارد دلار برای تولید باطری سرمایهگذاری خواهد کرد که ۵۰۰ میلیارد ین معادل ۴.۴ میلیارد دلار بیشتر از برنامههای قبلی است. تویوتا همچنین برای بخش محصولات کربن صفر روی گزینههای دیگری مثل هیدروژنی و قوای محرکهٔ دیگری که با انرژیهای پاک کار میکنند هم سرمایهگذاری خواهد کرد. هم تویوتا و هم لکسس در نظر دارند که تا سال ۲۰۳۵ کربن صفر شوند.»
طبق منطق طرفداران ژاپن، به این نمگین استقبال😊
MITSUBISHI(JDM)
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴این حرف شما شاید در مورد بعضی برندهای چینی صدق کنه وگرنه خودروساز های اروپایی/آمریکایی وحتی کرهای هم پا به عرصه گذاشتن و بر اساس فشار هایی که بهشون آوردن مجبور شدن بخشی از تولیدات رو به محصولات الکتریکی اختصاص بدن
خود آکیو تویودا هم میدونه که خودروهای برقی تبدیل به یکی از مهم ترین های این صنعت شدن فقط این حرفا رو به این دلیل میزنه که تو این بازار جاپای هیبریدی ها رو هم محکم کنه هرچی نباشه بودجه زیادی رو بهش اختصاص داده و از اون طرف استراتژی هایی رو برای الکتریکی ها در محصولاتش لحاظ کنه طبق ریتم بازار و رقبا
این سیاستی هست که تویوتا توش مهارت داره
دیگه منطقی هم بخوای حساب کنی
خودروهای برقی بعضی زمینه ها خصوصا حملونقل هزار برابر از درونسوز ها کارآمدتر هستن
Lyting
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴کاملاً برعکس گفتی
تنها کمپانی هایی که تو ساخت برقی گند زدند دلایل غیر علمی راجع به اینکه برقی ها پاک نیستند میارند
سوشیانت
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴برقی ساختن چی هست که بخوان گند بزنن؟! طراحی موتور برقی خیلی ساده تر از بنزینیه
ارسلان
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ولی هیدروژنی که عرضه شو ندارید بسازید خیلی پاکه!!!
البته تولید جاروبرقی باید متوقف بشه…. ماشین های برقی وجودشون اصلأ منطقی نیست!!! یه پروژه شکست خورده باید اعلام بشه…. چهارتا آرمیچر و یه مشت باتری قلمی و جایگزین موتور احتراقی کردند!!! والا این پیشرفت نیست ، پسرفته
.
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴سوخت هیدروژنی اون آلایندگی سوخت فسیلی رو نداره ولی اون منبعی که برای نگه داری همچین سوخت قابل اشتعالی که بخواد این سوخت رو نگه داره رو نمیشه با تکنولوژی الانه به بهترین شکل که اصلا ازش درز و سوراخی بوجود نیاد ساخت.
فکر کن فقط با این ماشین تصادف کنی که عملا اثرش با کپسول های CNG که توی کشور خودمون هستش هیچ فرقی نداره فقط کافیه کپسول نشتی پیدا کنه و … .
Lyting
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴هیدروژن مثل بمب منفجر میشه ولی cng قدرت تخریب انفجاری خیلی خیلی کمتر داره
amirboss
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴این سیاست تویوتاست.
نشسته ببینه دنیا به سمت چی میره تا برنامه ریزی ها و الگو برداری هاش رو انجام بده.
سیاستی که تویوتا از اول داشت و اتفاقا تا الآن موفق هم بوده.
حالا داره چوب لای چرخ الکتریکی ها میزاره که مثلاً اونارو محکوم کنه که تولید خودروهای الکتریکی دی اکسید کربن بیشتری تو جو میفرسته و به نفع بشر نیست!
تویوتا داره این کار رو میکنه تا دید ها بیا سمت هیبرید و سیستم های مسخره هیدروژنی خودش.
نشد یه بار تویوتا پیشگام یه تکنولوژی نو باشه و به صورت انحصاری به جهان معرفی کنه همش دنبال مرده خوری بوده.
Farhad
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴درسته بلد نیستند ولی هنوز خوب میفروشند کمی تعقل
JaMsHiD-B
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴آکیو هم این حرفا رو هم از توی جیبش درآورده😑
فعلا چیزی که ثابت شده هست آلوده بودن انرژی برقی برای خودرو هست
منصور
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴از همون جمله آخر میشه فهمید که گفته های ایشون خیلی علمی نیست و احتمالا ناشی از عدم موفقیت تویوتا در همراهی با تغییرات صنعت خودرو هست ،چرا که تکنولوژی هیچ وقت باعث کاهش اشتغال نمی شه.تکنولوژی بعضی مشاغل رو با شغلهای جدید جایگزین می کنه اما در مجموع اشتغال رو کاهش نمی ده.
Ali
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴حرف ریس بزرگترین خودروساز جهان علمی نیست و حرف شما علمیه؟منطقیه!
مازیار
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴به نظرم راه عوض نخواهد شد یعنی چنین خبطی _ چندصد میلیارد دلار سرمایهگذاری که اشتباه باشه و هدر بره _ در تاریخ صنعت دنیا سابقه نداشته و نخواهد داشت.
بهرحال نهایتا ۳ تا ۵ سال دیگه همه چی مشخص میشه.
Ali
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴کاملا سابقه داشته دوسته من.
گدشته از این کی گفته که هدر میره به هرحال خط تولید خودروهای برقی پابرجاست و مشتری های خودشونو خواهند داشت و سودده هم خواهند بود.
نمیدونم چرا همه ی جور رفتار میکنن که یا فقط باید برقی باشه یا فقط درون سوز،نمیشه جفتشون باهم تولید بشن؟
مازیار
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴خطاب به کسانی بود که معتقدن برقی راه اشتباه بوده و بساطش جمع خواهد شد. کم نیستن این دوستان
و فقط موضوع خط تولید نیست. باتری و پلتفرم برقیها هزینه اصلیه
به نظرم برقیسازی با ذوق زدگی بیش از حد شروع شد و در ادامه سرعتش کمتر شد که طبیعیه اما روند عوض نمیشه و با سرعت معقولتر کم کم جایگزینی کامل صورت خواهد گرفت. هرچند خودم اینو دوست ندارم البته نه به شور و حرارت بعضی دوستان اما گریزناپذیره
زاگرسیان
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴چون عقب مانده شدی دلیل بر این نیست که خودروهای برقی آلودگی بیشتری دارند
سیاست هر خودروسازی برنده شدن در رقابت است که تویوتا و بنز و تسلا شکست خورده اند و چین برترین شده
محمد
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴آکیو تویودا بیشتر به فکر منفعت شرکت خودشه تا تاثیر محیط زیستی ، خودرو درونسوز قطعات بیشتر ، نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتر و استهلاک بالاتری نسبت به برقی ها داره ، همه اینا یعنی سود بیشتر برای خودروساز ، معلومه که نمیخواد این شیوه عوض بشه و گزنه توان مهندسی بالایی داره که خودروی برقی پیشرفته تولید کنه ، شده مثل جریان شرکت کداک که دوربین دیجیتال رو اختراع کرد اما از ترس اینکه کسب و کار عظیم دوربین آنالوگش درآمدش کم نشه سعی کرد این اختراع رو به حاشیه ببره یا جدیش نگیره ، الان تویوتا هم داره همین کارو میکنه
سوشیانت
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴خب پیچیدگی بیشتری داشته باشه حداقل غرش جذاب داره و صدا جاروبرقی نمیده
محمد
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴بازم در افشانی دیگه ای از سوشی جون ، دوست عزیز مصرف کننده عادی نه تنها صدا و غرش براش کوچیک ترین اهمیتی نداره بلکه دنبال یه محصول ساکت و کم خرجه ، همون ماشین بازی که ماشین پر سر و صدا واسه آخر هفته داره ماشین روزمرش یه وسیله کم دردسر و آرومه
سوشیانت
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴من گفتم برای تمامی افراد؟! خودت منظور من رو متوجه شدی البته با شناختی که ازت دارم میدونم از قصد اینطوری رفتار میکنی
Taha Ayoobi
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴خیلی فهمیده اس
🇰🇷
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴آره انقد فهمیده بود که سهامداران و مدیران گفتند ما لایق نیستیم تو با این همه فهم مدیرعاملمون باشی. پس میزاریمت کنار. ما رو با نفهمیمون تنها بگذار آکیو😔
Taha Ayoobi
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴باشه همون که تو میگی
محمد
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴این ایوب بنده خدا سوزنش رو این کلمه گیر کرده
Taha Ayoobi
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴پریروز یه یارو رو دیدم سوار بنز کپل، جوری سیگارو گذاشته بود لب دهنش هرکس ندونه فکر میکنه ایلان ماسک براش کار میکنه، انقدر یادت کردم که نگو.
حمید
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴باباجون، بگو که ژاپن بدبخت شد رفت دیگه. کشور چین به دلیل منابع زیاد لیتیوم، کاملا دست بالا رو داره در خودرو های الکتریکی و ژاپن همچین منابعی رو نداره. و فناوری های ژاپنی و آلمانی برای جعبه دنده ها و خیلی از اجزای مکانیکی هم رسما دیگه به درد نمی خورن. خیلی حال می ده که هی از اجزای مکانیکی کم بشه و اجزای برقی جاشونو بگیره. مثلا جایگزینی پنل خورشیدی با توربین های نیروگاهی هم خیلی لذت بخشه.
حمید
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴آخرین تلاش هاش رو می کنه برای سرپا موندن. از اعتبار خودش استفاده می کنه و اینطور القا می کنه که الکتریکی ها خوب نیستند تا بتونه به یه عده بقبولونه که الکتریکی خوب نیست و ته مونده احتراقی ها رو بفروشه.
مصطفی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴حرف درست رو ایشون میگن اون وقت چند تا نادان بلند میشن هیت میدن میگن عرضه نداره و فلان
آهای کسی که هیت میدی میگی عرضه نداره شما خودت چکاره هستی؟ خودت چه کار بزرگی تا حالا کردی؟
شایکل موماخر
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴همون طور که تویوتا ۵۰-۶۰ سال هست که پیشرو و پرچمدار بازار بوده, با اطمینان میشه گفت که تب اسکوتر برقی ها نهایت تا ۵-۶ سال دیگه میخوابه.بازیافت و هزینههای استهلاکی وحشتناک برقی ها مثل لاستیک و زیربندی ، خودبخود خریداران بعدی رو از خودش میرونه. تویوتا داره برای دوره بعد از اون ۵-۶ سال برنامه ریزی میکنه. همیشه چند گام جلوتر هستن. منتظر بمونید و ببینید. فعلا اسکوتر فروشهای چینی رو ابر ها در حال پرواز با توهمات خودشون هستن. بزارید فعلا خوش باشن
مسعود
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴حالا لامبورگینی یه مدل برقی بیرون داده تا سال دیگه به تولید انبوه میرسه
از قبل شکسته خورده
آراد
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴دقیقاااا چرا هیچ کس به این نکته هیچ توجهی نمیکنه
مهدی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴با توجه به اوضاع برقی که داریم روی خودروهای برقی باید یک آپشن دیگه هم اضافه بشه که در موقع قطع برق با یک کابل بتونیم باطری رو به شبکه برق واحد ساختمانی متصل کنیم.البته ابزارهای واسطی احتمالا وجود داره ولی مشخص نیست آیا به باتری آسیب می زند یا خیر