درگ دوج چلنجر R/T و تویوتا GR سوپرا
در ویدئوها معمولاً نسخههای قدرتمند سوپرشارژ هلکت و دیمن چلنجر را میبینیم و به همین دلیل شاید فراموش کرده باشیم که دوج نسخههای تنفس طبیعی V8 و حتی V6 این خودرو را هم تولید میکند. حال در این ویدئو، یک چلنجر RT با پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 تنفس طبیعی در برابر یک تویوتا GR سوپرا قرار گرفته تا در مسابقههای درگ و رولینگ به مصاف هم بروند. پیشرانهٔ V8 چلنجر 372 اسب بخار قدرت و 542 نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود. چلنجر حاضر در این درگ بهجز برخورداری از سیستم اگزوز افترمارکتی، کاملاً استاندارد است.
سوپرا اما از یک موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو استفاده میکند که 382 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور دارد. در اینجا هم نیروی موتور را یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میکند. شاید با نگاه به این اعداد به نظر برسد که مسابقهٔ نزدیکی را خواهیم دید اما موضوع مهمی که در اینجا باید در نظر گرفت وزن است زیرا چلنجر بیش از 400 کیلوگرم از سوپرا سنگینتر است که اختلاف بسیار زیادی است و قطعاً روی نتیجه تأثیر میگذارد.
رقابت با درگ سنتی از حالت ایستاده آغاز میشود. برای این کار هردو خودرو در حالت اسپرت قرار میگیرند و کنترل کشش روشن میشود. در ابتدا بهمحض شروع حرکت، چلنجر رقابت نزدیکی را نشان میدهد اما در ادامه سوپرا کاملاً فاصله میگیرد و رقیب آمریکایی حتی نمیتواند به آن نزدیک شود. رقابت بعدی رولینگ از سرعت 50 کیلومتر بر ساعت است که شاید چلنجر در آن بتواند بهتر عمل کند اما برعکس میشود و سوپرا عملکرد حتی بهتری از خود نشان میدهد. بعداً دوباره همین مسابقه تکراری میشود اما نتیجه دقیقاً یکسان است. البته به گفتهٔ راننده، سوپرا تأخیر توربوی قابلتوجهی دارد که این میتواند در برابر رقبای قدرتمندی مثل نیسان Z مشکلساز شود.
مشخصات فنی
دوج چلنجر RT | تویوتا GR سوپرا | |
پیشرانه | 5.7 لیتری V8 | 3.0 لیتری I6 توربو |
قدرت | 372 اسب بخار | 382 اسب بخار |
گشتاور | 542 نیوتن متر | 500 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | 1905 کیلوگرم | 1500 کیلوگرم |
قیمت | 38,825 دلار | 52,565 دلار |