بهترین خودروهای تاریخ تویوتا، از لندکروزر و هایلوکس تا کمری و سوپرا
- تویوتا AA سال 1936
- تویوتا لندکروزر سال 1953
- تویوتا کراون سال 1955
- تویوتا کرونا سال 1957
- تویوتا کرولا سال 1966
- تویوتا 2000GT سال 1967
- تویوتا سنچوری سال 1967
- تویوتا هایلوکس سال 1968
- تویوتا سلیکا سال 1970
- تویوتا کمری سال 1982
- تویوتا MR2 سال 1984
- تویوتا سوپرا سال 1986
- لکسوس LS400 سال 1989
- تویوتا راوفور سال 1994
- تویوتا پریوس سال 1997
- تویوتا GT86 سال 2012
در سال 1924، ساکیچی تویودا شرکت تویوتا را برای ساخت ماشینآلات نساجی راهاندازی کرد. حدود یک دهه بعد، این شرکت در سال 1935 اولین پروتوتایپهای اولین خودروی خود را ساخت و در سال 1937 شرکت تویوتا موتور تشکیل شد. تویوتا از آن زمان تاکنون بیش از 300 میلیون خودرو تولید کرده و به بزرگترین خودروساز جهان تبدیل شده است.
تویوتا AA سال 1936
AA اولین خودروی تویوتا بود که در سال 1936 در نمایشگاهی در توکیو معرفی شد و از یک پیشرانهٔ 3.4 لیتری شش سیلندر استفاده میکرد. AA باعث شد دولت ژاپن مجوز ساخت خودرو را به شرکت ماشینآلات نساجی تویوتا بدهد. از این خودرو 1,404 دستگاه ساخته شد.
تویوتا لندکروزر سال 1953
این خودرو در سال 1953 با نام BJ معرفی شد و یک سال بعد تویوتا در پاسخ به لندروور بریتانیایی، نام آن را به لندکروزر تغییر داد. مدت کوتاهی بعد یعنی در سال 1955 نیز نسل دوم لندکروزر معرفی شد. خیلی زود نیز این افسانهٔ ژاپنی به دلیل تواناییهای آفرود و قابلیت اطمینان فوقالعاده در سراسر جهان به شهرت رسید.
تویوتا کراون سال 1955
کراون اولین خودروی تویوتا بود که در آمریکا عرضه شد. این خودرو ابتدا با برند تویوپت عرضه میشد اما آمریکاییها به این برند علاقه نشان ندادند و به همین دلیل برند کراون به تویوتا تغییر داده شد. اولین نمونههای این خودرو به یک پیشرانهٔ 1,453 سیسی با 48 اسب بخار قدرت مجهز بودند اما در سال 1960 این موتور جای خود را به یک نمونهٔ 1879 سیسی داد. کراون امروز به یک خانواده تبدیل شده و شامل مدلهای مختلف سدان و شاسیبلند میشود.
تویوتا کرونا سال 1957
کرونا یک خودروی خانوادگی کوچک بود که راه را برای توسعهٔ کرولا در دههٔ 60 هموار کرد. این اولین محصول تویوتا بود که در بازار اروپا و بریتانیا عرضه شد. کرونا برای این بازار در نمایشگاه خودروی لندن 1965 به نمایش درآمد و تا اواسط دههٔ 70 در بریتانیا عرضه میشد. کرونا طی یازده نسل تا سال 2001 تولید شد.
تویوتا کرولا سال 1966
کرولا از زمانی که بیش از نیم قرن پیش معرفی شد، موفقیت فوقالعادهای را برای تویوتا به همراه داشته است. این خودرو طی 12 نسل تاکنون بیش از 50 میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخته است و همچنان در بسیاری از بازارها فروش بالایی دارد. این یعنی یکششم از کل فروش تاریخ تویوتا فقط به کرولا اختصاص داشته است!
تویوتا 2000GT سال 1967
2000GT که باارزشترین و کلکسیونیترین خودروی تاریخ تویوتا محسوب میشود، اولین بار در سال 1965 به نمایش درآمد و دو سال بعد روی خط تولید رفت. بااینحال، 2000GT علیرغم حضور در فیلم «فقط دو بار زندگی میکنید» جیمز باند، به دلیل قیمت بسیار گران، فروش پایینی داشت و تنها 351 دستگاه از آن ساخته شد. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی 1988 سیسی DOHC با 150 اسب بخار قدرت قرار گرفته بود. 2000GT با وجود شکست تجاری، بهعنوان اولین خودروی اسپرت واقعی ژاپن، تأثیر بزرگی روی خودروسازی این کشور داشت.
تویوتا سنچوری سال 1967
اولین نسل سنچوری که برای مقابله با نیسان پرزیدنت معرفی شد، از سال 1967 تا 1997 به تولید رسید. این سدان لوکس از یک پیشرانهٔ 3 لیتری V8 استفاده میکرد که بعداً به یک نمونهٔ 3.4 لیتری و سپس 4 لیتری ارتقاء پیدا کرد. در سال 1997 نسل کاملاً جدید سنچوری به بازار آمد که در ظاهر بسیار شبیه نسل اول بود اما حالا از یک نیروگاه 5 لیتری V12 بهره میبرد. سنچوری که فقط در ژاپن عرضه میشود، در نسل کنونی به پیشرانهٔ V8 هیبریدی مجهز است.
تویوتا هایلوکس سال 1968
اگر به یک منطقهٔ جنگی بروید، هایلوکسهای فراوانی را خواهید دید که در مسیرهایی غیرقابلعبور مورداستفاده قرار گرفته و همچنان سالم هستند. در سال 2003 نیز تاپ گیر یک هایلوکس را روی سقف ساختمانی قرار داد که با انفجار تخریب شد. پس از انفجار، هرچند بدنهٔ هایلوکس کاملاً از بین رفته بود اما پیشرانه پس از اندکی دستکاری بدون مشکل روشن شد.
تویوتا سلیکا سال 1970
سلیکا که در سال 1970 معرفی و یک سال بعد در اروپا عرضه شد، در طراحی و شخصیت از فورد موستانگ الهام گرفته بود. بااینحال، سلیکا با استفاده از پیشرانهٔ DOHC که خیلی خوب دور میگرفت، ثابت کرد که یک تویوتا هم میتواند جذاب و هیجانانگیز باشد. از این خودرو تا زمان پایان تولید در سال 2006 طی هفت نسل چهار میلیون دستگاه ساخته شد.
تویوتا کمری سال 1982
هرچند کمری هیچگاه در اروپا بازار بزرگی پیدا نکرد اما این ماشین به موفقترین محصول تویوتا در آمریکای شمالی تبدیل شد. از سال 1997 تا 2016 کمری پرفروشترین خودروی سواری بازار آمریکا بود و در سال 2018 بهعنوان جایگزین اونسیس به بازار اروپا بازگشت. اولین کارخانهٔ تویوتا در آمریکا که در سال 1988 در کنتاکی افتتاح شد نیز تولید کمری را آغاز کرد.
تویوتا MR2 سال 1984
زمانی که تویوتا در سال 1984 مدل دونفرهٔ موتور وسط MR2 را معرفی کرد، حکم هوایی تازه برای علاقهمندان را داشت زیرا در آن زمان تنها خودروی اسپرت موتور وسط ارزانقیمت بازار، فیات X1/9 قدیمی بود. هوندا CR-X، مزدا RX-7 و حتی کاترهام 7 نیز رقبای موتور جلوی MR2 محسوب میشدند اما هیچکدام نمیتوانستند از همه لحاظ با این خودروی اسپرت تویوتا رقابت کنند.
تویوتا سوپرا سال 1986
تویوتا از نام سوپرا ابتدا برای نسخههای سطح بالای سلیکا استفاده کرد اما در سال 1986 این خودرو به مدلی مجزا تبدیل شد. اولین نسل سوپرا به یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی با 201 اسب بخار قدرت مجهز بود اما زیر کاپوت نسل چهارم یک نیروگاه توئین توربو با 320 اسب بخار قدرت قرار گرفت که شتاب صفرتاصد زیر پنج ثانیه را فراهم میکرد. در سال 2019 نیز تویوتا پس از چند سال وقفه، با همکاری بامو سوپرا را دوباره احیا کرد.
لکسوس LS400 سال 1989
در اواخر دههٔ 80، «ایجی تویودا» رئیس وقت تویوتا در اقدامی جاهطلبانه، از مهندسان شرکت توسعهٔ خودروی لوکسی را خواست که بتواند با بهترینهای دنیا رقابت کند. نتیجه خودرویی بنام لکسوس LS400 بود که دو سال پس از عرضه به بازار، از تمام رقبای خود در بازار آمریکا فروش بیشتری پیدا کرد. LS400 آرامترین و ساکتترین خودروی زمان خود بود و از پشت تمام تجمل خود هنوز ریشههای مطمئن تویوتا را نشان میداد.
تویوتا راوفور سال 1994
راوفور یکی از اولین کراساوورهای جهان بود و باعث رواج این کلاس خودرویی جدید در سراسر دنیا شد. هرچند در راوفور ویژگی انقلابی خاصی دیده نمیشد اما بهوضوح خودرویی دوستداشتنی بود که تطبیقپذیری یک شاسیبلند را در کنار پرفورمنس مناسب و کیفیت تویوتا ارائه میکرد.
تویوتا پریوس سال 1997
نسل اول پریوس هرچند شاید در ظاهر خودرویی احمقانه به نظر میرسید اما الگویی را برای تویوتا ایجاد کرد که خیلی خوب جواب داد. پریوس در سال 1997 در ژاپن عرضه شد و سه سال بعد راهی بازار اروپا شد. از آن زمان تاکنون، تویوتا با احتساب لکسوس، بیش از 17 میلیون خودروی هیبریدی در کل جهان فروخته است. تاریخ مطمئناً از تصمیم تویوتا برای تولید اکثر خودروهای خود با پیشرانهٔ هیبریدی بجای دیزلی به نیکی یاد خواهد کرد.
تویوتا GT86 سال 2012
تویوتا پس از خاتمهٔ تولید سوپرا و سلیکا، چندین سال هیچ خودروی اسپرتی در سبد محصولات خود نداشت و به همین دلیل وقتی GT86 در سال 2012 به بازار آمد بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این خودرو که با همکاری سوبارو توسعه پیدا کرد، جذابترین، لذتبخشترین و دوستداشتنیترین کوپهٔ اسپرت آن زمان محسوب میشد. در پایان سال 2020 نیز تویوتا نسل دوم این خودرو را با نام GR86 معرفی کرد.