درگ ژاپنیهای هیجانانگیز، تویوتا GR یاریس در برابر هوندا سیویک تایپ R
هوندا سیویک تایپ R و تویوتا GR یاریس هردو پیشرانههای توربوشارژ قدرتمند، گیربکس دستی و تنظیم شاسی برای پیچهای تند را در اختیار خریداران قرار میدهند اما یک تفاوت بزرگ بین آنها وجود دارد. درحالیکه تویوتا چهارچرخ محرک است، در سیویک نیرو فقط به چرخهای جلو منتقل میشود. در ویدئوی جدید کارواو میبینیم این تفاوت در مسابقهٔ درگ چه تأثیری میگذارد.
سیویک تایپ R جدید به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که در نسخهٔ اروپایی 330 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. برای انتقال نیروی این موتور هم فقط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی ارائه میشود. GR یاریس اما از موتور کوچکتر 1.6 لیتری سه سیلندر توربو با 260 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که این موتور هم مثل هوندا فقط به یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی متصل میشود. البته تویوتا در حال کار روی ارائهٔ گیربکس اتوماتیک برای GR یاریس هم هست.
یاریس حاضر در این درگ به پکیج پیست مجهز است که دیفرانسیل لغزش محدود را به هردو محور اضافه میکند. سامانهٔ چهارچرخ محرک این هاچبک کوچک ژاپنی هم به حالات اسپرت، معمولی و پیست مجهز است که توزیع گشتاور بین محورهای جلو و عقب را تغییر میدهد. GR یاریس هرچند قدرت کمتری دارد اما از کشش بیشتر چهارچرخ محرک بهره میبرد و وزن سبکتری هم دارد. به همین دلیل، در درگ تویوتا لانچ بهتری را به نمایش میگذارد و جلو میافتد. در ادامه هرچند سیویک در حال جبران کردن فاصله بود اما برای مغلوب کردن رقیب دیگر خیلی دیر شده بود.
مسابقهٔ بعدی اما رولینگ با سرعت پایین است که برتری یاریس در کشش را کمرنگ میکند. این موضوع تفاوت بزرگی را به همراه دارد و باعث پیروزی سیویک میشود. مسابقهٔ رولینگ دوباره تکرار میشود اما این بار سرعت شروع 50 کیلومتر بر ساعت است و بازهم GR یاریس نمیتواند حریف سیویک قویتر شود. رولینگ از سرعت 80 کیلومتر بر ساعت نیز تغییری در نتیجهٔ مسابقه ایجاد نمیکند. برادر بزرگتر GR یاریس یعنی GR کرولا اما شاید بتواند سیویک را مغلوب کند زیرا این خودرو هرچند از همان موتور 1.6 لیتری سه سیلندر استفاده میکند اما 300 اسب بخار قدرت دارد.
مشخصات فنی
| هوندا سیویک تایپ R | تویوتا GR یاریس |
پیشرانه | 2.0 لیتری I4 توربو | 1.6 لیتری I3 توربو |
قدرت | 330 اسب بخار | 260 اسب بخار |
گشتاور | 420 نیوتن متر | 360 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 6 سرعته دستی |
محور محرک | جلو | چهارچرخ |
وزن | 1430 کیلوگرم | 1280 کیلوگرم |
قیمت | 46,995 پوند | 33,495 پوند |