درس‌های مهمی که تویوتا از روش تولید بی وای دی آموخت

شنبه 27 آبان 1402 - 09:30
مطالعه 3 دقیقه
BYD-Car-factory
تویوتا که زمانی پیشتاز راندمان بالای تولید به شمار می‌رفت درس‌های زیادی را از شرکت چینی بی وای دی آموخته است.
تبلیغات

مدت‌های زیادی است که تویوتا شدیدترین انتقادات را به دلیل عقب ماندن در بازی خودروهای برقی تحمل می‌کند؛ اما ژاپنی‌ها امسال به دلیل فرایند ساخت جدید خود و همچنین برنامه‌های جاه‌طلبانه تولید خودروهای بدون آلایندگی خبرساز شده‌اند. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به تکنیک‌های ریخته‌گری و ساخت متفاوت اشاره کرد. این تکنیک که نسل بعدی خط مونتاژ محسوب می‌شود از خودروهای خودران استفاده می‌کند. تویوتا همچنین در استراتژی مهم خود به تکنولوژی باتری‌ای اشاره کرده که باعث تولید خودروهایی با شعاع حرکتی فراتر از 1000 کیلومتر می‌شود. قرار است با آغاز سال 2026 تعداد 10 خودروی برقی راهی بازارهای جهانی شوند؛ اما شاید این برنامه‌ها بدون شوک بزرگی که بی وای دی چین به بازار خودرو وارد کرد میسر نمی‌شد. همان‌طور که می‌دانید چینی‌ها در توسعه سدان برقی bZ3 با تویوتا همکاری کرده‌اند.

یکی از رسانه‌های تویوتا با تاکرو کاتو رئیس کارخانه جدید تویوتا برای تولید محصولات برقی گفت‌وگو کرده و او تحت تأثیر سفر تجاری خود به چین قرار گرفته است. کاتو می‌گوید:

برای اولین بار من با رقابت‌پذیری بالای قطعات چینی روبرو شدم. آن‌ها نه تنها تکنولوژی را یاد گرفته و بکار می‌برند بلکه به سرعت فرایندهای ساخت را دگرگون می‌سازند. من تجهیزاتی را نظاره‌گر بودم که تا قبل از آن هرگز در ژاپن ندیده بودم و فرایند ساخت آن نیز بسیار خوب بود. در واقع من احساس می‌کردم وسط یک بحران قرار دارم! در همان زمان فکر کردم باید باقی سابقه کاری خود را در چین ادامه دهم.

این حس واقع‌بینی زمانی پررنگ‌تر شد که تویوتا شروع به همکاری با بی وای دی جهت تولید سدان bZ3 کرد. این خودرو از پلتفرم TNGA تویوتا و باتری‌های تیغه‌ای شریک چینی استفاده می‌کند. همان‌طور که کاتو می‌گوید توسعه سدان برقی یاد شده با تغییرات متناوبی همراه شده است. پنج ماه پس از سفر مقامات تویوتا به ژاپن ارتفاع و فاصله بین محوری bZ3 اصلاح شده و این یک تغییر بزرگ برای خودرو بوده است. مدیر تویوتا خاطرنشان می‌سازد:

ارتفاع کلی خودرو حدود 25 میلی‌متر کاهش یافت و بنابراین طراحی زیر بدنه نیز باید به‌طور کامل بازنگری می‌شد. در ژاپن این امر باعث توقف کامل فرایند توسعه خودرو می‌شود اما همه با این تغییرات موافق بودند زیرا ما به ارائه محصولی باب میل مشتریان متعهد هستیم. در روی کاغذ همه‌چیز لغو شده به نظر می‌رسید اما مجبور بودیم این فرایند را ادامه دهیم.

کاتو در خلال تست bZ3 در مغولستان برای گفت‌وگو با آکیو تویودا و کوجی ساتو احضار شد. در آن جلسه از او خواسته شد تا به ژاپن بازگشته و هدایت مرکز توسعه وسایل نقلیه تویوتا را بر عهده بگیرد. این مرکز تمامی کارها از برنامه‌ریزی تا توسعه تولید انبوه را انجام می‌دهد. حالا و با رسیدن به جولای 2023 کاتو میکروفون را در جلسه عمومی سهامداران به دست گرفته و می‌گوید خودروهای برقی را دوست دارد. او در جدیدترین گفت‌وگوی خود اعتقاد قوی به گفته‌های چند ماه پیشش را توضیح می‌دهد:

آنچه دیدم و گفتم عین حقیقت بود. خودروهای برقی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند و عملکرد سواری خاصی را فقط می‌توان در این دسته از وسایل نقلیه مشاهده کرد.
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.