تویوتالکسوس

لکسوس TX در برابر تویوتا گرند هایلندر؛ نبرد شاسی‌بلندهای لوکس و اقتصادی

لکسوس TX و تویوتا گرند هایلندر هیبریدی، دو شاسی‌بلند ژاپنی با پلتفرم مشترک، اما شخصیت‌های کاملاً متفاوت هستند. آیا TX با ۲۰ هزار دلار قیمت گران‌تر، ارزش هزینه اضافی را دارد یا گرند هایلندر گزینه‌ای هوشمندانه‌تر است؟

لکسوس TX و تویوتا گرند هایلندر هردو بر پایه پلتفرم GA-K طراحی شده‌اند و از اجزای مشترکی بهره می‌برند اما تفاوت‌هایشان آن‌ها را به دو دنیای متفاوت می‌برد. گرند هایلندر، نسخه بزرگ‌تر هایلندر استاندارد، با ابعادی نزدیک به تویوتا سکویا، یکی از جادارترین شاسی‌بلندهای کلاس خود است. طول آن ۵,۱۱۸ میلی‌متر، عرض ۱,۹۸۹ میلی‌متر، ارتفاع ۱,۷۸۱ میلی‌متر و فاصله محوری ۲,۹۴۹ میلی‌متر است. لکسوس TX با طول کمی بیشتر (۵,۱۵۶ میلی‌متر) به دلیل سپرهای بزرگ‌تر، ابعادی تقریباً یکسان دارد و فضای داخلی آن نیز در بالاترین سطح این کلاس قرار می‌گیرد. هر دو خودرو برای خانواده‌های پرجمعیت یا افرادی که به دنبال شاسی‌بلندهای جادار هستند، گزینه‌هایی ایده‌آل محسوب می‌شوند. این مقایسه بر اساس تجربه رانندگی با بالاترین مدل‌های هر دو خودرو انجام شده است که تویوتا گرند هایلندر هیبریدی مکس پلاتینیوم و لکسوس TX 550h F اسپرت پرفورمنس لاکچری هستند. این دو شاسی‌بلند از نظر راحتی، مصرف سوخت و عملکرد، امتیازات بالایی کسب می‌کنند، اما هرکدام کاستی‌هایی دارند. سؤال کلیدی این است که آیا لکسوس TX با برچسب قیمتی بالاتر، ارزش پرداخت هزینه اضافی نسبت به گرند هایلندر را دارد یا خیر؟

پیشرانه، هیبریدی در برابر پلاگین‌هیبریدی

پیشرانه‌ها یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو شاسی‌بلند هستند. لکسوس TX در مدل پایه TX 500h F اسپرت از یک پیشرانه هیبریدی با موتور ۲.۴ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر و دو موتور الکتریکی استفاده می‌کند که درمجموع ۳۶۶ اسب بخار قدرت و ۴۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه با گیربکس شش سرعته اتوماتیک و سامانه چهارچرخ محرک، عملکردی اسپرت و پاسخگو ارائه می‌دهد. در مقابل، گرند هایلندر هیبریدی مکس با پیشرانه مشابه، ۳۶۲ اسب بخار قدرت و ۵۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که تنها ۴ اسب بخار کمتر است، اما گشتاور بالاتر آن در شتاب‌گیری‌های ناگهانی محسوس است. گرند هایلندر همچنین یک گزینه هیبریدی تنفس طبیعی با موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر و ۲۴۵ اسب بخار قدرت هم ارائه می‌دهد که با قیمت پایه ۴۴,۲۱۰ دلار، همراه با سامانه چهارچرخ محرک استاندارد، گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه است.

این پیشرانه برای رانندگی روزمره کافی است اما هیجان خاصی ندارد و به همین دلیل در لکسوس TX عرضه نمی‌شود زیرا با شخصیت لوکس این برند همخوانی ندارد. پرچم‌دار این خانواده اما مدل پلاگین‌هیبریدی TX 550h F اسپرت است. این مدل از یک موتور ۳.۵ لیتری V6 به همراه دو موتور الکتریکی با توان ۱۰۱ و ۱۷۹ اسب بخار بهره می‌برد. با باتری ۱۸.۱ کیلووات ساعتی، این پیشرانه درمجموع ۴۰۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و برد الکتریکی ۵۳ کیلومتر دارد. برخلاف سایر مدل‌ها که از گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده می‌کنند، TX 550h از CVT بهره می‌برد. این گیربکس در رانندگی شهری، به‌ویژه در ترافیک، گاهی صدای یکنواخت و آزاردهنده‌ای از موتور تولید می‌کند اما در عوض، مصرف سوخت را بهبود می‌بخشد.

طراحی ظاهری

از نظر ظاهری، لکسوس TX و تویوتا گرند هایلندر با وجود اشتراک پلت‌فرم، تفاوت‌های چشمگیری دارند. لکسوس TX با خطوطی شبیه به شاسی‌بلندهای LX و RX، اما بدون جلوپنجره غول‌پیکر، ظاهری لوکس، مدرن و عضلانی ارائه می‌دهد. رینگ‌های ۲۲ اینچی استاندارد در مدل F اسپرت، به همراه جزئیات کرومی و طراحی تهاجمی‌تر، TX را به خودرویی متمایز تبدیل می‌کند. در مقابل، گرند هایلندر با چهره‌ای شبیه به راوفور بزرگ‌شده، طراحی ساده‌تر و کاربردی‌تری دارد که بیشتر بر کارایی تمرکز دارد تا تجمل. شباهت این دو خودرو از زاویه سه‌ربع عقب آشکارتر است، جایی که خطوط کلی بدنه و شکل شیشه‌ها به پلتفرم مشترک اشاره می‌کنند. بااین‌حال، سپرهای بزرگ‌تر TX و رینگ‌های بزرگ‌تر، تفاوت را حتی در این زاویه نیز حفظ می‌کنند.

داخل

کابین لکسوس TX تجربه‌ای کاملاً متفاوت از گرند هایلندر ارائه می‌دهد. گرند هایلندر کابینی جادار، راحت و باکیفیت دارد که برای یک شاسی‌بلند خانوادگی در این رده قیمتی، کاملاً مناسب است. بااین‌حال، TX با مواد باکیفیت‌تر، طراحی دقیق‌تر و حس لوکس‌تر، در سطحی بالاتر قرار می‌گیرد. چرم نرم، دوخت‌های ظریف و استفاده از متریال فلزی و چوبی در TX، کابین را به فضایی نزدیک به خودروهای لوکس اروپایی تبدیل کرده است. صندلی‌های TX راحتی بیشتری ارائه می‌دهند، به‌ویژه در ردیف اول، اما صندلی‌های گرند هایلندر نیز در تمام ردیف‌ها از نظر ارگونومی و پشتیبانی، عملکرد خوبی دارند. هر دو خودرو در مکانیزم تا شدن صندلی‌های ردیف دوم مشکل دارند؛ این فرآیند برای سرنشینان پیچیده و زمان‌بر است و در مقایسه با رقبایی مانند هوندا پایلوت یا کیا تلوراید، نیاز به بهبود دارد.

از نظر فناوری، لکسوس TX به‌صورت استاندارد به نمایشگر لمسی ۱۴.۰ اینچی اطلاعاتی-‌سرگرمی، صفحه آمپر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی و هدآپ دیسپلی مجهز است. این سیستم‌ها با رابط کاربری روان و گرافیک باکیفیت، تجربه‌ای مدرن ارائه می‌دهند. گرند هایلندر از نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی استفاده می‌کند و در تریم پایه XLE، صفحه آمپر ۷.۰ اینچی دارد اما تریم‌های لیمیتد و پلاتینیوم به صفحه آمپر ۱۲.۳ اینچی ارتقا می‌یابند. هرچند سیستم‌های گرند هایلندر کاربردی هستند اما کیفیت بصری و سرعت پاسخگویی آن‌ها یک پله پایین‌تر از TX است. نقطه‌ضعف TX 550h F اسپرت، گیربکس CVT است. با وجود کابین کم‌صدا و عایق‌بندی عالی، این گیربکس در ترافیک شهری صدای یکنواخت موتور را به داخل کابین منتقل می‌کند که برای یک شاسی‌بلند لوکس، کمی ناامیدکننده است. در مقابل، گیربکس شش سرعته گرند هایلندر عملکرد نرم‌تر و بی‌صداتری دارد.

تجربهٔ رانندگی

گرند هایلندر هیبریدی مکس با ۳۶۲ اسب بخار قدرت، شتاب‌گیری قوی و قدرت کافی برای سبقت‌های سریع ارائه می‌دهد. این شاسی‌بلند تا ۲۲۷۰ کیلوگرم ظرفیت یدک‌کشی دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن ۸.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. فرمان سبک و فقدان حس جاده، آن را برای رانندگی اسپرت نامناسب می‌کند، اما در رانندگی روزمره، از شهر تا بزرگراه، تجربه‌ای راحت و لذت‌بخش فراهم می‌آورد. لکسوس TX 550h F اسپرت تمام ویژگی‌های گرند هایلندر را بهبود می‌بخشد. مصرف سوخت ترکیبی آن ۸.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و با برد تمام الکتریکی ۵۳ کیلومتری دارد. شارژ باتری با شارژر سطح دوم حدود سه ساعت طول می‌کشد و ظرفیت یدک‌کشی مشابه تویوتا است. برخلاف گرند هایلندر، TX از تعلیق متغیر تطبیقی بهره می‌برد که همراه با سیستم تعلیق مک‌فرسون جلو و پنج اتصالی عقب، رانندگی تیزتر و هندلینگ بهتری در پیچ‌ها فراهم می‌کند. این شاسی‌بلند با وجود وزن بیشتر، در مسیرهای پرپیچ‌وخم چابک‌تر و مطمئن‌تر عمل می‌کند.

قیمت

لکسوس TX 550h F اسپرت با قیمت پایه ۷۸,۵۶۰ دلار، در رده شاسی‌بلندهای لوکس مانند ب‌ام‌و X5 و مرسدس بنز GLE قرار می‌گیرد. این خودرو با قدرت بیشتر، هندلینگ بهتر و کابین لوکس، تجربه‌ای نزدیک به برندهای اروپایی ارائه می‌دهد. در مقابل، گرند هایلندر هیبریدی مکس پلاتینیوم با قیمت ۵۸,۴۷۵ دلار، حدود ۲۰ هزار دلار ارزان‌تر است و ارزش اقتصادی بالاتری دارد. برای رانندگی روزمره، گرند هایلندر تقریباً تمام نیازها را با هزینه کمتر برآورده می‌کند. طراحی ساده‌تر و کابین معمولی‌تر آن ممکن است به‌اندازه TX چشمگیر نباشد، اما عملکرد، راحتی و امکانات آن برای یک شاسی‌بلند خانوادگی کاملاً کافی است. لکسوس TX برای کسانی مناسب است که به دنبال پرستیژ، فناوری پیشرفته و حس لوکس هستند، اما برای بسیاری، صرفه‌جویی ۲۰ هزار دلاری گرند هایلندر، آن را به گزینه‌ای منطقی‌تر تبدیل می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶ رای
منبع
AutoBlog

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. MehdiTurbo

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2576 ديدگاه)

    هیوندا و کیا یه کاری کردند خودروهای اقتصادی به خودروهای لوکس برسند تویوتا که یه زمانی پرادوهاشم تنظیم صندلیش دستی بود و تو خیلی از مدلاش خبری از سانروف پانوراما نبود مجبور شد برای موندن تو بازار اقتصادی خودروهاش در خد هیوندا و کیا کنه و این جریان تو همه اقتصادیا فراگیر شده
    تو همین تصاویر بالا الان بین تویوتا و لکسوس اختلافی نیست حتی طراحی تویوتا برای من گیرا تر و جذاب تر واقعا دلیلی برای پرداخت این اختلاف قیمت نیست
    از اون طرف هیوندا تو خودروهای لوکسش یعنی جنسیس در حد فوق لوکس و بنتلی تمام چرم که شما از دیدن کابین به شدت لذت میبری چیزی که تو لکسوس الان نیس یکی از دلایل فروش بالای جنسیس نسبت به سابقه اش کیفیت و متریال کابین همین الان کابین طراحی جنسیس کنار اون دوتا بزارند تازه لوکس بودن اونجا معنی میشه
    از اون طرف بی ام و و بنز که سردمدار این موضوع از اولین ها بودن الان کابینشان چرم که نداره تمام پلاستیک شده
    جریان صرفا سود کمپانیه

    موافقم 52
    مخالفم 18
    1. سوشیانت

      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (354 ديدگاه)

      جنسیس و بنتلی؟! عجب

      موافقم 12
      مخالفم 10
      1. MehdiTurbo

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (2576 ديدگاه)

        من اصلا نگفتم جنسیس بنتلی

        ذهن متعصبی که اصلا متن یه شکل دیگه میخونه و طرف مقابل میبره زیر سوال و با یه عجب خودشو دانای کل میدونه و مسخره میکنه را به روایت تصویر و نوشته شده میتونید ببینید و این ذهن ها در تمام ابعاد زندگی همینگونه هستند فقط بلدند خودشان را دانای کل بدونند و تمسخر کنند بدون اینکه اصلا ببینند طرف چی میگه

        نوشتم کابین لکسوسی که الان چشم هاتو باز کنی و میبینی که در صد چرم دوزیش خیلی پایین و حس لوکس بودنش تفاوتی با تویوتا زیاد نداره که اگه چشم هاتو باز کنی و ببینی و کامنت منم درست بخونی
        جنسیس با همین قیمت مشابه و کمتر لکسوس کابینش عین بنتلی تمام چرم کار شده و اونجاست که معنی لوکس بودن معنی پیدا میکنه اگه نه دیگه الان اکثر اقتصادیا در حد این لکسوس هستند چون اختلاف خیلی کم شده مثل زمان بی ام و ۵۳۰ و پژو نیست

        یه چیز به این سادگی برای مغز های شما باید دونه دونه تاتی تاتی گفت تا بفهمید و طرف زیر سوال نبرید حالا زیر سوال بردن درست به جا خوبه ولی …

        موافقم 7
        مخالفم 7
  2. net

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (3973 ديدگاه)

    زه سفید بالای شیشه دربهای لکسوس که به زیر شیشه درب و ستون عمود شیشه عقب وصل نشده خیلی بد هست و شبیه ماشین های آشغال چینی شده

    موافقم 6
    مخالفم 22
  3. Boss 429

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (52 ديدگاه)

    یکی از قلدرترین رقبای این کلاس ( با تویوتا منظورمه ) جناب اکسپلورره که در تریم ST بجای انجین ۴ سیلندر یه v6 سه لیتری توانمند میزاره در طبق اخلاص و تقدیمت میکنه. به همراه گیربکس ۱۰ سرعته اتومات‌.
    فقط کاش فیس جلوی اکسپلورر یکم بهتر و قلدر تر بود تا خریداران تراورس و هایلندر و جوجه موجه های کیا و هیوندای، ماشالا گویان سرازیر بشن سمت فورد کبیر و امار فروشش برسه سالی ۲۰۰ – ۳۰۰ هزارتا

    موافقم 27
    مخالفم 3
  4. Yaghoob

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (635 ديدگاه)

    هایلندر انتخاب معقول تری هست

    موافقم 16
    مخالفم 2
  5. Cadillac-V

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (517 ديدگاه)

    خوبن جفتشون و بنظرم تویوتا منطقی تره چون CVT نیست، رینگ و چرم هم نمیتونه ۲۰هزار دلار رو توجیه کنه!

    ولی در این سگمنت بنظرم شورولت تاهو یا فورد اکسپدیشن چون فضای عقبشون هم بیشتره و بزرگترن انتخابای منطقی تری هستند، چون کسی که این اندازه شاسی بلند میخره قطعا به فضای عقب جاداری هم احتیاج داره

    موافقم 12
    مخالفم 24
    1. 718

      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (76 ديدگاه)

      ممنون که از یکسان بودن سگمنت هایلندر با تاهو و اکسپدیشن آگاهمون کردی

      موافقم 26
      مخالفم 5
  6. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (611 ديدگاه)

    به به تویوتا تو این ابعاد فقط کاش یه وی ۶ روی هایلندر بود.ولی تو این کلاس آمریکاییها حرف اول رو میزنن بعد جاپون.

    موافقم 12
    مخالفم 6
    1. صامورایی

      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (308 ديدگاه)

      آره این نسل برداشتن اما نسل قبلی بین ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ داشت. 2GR-FKS

      موافقم 6
      مخالفم 1
  7. محمدحسین اسماعیل نسب

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    فقط تویوتا

    موافقم 6
    مخالفم 5
  8. رامتین

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (3450 ديدگاه)

    طراحی لکسوس بدیهیا جذابتره ولی در مورد انتخاب خرید، بنظرم فرقی نیست.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  9. شایکل موماخر

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (109 ديدگاه)

    یچیزی بگم تو مایه های غروب های جمعه، دلگییییییر. لکسوس تی اکس ۸۷۰۰۰ دلار میشه ۶-۶٫۵ میلیارد… اینجا لکسوس آر ایکس ۵۷۰ مدل ۲۰۱۱ رو ۴۰ میلیارد آگهی میکنن!!!! واقعاً شدیم سرزمین عجایب. گرند هایلندر بنظر بهتر میاد.لکسوس بنظرم با cvt مسخره و مضحک ،گند زده.کسی که اینقدر پول میده به ماشین،تفاوت صدی یکی دو لیتر مصرف کمتر تو هیبرید خفیف ،براش خنده داره اما لکسوس گوشکوب،مجبور میشه بخاطرش، cvt خنگول تنبل رو بچپونه توش …… خدایی،فیس هایلندر خیلی گیراتر از تی ایکس هست

    موافقم 10
    1. barsia

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (12 ديدگاه)

      مشکل cvt چیه؟

  10. Lyting

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (257 ديدگاه)

    بیست هزار دلار اختلاف قیمت منطقیه؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
  11. Lyting

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (257 ديدگاه)

    از نظر من توی این بازه قیمت یانگ وانگ u8 و هونگچی HS9 و ولوو XC90 انتخاب های بهترین

    موافقم 3
    مخالفم 7
  12. حجت‌اله براهنی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (184 ديدگاه)

    می‌خوام تو مصرف سوخت صرفه جویی نکنه! آخه چرا یه SUV با این ابعاد و قیمت و موتور ۶ سیلندر،‌ لنگ یکی دو لیتر مصرف سوخت باشه و اون گیربکس نکبت CVT توش به‌کار رفته باشه؟

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. Nima

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (8 ديدگاه)

      مگه مشکل cvtچیه؟
      حالا شنیده بودم cvt در چینی ها و حتی نیسان خیلی مشکلات داره . ولی من گیربکس cvt در خودروی تویوتا و میتسوبیشی را رانندگی کردم و خیلی بی‌صدا و نرم و خوب کار می‌کرد.

      موافقم 8
      مخالفم 4
      1. NAVID@@98

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1293 ديدگاه)

        نه گیربکس cvt اینا هم آشغاله تویوتا و میتسوبیشی حتی گیربکس اتوماتیک عادی مثلا لکسوس nx هم آشغاله طبق تجربه و با استناد میگم نه اینکه نظر عادی باشه حتی در سری های بعدی هم سعی کرد ضعف گیربکس رو حل کنه ولی تویوتا نتونست
        برای کسی که انتظار خاصی از عملکرد خودرو نداره و سردرنمیاره نه به اون صورت بد که بگیم ولی اگه کسی فنی باشه متوجه میشی اینی که گفتم رو

  13. همایون

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    با این قیمت اگه اصرار بر خرید از برند تویوتا باشه لکسوس GX ,خیلی بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا