لکسوس TX و تویوتا گرند هایلندر هیبریدی، دو شاسیبلند ژاپنی با پلتفرم مشترک، اما شخصیتهای کاملاً متفاوت هستند. آیا TX با ۲۰ هزار دلار قیمت گرانتر، ارزش هزینه اضافی را دارد یا گرند هایلندر گزینهای هوشمندانهتر است؟
لکسوس TX و تویوتا گرند هایلندر هردو بر پایه پلتفرم GA-K طراحی شدهاند و از اجزای مشترکی بهره میبرند اما تفاوتهایشان آنها را به دو دنیای متفاوت میبرد. گرند هایلندر، نسخه بزرگتر هایلندر استاندارد، با ابعادی نزدیک به تویوتا سکویا، یکی از جادارترین شاسیبلندهای کلاس خود است. طول آن ۵,۱۱۸ میلیمتر، عرض ۱,۹۸۹ میلیمتر، ارتفاع ۱,۷۸۱ میلیمتر و فاصله محوری ۲,۹۴۹ میلیمتر است. لکسوس TX با طول کمی بیشتر (۵,۱۵۶ میلیمتر) به دلیل سپرهای بزرگتر، ابعادی تقریباً یکسان دارد و فضای داخلی آن نیز در بالاترین سطح این کلاس قرار میگیرد. هر دو خودرو برای خانوادههای پرجمعیت یا افرادی که به دنبال شاسیبلندهای جادار هستند، گزینههایی ایدهآل محسوب میشوند. این مقایسه بر اساس تجربه رانندگی با بالاترین مدلهای هر دو خودرو انجام شده است که تویوتا گرند هایلندر هیبریدی مکس پلاتینیوم و لکسوس TX 550h F اسپرت پرفورمنس لاکچری هستند. این دو شاسیبلند از نظر راحتی، مصرف سوخت و عملکرد، امتیازات بالایی کسب میکنند، اما هرکدام کاستیهایی دارند. سؤال کلیدی این است که آیا لکسوس TX با برچسب قیمتی بالاتر، ارزش پرداخت هزینه اضافی نسبت به گرند هایلندر را دارد یا خیر؟
پیشرانه، هیبریدی در برابر پلاگینهیبریدی
پیشرانهها یکی از مهمترین تفاوتهای این دو شاسیبلند هستند. لکسوس TX در مدل پایه TX 500h F اسپرت از یک پیشرانه هیبریدی با موتور ۲.۴ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر و دو موتور الکتریکی استفاده میکند که درمجموع ۳۶۶ اسب بخار قدرت و ۴۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این پیشرانه با گیربکس شش سرعته اتوماتیک و سامانه چهارچرخ محرک، عملکردی اسپرت و پاسخگو ارائه میدهد. در مقابل، گرند هایلندر هیبریدی مکس با پیشرانه مشابه، ۳۶۲ اسب بخار قدرت و ۵۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که تنها ۴ اسب بخار کمتر است، اما گشتاور بالاتر آن در شتابگیریهای ناگهانی محسوس است. گرند هایلندر همچنین یک گزینه هیبریدی تنفس طبیعی با موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر و ۲۴۵ اسب بخار قدرت هم ارائه میدهد که با قیمت پایه ۴۴,۲۱۰ دلار، همراه با سامانه چهارچرخ محرک استاندارد، گزینهای مقرونبهصرفه است.
این پیشرانه برای رانندگی روزمره کافی است اما هیجان خاصی ندارد و به همین دلیل در لکسوس TX عرضه نمیشود زیرا با شخصیت لوکس این برند همخوانی ندارد. پرچمدار این خانواده اما مدل پلاگینهیبریدی TX 550h F اسپرت است. این مدل از یک موتور ۳.۵ لیتری V6 به همراه دو موتور الکتریکی با توان ۱۰۱ و ۱۷۹ اسب بخار بهره میبرد. با باتری ۱۸.۱ کیلووات ساعتی، این پیشرانه درمجموع ۴۰۴ اسب بخار قدرت تولید میکند و برد الکتریکی ۵۳ کیلومتر دارد. برخلاف سایر مدلها که از گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده میکنند، TX 550h از CVT بهره میبرد. این گیربکس در رانندگی شهری، بهویژه در ترافیک، گاهی صدای یکنواخت و آزاردهندهای از موتور تولید میکند اما در عوض، مصرف سوخت را بهبود میبخشد.
طراحی ظاهری
از نظر ظاهری، لکسوس TX و تویوتا گرند هایلندر با وجود اشتراک پلتفرم، تفاوتهای چشمگیری دارند. لکسوس TX با خطوطی شبیه به شاسیبلندهای LX و RX، اما بدون جلوپنجره غولپیکر، ظاهری لوکس، مدرن و عضلانی ارائه میدهد. رینگهای ۲۲ اینچی استاندارد در مدل F اسپرت، به همراه جزئیات کرومی و طراحی تهاجمیتر، TX را به خودرویی متمایز تبدیل میکند. در مقابل، گرند هایلندر با چهرهای شبیه به راوفور بزرگشده، طراحی سادهتر و کاربردیتری دارد که بیشتر بر کارایی تمرکز دارد تا تجمل. شباهت این دو خودرو از زاویه سهربع عقب آشکارتر است، جایی که خطوط کلی بدنه و شکل شیشهها به پلتفرم مشترک اشاره میکنند. بااینحال، سپرهای بزرگتر TX و رینگهای بزرگتر، تفاوت را حتی در این زاویه نیز حفظ میکنند.
داخل
کابین لکسوس TX تجربهای کاملاً متفاوت از گرند هایلندر ارائه میدهد. گرند هایلندر کابینی جادار، راحت و باکیفیت دارد که برای یک شاسیبلند خانوادگی در این رده قیمتی، کاملاً مناسب است. بااینحال، TX با مواد باکیفیتتر، طراحی دقیقتر و حس لوکستر، در سطحی بالاتر قرار میگیرد. چرم نرم، دوختهای ظریف و استفاده از متریال فلزی و چوبی در TX، کابین را به فضایی نزدیک به خودروهای لوکس اروپایی تبدیل کرده است. صندلیهای TX راحتی بیشتری ارائه میدهند، بهویژه در ردیف اول، اما صندلیهای گرند هایلندر نیز در تمام ردیفها از نظر ارگونومی و پشتیبانی، عملکرد خوبی دارند. هر دو خودرو در مکانیزم تا شدن صندلیهای ردیف دوم مشکل دارند؛ این فرآیند برای سرنشینان پیچیده و زمانبر است و در مقایسه با رقبایی مانند هوندا پایلوت یا کیا تلوراید، نیاز به بهبود دارد.
از نظر فناوری، لکسوس TX بهصورت استاندارد به نمایشگر لمسی ۱۴.۰ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی، صفحه آمپر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی و هدآپ دیسپلی مجهز است. این سیستمها با رابط کاربری روان و گرافیک باکیفیت، تجربهای مدرن ارائه میدهند. گرند هایلندر از نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی استفاده میکند و در تریم پایه XLE، صفحه آمپر ۷.۰ اینچی دارد اما تریمهای لیمیتد و پلاتینیوم به صفحه آمپر ۱۲.۳ اینچی ارتقا مییابند. هرچند سیستمهای گرند هایلندر کاربردی هستند اما کیفیت بصری و سرعت پاسخگویی آنها یک پله پایینتر از TX است. نقطهضعف TX 550h F اسپرت، گیربکس CVT است. با وجود کابین کمصدا و عایقبندی عالی، این گیربکس در ترافیک شهری صدای یکنواخت موتور را به داخل کابین منتقل میکند که برای یک شاسیبلند لوکس، کمی ناامیدکننده است. در مقابل، گیربکس شش سرعته گرند هایلندر عملکرد نرمتر و بیصداتری دارد.
تجربهٔ رانندگی
گرند هایلندر هیبریدی مکس با ۳۶۲ اسب بخار قدرت، شتابگیری قوی و قدرت کافی برای سبقتهای سریع ارائه میدهد. این شاسیبلند تا ۲۲۷۰ کیلوگرم ظرفیت یدککشی دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن ۸.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. فرمان سبک و فقدان حس جاده، آن را برای رانندگی اسپرت نامناسب میکند، اما در رانندگی روزمره، از شهر تا بزرگراه، تجربهای راحت و لذتبخش فراهم میآورد. لکسوس TX 550h F اسپرت تمام ویژگیهای گرند هایلندر را بهبود میبخشد. مصرف سوخت ترکیبی آن ۸.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و با برد تمام الکتریکی ۵۳ کیلومتری دارد. شارژ باتری با شارژر سطح دوم حدود سه ساعت طول میکشد و ظرفیت یدککشی مشابه تویوتا است. برخلاف گرند هایلندر، TX از تعلیق متغیر تطبیقی بهره میبرد که همراه با سیستم تعلیق مکفرسون جلو و پنج اتصالی عقب، رانندگی تیزتر و هندلینگ بهتری در پیچها فراهم میکند. این شاسیبلند با وجود وزن بیشتر، در مسیرهای پرپیچوخم چابکتر و مطمئنتر عمل میکند.
قیمت
لکسوس TX 550h F اسپرت با قیمت پایه ۷۸,۵۶۰ دلار، در رده شاسیبلندهای لوکس مانند بامو X5 و مرسدس بنز GLE قرار میگیرد. این خودرو با قدرت بیشتر، هندلینگ بهتر و کابین لوکس، تجربهای نزدیک به برندهای اروپایی ارائه میدهد. در مقابل، گرند هایلندر هیبریدی مکس پلاتینیوم با قیمت ۵۸,۴۷۵ دلار، حدود ۲۰ هزار دلار ارزانتر است و ارزش اقتصادی بالاتری دارد. برای رانندگی روزمره، گرند هایلندر تقریباً تمام نیازها را با هزینه کمتر برآورده میکند. طراحی سادهتر و کابین معمولیتر آن ممکن است بهاندازه TX چشمگیر نباشد، اما عملکرد، راحتی و امکانات آن برای یک شاسیبلند خانوادگی کاملاً کافی است. لکسوس TX برای کسانی مناسب است که به دنبال پرستیژ، فناوری پیشرفته و حس لوکس هستند، اما برای بسیاری، صرفهجویی ۲۰ هزار دلاری گرند هایلندر، آن را به گزینهای منطقیتر تبدیل میکند.
MehdiTurbo
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴هیوندا و کیا یه کاری کردند خودروهای اقتصادی به خودروهای لوکس برسند تویوتا که یه زمانی پرادوهاشم تنظیم صندلیش دستی بود و تو خیلی از مدلاش خبری از سانروف پانوراما نبود مجبور شد برای موندن تو بازار اقتصادی خودروهاش در خد هیوندا و کیا کنه و این جریان تو همه اقتصادیا فراگیر شده
تو همین تصاویر بالا الان بین تویوتا و لکسوس اختلافی نیست حتی طراحی تویوتا برای من گیرا تر و جذاب تر واقعا دلیلی برای پرداخت این اختلاف قیمت نیست
از اون طرف هیوندا تو خودروهای لوکسش یعنی جنسیس در حد فوق لوکس و بنتلی تمام چرم که شما از دیدن کابین به شدت لذت میبری چیزی که تو لکسوس الان نیس یکی از دلایل فروش بالای جنسیس نسبت به سابقه اش کیفیت و متریال کابین همین الان کابین طراحی جنسیس کنار اون دوتا بزارند تازه لوکس بودن اونجا معنی میشه
از اون طرف بی ام و و بنز که سردمدار این موضوع از اولین ها بودن الان کابینشان چرم که نداره تمام پلاستیک شده
جریان صرفا سود کمپانیه
net
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴زه سفید بالای شیشه دربهای لکسوس که به زیر شیشه درب و ستون عمود شیشه عقب وصل نشده خیلی بد هست و شبیه ماشین های آشغال چینی شده
Boss 429
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴یکی از قلدرترین رقبای این کلاس ( با تویوتا منظورمه ) جناب اکسپلورره که در تریم ST بجای انجین ۴ سیلندر یه v6 سه لیتری توانمند میزاره در طبق اخلاص و تقدیمت میکنه. به همراه گیربکس ۱۰ سرعته اتومات.
فقط کاش فیس جلوی اکسپلورر یکم بهتر و قلدر تر بود تا خریداران تراورس و هایلندر و جوجه موجه های کیا و هیوندای، ماشالا گویان سرازیر بشن سمت فورد کبیر و امار فروشش برسه سالی ۲۰۰ – ۳۰۰ هزارتا
Yaghoob
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴هایلندر انتخاب معقول تری هست
Cadillac-V
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴خوبن جفتشون و بنظرم تویوتا منطقی تره چون CVT نیست، رینگ و چرم هم نمیتونه ۲۰هزار دلار رو توجیه کنه!
ولی در این سگمنت بنظرم شورولت تاهو یا فورد اکسپدیشن چون فضای عقبشون هم بیشتره و بزرگترن انتخابای منطقی تری هستند، چون کسی که این اندازه شاسی بلند میخره قطعا به فضای عقب جاداری هم احتیاج داره
718
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ممنون که از یکسان بودن سگمنت هایلندر با تاهو و اکسپدیشن آگاهمون کردی
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴به به تویوتا تو این ابعاد فقط کاش یه وی ۶ روی هایلندر بود.ولی تو این کلاس آمریکاییها حرف اول رو میزنن بعد جاپون.
صامورایی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴آره این نسل برداشتن اما نسل قبلی بین ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ داشت. 2GR-FKS
محمدحسین اسماعیل نسب
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴فقط تویوتا
رامتین
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴طراحی لکسوس بدیهیا جذابتره ولی در مورد انتخاب خرید، بنظرم فرقی نیست.