تویوتا

تویوتا GR سوپرا دستی در برابر GR 86، کدام‌یک بهتر است؟

اگر به دنبال یکی از محصولات اسپرت تویوتا با گیربکس ۶ سرعته دستی باشید دو گزینه جذاب خواهید داشت: سوپرا ۳.۰ به‌روز شده یا GR 86 جدید. حال انتخاب شما کدام است؟ برای یافتن پاسخ این سؤال مجله تاپ گیر اخیراً سری به پیست و خیابان زده تا این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کند. این ویدئو یکی از اولین فرصت‌های تماشای عملکرد سوپرای دستی خواهد بود. آیا انتظار چندین ساله طرفداران و خریداران برای رانندگی با سوپرای دستی ارزشش را داشته است یا خیر؟

کار تویوتا چیزی فراتر از قرض گرفتن گیربکس دستی بی ام و به همراه نصب آن در سوپرا بوده است. این خودروساز ژاپنی اصلاحات متنوعی را روی گیربکس موردبحث انجام داده و آن را به نمونه‌ای سبک‌تر بدل نموده است. همچنین از کلاچی بزرگ‌تر با فنرهای تقویت شده در آن استفاده می‌شود. تویوتا همچنین نسبت دنده نهایی را کوتاه می‌کند و پکیج نرم‌افزاری منحصربه‌فردی را توسعه می‌دهد تا گشتاور پیشرانه را در زمان درگیری کلاچ بهینه سازد. یکی از مجریان تاپ گیر در خلال بررسی این خودرو می‌گوید تویوتا حتی وزن دسته‌دنده‌های مختلف را بررسی کرده و نهایتاً به نمونه‌ای با وزن ۲۰۰ گرم رسیده است. مجری تاپ گیر در خلال تست سوپرا می‌گوید این خودرو در واقع جذاب‌ترین نسخه‌ای از سوپراست که تاکنون پشت فرمانش می‌نشیند.

اما سوپرای دستی در برابر مدل ارزان‌تر و کم‌توان‌تر GR 86 چگونه ظاهر می‌شود؟ به وضوح این کوپه اسپرت به اندازه سوپرا سریع نیست اما پکیجی بسیار درگیر کننده و هیجان‌انگیز را ارائه می‌کند. GR 86 همچنین ساده‌تر از سوپرا بوده و تجربه رانندگی خام‌تری را عرضه می‌کند. اگر خواهان یک خودروی اسپرت دیفرانسیل عقب هستید که هیجان رانندگی بالایی داشته باشد بهتر است GR 86 را انتخاب کنید. قیمت کمتر نیز یکی از مزیت‌های مهم GR 86 خواهد بود.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Erfan

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (163 ديدگاه)

    اونی بهتره که اصالت تویوتا رو داشته باشه نه باطن bmwدر ظاهر تویوتا

    موافقم ۳۰
    مخالفم ۱۵
    1. مازیار

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1139 ديدگاه)

      اونی بهتره که از تمامی امکانات موجود استفاده کنه
      و بهترین پکیج رو برای مصرف کننده ارائه بده
      حالا میخواد موتور بی ام و برای تویوتا باشه یا موتور تویوتا برای لوتوس
      که البته روشهای بهینه تولید و توسعه به لحاظ اقتصادی هم در این مورد نقش تعیین کننده داره
      نه در مورد تویوتا که تمام برندها

      موافقم ۳۱
      مخالفم ۴
    2. Reza Waffen SS

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (3546 ديدگاه)

      تویوتا GR سوپرا دستی

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
  2. hssn

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (407 ديدگاه)

    بشخصه اگر میخواستم تو این رنج قیمت هزینه کنم مستقیما میرفتم سراغ نیسان Z ، یه سامورایی خالص

    موافقم ۳۱
    مخالفم ۷
  3. JDM lover

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (282 ديدگاه)

    تا وقتی نیسان z با اون طراحی جذاب و موتور قدرتمند و قیمت پایین هست، چرا باید برم سراغ اینا؟؟؟

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۸
  4. M

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (66 ديدگاه)

    bmw و پورشه همیشه بهترین گیربکس های دستی و اتوماتیک رو زدن میزنن و خواهند زد.
    سوپرا همون Z4 بی ام و هست که خود Z4 یک sport gt هست قاعدتا گیربکس GS617BG که بیشتر برای کروز کردن و رانندگی در اتوبان طراحی شده نمیتونه درگیری (engagement) مثل دنده دستی پورشه یا GT داشته باشه حالا تویوتا بیاد spring rate کلاچ رو زیاد کنه فقط میتونه حال هوای اسپورت بهش تزریق کنه الته به طور مصنوعی .
    ولی سوال اینه که اگر میخوای تقلب کنی چرا از دست شاگرد اول تقلب نکنی و یک راست نری M2 رو نخری؟
    گیربکس سری GS645BZ داره که واقعا محشره
    چه موتور های سری n چه سری b بی ام و واقعا محشره بالخص B58 که رو سوپراست که خیلی شبیه ۲jz مارک ۴ با دوام و قابل تیونینگه
    (موتورش واقعا جایگزین شایسته ۲jz هست)
    این زیر هم لیست جایزه بهترین موتورهای جهان هست که تو اکثر لیست میشه این شاهکار رو دید
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ward%27s_10_Best_Engines

    موافقم ۸
    مخالفم ۷
    1. R@m!n

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2246 ديدگاه)

      اینکه بگیم پورشه و بی ام و خودشون گیربکس ساختن مقداری غلو هست. دیگه این کاملا مشخصه که اگر برند ZF نبود این گیربکس هام نبودن یا در این سطح ساخته نمی شدن.

      اگر گیربکس دستی بی ام و انقدر عالی هست پس چرا تو M4CSL و M5CS از گیربکس استپ ترونیک قدیمی بی ام و استفاده کردن ؟؟ نمی تونست گیربکس بهتری بزاره ؟؟؟ امیدوارم حرفمو تمسخر برداشت نکنید معلومه اطلاعاته خوبی دارین دوست داشتم نظرتو بدونم.

      موافقم ۵
      مخالفم ۵
      1. M

        ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (66 ديدگاه)

        پورشه بیشتر از pdk که داره استفاده میکنه (بالخص تو مدل های پرفورمنسش) که یک modify از DSG فولکس واگن هست و دو تا گیربکس ۶ و ۷ دستی داره که توسط خود پورشه توسعه یافته به قول خودشون inhouse هست.(کاین های ۶ سیلندری که تو ایران بودن AISIN هستن بیشترشون ولی توربو ها و GTS ها pdk)
        بی ام و و بنز گیربکس های اتوماتیک خودشونو داشتن که برای بی ام و SMG و بنز G-tronic بود سال ۲۰۱۳ بنز از ۷ کرد ۹G-tronic ولی بی ام و اخرین بار در (E60/E61) استفاده کرد و بعد از اون ZF dual clutch شد ماشین هاش نسل جدید به خاطر کاهش وزن و راحتی استفاده بیشتر از دو کلاچه به ZF GA8HP75Z که torque converter هم داره و واقعا گیربکس شاهکاریه استفاده کردن خودشون ادعا کردن سرعت تعویض دنده هاش در حد دو کلاچه هست چون تقریبا یک redesign سنگین داشت در حالی که وزنگیربکس ۸۷ کیلو گرم بیشتر نیست.این زیر هم تو اخر صفحه لیست خودروساز هایی که از این کد گیربکس استفادهمیکنن رو میشه دید
        https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission
        و اینکه بی ام هنوز که هنوزه دستی هاش رو خودش میسازه و گیربکس های مسابقه ای رو هم که تا یادم هست از Hewland میگیره

        موافقم ۳
        مخالفم ۱
        1. R@m!n

          ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (2246 ديدگاه)

          چیزی که تو منابع خود پورشه هست اینه گیربکس هاشو با مشارکت zf ساخته و چیزی به اسم inhouse یا اینطور مسائل وجود نداره همینطور بی ام و. راجب بقیه صحبتاتون هم کاملا درسته و خیلیا با zf همکاری کردن و گیربکس خریدن.

          ولی قسمت دوم اینکه چرا تو قدرتمندترین بی ام و های تاریخ یه استپ ترونیک آپگرید شده در حد دو کلاچ قرار دادن در حالی که می شد یه دو کلاچه یا دستی ضریب کوتاه خرید یا مشارکتی ساخت ؟؟ برام سواله و مطمئنم هر دو ماشین با یه گیربکس دوکلاچه یا دستی سریع تر از این هم میشد.

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  5. فرامرز

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1524 ديدگاه)

    دوستان ببخشید یه سوال بی ربط. من دیروز بعد از ۱ کیلومتر رانندگی متوجه شدم که وقتی چرخ عقب سمت چپ از رو ناهمواری رد میشه صدای برخورد قطعه فلزی میاد. حدس میزدم از سیستم تعلیق باشه. ولی تو جاده صاف یا وقتی سمت راست ماشین تو چاله میفتاد هیچ صدای عجیبی نمیومد. امروز با سرعت ۸۰ تو بزرگراه میرفتم که صدای افتادن یه قطعه فلزی رو آسفالت اومد. ۵۰۰ متر جلوتر نگه داشتم و اومدم جایی رو که حدس میزدم افتاده باشه گشتم ولی چیزی پیدا نکردم. میتونید حدس بزنید چی میتونه باشه؟ قبل و بعدش چیزی از ماشین آویزون نبود و نیست و اگزوز سر جاشه. ضمنا من تو آلمان هستم و شرایطش رو نداشتم بلافاصله بزنم کنار جاده دنبال قطعه بگردم یا همون دیروز فوری مکانیک گیر بیارم (واسه همه چی باید از هفته ها قبل وقت گرفت و اگه امکان تعمیر فوری هم باشه خیلی گرون تر در میاد). الان ماشین هیچ صدا یا نشونه ای از خرابی نداره. تو سایتای خارجی نوشته احتمالا محافظ حرارتی اگزوز بوده که در اثر زنگ زدگی پوسیده و افتاده. ماشین من هم از زیر کلی زنگ زدگی داره

    موافقم ۴
    مخالفم ۴
    1. datsun

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2457 ديدگاه)

      یعنی تو آلمان یه زیر بند ساز گیر نمیاد داداش اینجا هر جا اراده کنی کنار بزنی یکی دوتای پیدا میکنی.

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۱
      1. فرامرز

        ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1524 ديدگاه)

        مشکل اینه که اینجا شنبه یکشنبه تقریبا همه جا تعطیله. زیربندساز نه ولی مکانیکی بزرگ زیاده. همه هم از قبل باید وقت رزرو کرد و اجازه نمیدن خودت کنار دستشون باشی. منم نمیخوام واسه یه ماشین ۵۰۰۰ یورویی بالای ۱۰۰۰ یورو بره تو پاچه ام.

        موافقم ۹
        مخالفم ۱
        1. فرامرز

          ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1524 ديدگاه)

          آلمانی ضعیف من و انگلیسی بلد نبودن اغلب اونا هم مشکل رو دو چندان میکنه.

          موافقم ۷
          مخالفم ۱
    2. sam

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1143 ديدگاه)

      در بهره اول مهمه ماشین چی باشه
      یک قطعه ای هست به نام ژامبون چرخ و میل ژامبون و متعلقاتش اون که خراب میشه این مشکلات به وجود میاد گاهی اوقات میشه تعمیر کرد خیلی وقتا هم نه باید خدا تومن پول داد تعویض کرد
      موقع ترمز اگه صدا میده میتونه از متعلقات ترمز هم باشه
      بوش های اکسل و باقی بوش ها … باید دید
      چیز های دیگر هم میشه مثلا چیزی تو صندوق عقب سر جاش نباشه صدا بده و تکون بخوره موقع رد شدن از روی سرعت گیر
      ممکنه از توپی چرخ و بلبرینگ و رولبرینگ و کمک و فنر باشه.
      از پشت گوشی هم فقط میشه احتمالات رو گفت
      خیلی اوقات صدای آهن رو‌ آهن میاد لنت ترمز و متعلقات ترمز مورد داره و ریگلاژشون بهم ریخته.
      یا مثلاً یک چیزی شل شده یک آچار کشی بشه تمومه
      اگرم بتونی پیداش کنی باید دست به آچار باشی تا بتونی درست کنی در غیر اینصورت باید پول مکانیک بدی

      موافقم ۶
      مخالفم ۱
      1. فرامرز

        ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1524 ديدگاه)

        سام جان دمت گرم. راستش چون اون قطعه لق شده کلا افتاده و ماشین هیچ مشکلی رو نشون نمیده به نظرم مربوط به ترمز و تعلیق نباشه و بیشتر به اگزوز میخوره. حالا فردا میبرم مکانیک ببینم کی وقت داره یه نگاه بندازه

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  6. Twin H Power

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (145 ديدگاه)

    کدوم تویوتا ؟!
    من که سوبارو و ب ام و میبینم 😝😂

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۴
  7. datsun

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2457 ديدگاه)

    ماشینهای مثل ۸۶ نه واسه پیست ساخته شدن نه مسابقات درگ فقط فقط لذت رانندگی کف خیابون با کمترین قیمت

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  8. محمد هادی

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (899 ديدگاه)

    انتخاب من تو نسخه ی ارزون قیمت همین سلطان تویوتا ۸۶
    و در نسخه سطح بالاتر بجای سوپرا نیسان زد بالاترین ورژنشو

    موافقم ۶
    مخالفم ۱
  9. پدرام

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (315 ديدگاه)

    ممنون اما بگید ۱۴ دقیقه فیلم رو چطور بدون زیرنویس ببینیم؟
    آپلود ویدیو که به تنهایی هنر نیست همه هم انگلیسی شون خوب نیست من جمله خودم که البته باعث تاسف برای خودمه اما بهتر بود زیر نویس داشته باشه

    موافقم ۴
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا