مقایسهام جی HS با تویوتا راوفور، شاسیبلند جدیدی از چین یا کهنهکار ژاپنی؟
شاسیبلندهای خانوادگی خصوصاً در نسخههای هیبریدی این روزها بسیار محبوب شدهاند. یکی از محبوبترین خودروهای این بخش در سراسر جهان، تویوتا راوفور است. حال اما این کراساوور کهنهکار و امتحان پس دادهٔ ژاپنی با رقیب جدیدی بنام امجی HS مواجه شده که نسل دوم آن چند ماه پیش رونمایی شد. هردوی این خودروها کراساوورهایی کاربردی با هزینههای نگهداری پایین هستند و طیف کاملی از امکانات را ارائه میکنند. ازاینرو، در ادامه قصد مقایسهٔ نسل جدید امجی HS را با تویوتا راوفور داریم.
همچنین بخوانید:
رانندگی با نسل جدید ام جی HS، همتای اروپایی رووی eRX5 وارداتی
رووی eRX5 پارس خودرو، مشخصات و قیمت شاسی بلند پلاگین هیبرید
بیرون
نسل جدید HS در طراحی بیرونی نسبت به نسل قبلی خود تغییراتی اساسی را تجربه کرده است. مهمترین تغییر بیرونی این خودرو را در ابعاد میتوان دید یعنی جایی که طول خودرو با 4.5 سانتیمتر افزایش به 4.66 متر و عرض با 1.4 سانتیمتر افزایش به 1.89 متر رسیده است. در همین حال، ارتفاع خودرو حدود 3 سانتیمتر کمتر شده تا نمایی پویاتر ایجاد شود درحالیکه فاصلهٔ محوری هم با افزایشی 4.5 سانتیمتری به 2.77 متر رسیده که فضای کابین را افزایش میدهد. از لحاظ طراحی، در قسمت جلوی HS سپری تهاجمی را میبینیم که با چراغهای باریک و کشیده ترکیب شده است. زیر چراغهای جلو جلوپنجرهای بزرگ خودنمایی میکند درحالیکه مه شکنها در گوشههای سپر جای گرفته و به نمای تهاجمی خودرو کمک کردهاند. بخش عقبی HS هم کاملاً بازطراحی شده و فرمهای نرم و منحنی قبلی با خطوط تیز و اسپرتتر جایگزین شدهاند. چراغهای عقب نیز حالا به شکل پیوسته طراحی شدهاند و دیفیوزر اسپرت روی سپر هم تکمیلکنندهٔ ویژگیهای طراحی این قسمت است.
نسل کنونی راوفور در سال 2019 به بازار آمد و هماکنون دوران میانسالی خود را تجربه میکند ولی طی این سالها بهطور مداوم بهروزرسانیهایی را تجربه کرده است. بااینحال، فرم کلی خودرو تغییری نداشته و همچنان 4.60 متر طول، 1.86 متر عرض و 1.65 متر ارتفاع دارد. در قسمت جلویی این کراساوور ژاپنی خطوط تیز و زاویهداری را همراه با جلوپنجرهٔ بزرگی با الگوی لانهزنبوری میبینیم. در پروفیل جانبی، دهانهٔ زاویهدار گلگیرها رینگهایی تا حداکثر 19 اینچی را در خود جای میدهند درحالیکه یک عنصر مشکیرنگ در عقب، دیفیوزر را شبیهسازی میکند. همچنین با انتخاب نسخهٔ ادونچر که با تریم بدنهٔ آفرودی و جلوپنجرهٔ ویژه همراه است، میتوان ظاهر راوفور را ماجراجویانهتر کرد درحالیکه نسخهٔ GR اسپرت با تزئینات مشکی براق هم قابل انتخاب است.
داخل
کابین نسل جدید HS نیز بهطور کامل از نو طراحی شده است. روی داشبورد، صفحهنمایش دوگانهای جلبتوجه میکند که از دو نمایشگر 12.3 اینچی با اندروید اتو و اپل کارپلی تشکیل شده است درحالیکه دوربین 360 درجه و شارژ بیسیم گوشی هم بهصورت استاندارد ارائه میشود. در تیپهای بالاتر، صندلیها با روکش چرمی ارائه میشوند درحالیکه رو دریها از متریال باکیفیتی ساخته شدهاند. یکی از ویژگیهای مثبت نسل جدید HS ظرفیت صندوق بار است که با افزایش 44 لیتری نسبت به نسخهٔ قبلی به 507 لیتر رسیده و فضای کافی برای وسایل حتی پنج سرنشین را فراهم میکند.
تویوتا در داخل فضایی آرام و سنتی دارد با چندین محفظهٔ اشیاء در کنسول مرکزی و رو دریها همراه است. تجهیزات این خودرو شامل صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی و نمایشگر 10.5 اینچی اطلاعاتی-سرگرمی میشود که اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم را ارائه میکند. رافور با تودوزیهای مختلفی از پارچه و چرم گرفته تا ترکیبی از چرم و جیر مشکی با دوخت نقرهای ارائه میشود. بهطورکلی، کابین راوفور در جزئیات بسیار باکیفیت است. ظرفیت صندوق بار که از حداقل 520 لیتر در نسخهٔ پلاگینهیبریدی تا 580 لیتر در هیبریدی معمولی متغیر است، عالی بوده و با خواباندن صندلیهای عقب این رقم به 1690 لیتر میرسد.
پیشرانه
نسل جدید HS در نسخههای بنزینی و پلاگینهیبریدی عرضه میشود که اولی به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربو با 169 اسب بخار قدرت و 275 نیوتن متر گشتاور مجهز است. نسخهٔ پلاگینهیبریدی اما که مجموعاً 352 اسب بخار قدرت دارد، از یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربو با 142 اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی با 209 اسب بخار قدرت استفاده میکند. این نسخه به یک پکیج باطری 24.7 کیلووات ساعتی مجهز است که امکان پیمودن حدود 110 کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی فراهم میکند. در هردو نسخه، انتقال نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت میگیرد.
راوفور در بازار اروپا در نسخههای هیبریدی و پلاگینهیبریدی قابل خریداری است که هردو با گیربکس CVT ارائه میشوند. نسخهٔ هیبریدی به یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر مجهز است که در مدل محرک جلو با یک موتور الکتریکی و در مدل چهارچرخ محرک با دو موتور الکتریکی ارائه میشود و مجموعاً به ترتیب 218 یا 222 اسب بخار قدرت دارد. در نسخهٔ پلاگینهیبریدی شاهد یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر با 185 اسب بخار قدرت همراه با دو موتور الکتریکی (یکی روی هر محور) هستیم که مجموعاً 306 اسب بخار قدرت تولید میکند. یک باطری 18.1 کیلووات ساعتی هم امکان پیمودن تا 75 کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی فراهم میکند.
قیمت
نسل جدید امجی HS قیمتی بسیار رقابتی دارد بهگونهای که قیمت نسخهٔ بنزینی از تنها 24,994 پوند آغاز میشود درحالیکه قیمت پایهٔ نسخهٔ پلاگینهیبریدی 31,495 پوند است. برای راوفور، قیمت نسخهٔ هیبریدی محرک جلو از 39,885 پوند آغاز میشود درحالیکه این رقم برای نسخهٔ پلاگینهیبریدی 44,175 پوند است.
در ایران
این دو شاسیبلند بهنوعی در بازار کشورمان هم باهم مواجه خواهند بود. امجی HS اساساً نسخهٔ ریبج شدهٔ رووی RX5 محسوب میشود که توسط پارسخودرو بهصورت وارداتی در نسخهٔ پلاگینهیبریدی عرضه خواهد شد. از سوی دیگر، شرکت نامی خودرو هم بهتازگی تویوتا راوفور را برای واردات رونمایی کرده است که با پیشرانهٔ 2 لیتری بنزینی تنفس طبیعی به بازار میآید.
مقایسه مشخصات فنی
امجی HS | تویوتا راوفور | |
پیشرانه | 1.5 لیتری توربو پلاگینهیبریدی | 2.5 لیتری پلاگینهیبریدی |
قدرت | 352 اسب بخار | 306 اسب بخار |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | CVT |
باطری | 24.7 کیلووات ساعت | 18.1 کیلووات ساعت |
برد تمام الکتریکی | 110 کیلومتر | 75 کیلومتر |
طول | 4,655 میلیمتر | 4,600 میلیمتر |
عرض | 1,890 میلیمتر | 1,855 میلیمتر |
ارتفاع | 1,664 میلیمتر | 1,660 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,765 میلیمتر | 2,690 میلیمتر |
قیمت | 31,495 پوند | 44,175 پوند |