تویوتا با انتقال توسعه مدلهای کلیدی رافور، هایلندر و سیینا به چین و همکاری با شیائومی، هواوی و بیوایدی، استراتژی خود را برای بازار بزرگ چین بازطراحی میکند.
پس از اعلام همکاری تویوتا با شیائومی، هواوی و مومنتا برای خودروهای نسل بعدی، استراتژی گستردهتر این شرکت در چین شفافتر شده است. تویوتا شبکه توسعه مشترک محلی خود را گسترش داده و برند هونگچی از گروه فاو را در کنار شرکای فعلی یعنی گک و بیوایدی به این شبکه اضافه کرده است. این تغییر، بومیسازی تویوتا در بزرگترین بازار خودروی جهان را تقویت میکند. بر اساس گزارشها، تلاشهای توسعه مشترک تویوتا دیگر به سری bZ خودروهای الکتریکی محدود نمیشود. مدلهای کلیدی و قدیمی مانند رافور، هایلندر و سیینا نیز برای بازار چین بومیسازی خواهند شد و فناوریهای اصلی توسط شرکای چینی تأمین میشود. انتظار میرود این تلاشها پایه استراتژی تویوتا برای حفظ رقابتپذیری تا حداقل سال ۲۰۲۷ را تشکیل دهند.
این تحول توسط چارچوب جدید RCE (مهندس ارشد منطقهای) تویوتا که در آوریل ۲۰۲۵ معرفی شد، هدایت میشود. این سیستم، قدرت تصمیمگیری برای توسعه محصول را به تیمهای محلی منتقل میکند. از زمان اجرای این چارچوب، تویوتا چندین مدل ویژه بازار چین شامل فاو تویوتا bZ5، گک تویوتا bZ3X و مدل آینده bZ7 را معرفی کرده است. بیوایدی قطعات کلیدی خودروهای الکتریکی را برای bZ5 تأمین کرده درحالیکه گک نقش مهمی در توسعه bZ3X و bZ7 داشته است. علاوه بر این پروژهها، تویوتا مدل جدیدی را معرفی خواهد کرد که بر اساس پلتفرم الکتریکی هونگچی ساخته شده است.
گک تویوتا همچنین برنامههایی برای عرضه نسخههای بردافزا و پلاگینهیبریدی از هایلندر و سیینا اعلام کرده است. این تحولات نشاندهنده عزم تویوتا برای تطبیق مدلهای الکتریکی جدید و نامهای شناختهشده با انتظارات مصرفکنندگان چینی است. گک تویوتا با شیائومی برای یکپارچهسازی دستگاههای هوشمند در خودروها بهمنظور اتصال یکپارچه AIoT همکاری میکند. هواوی سیستم HarmonyOS 5.0 و دستیار صوتی پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه میدهد درحالیکه مومنتا سیستم رانندگی هوشمند نسل بعدی را با قابلیتهای کمکراننده پیشرفته تأمین میکند.
این استراتژی بومیسازی، چرخههای تولید محصول تویوتا را تسریع کرده است. به گفتهٔ منابع داخلی، مدلهایی مانند bZ5 و bZ3X بدون حمایت شرکای چینی بیش از سه سال زمان برای توسعه نیاز داشتند. استفاده از پلتفرمهای چینیها به تویوتا کمک کرده تا هزینهها و زمان ورود به بازار را کاهش دهد. البته قطعات حیاتی مانند باتریها، سیستمهای ترمز و فرمان همچنان باید استانداردهای جهانی تویوتا را رعایت کنند. بازخورد اولیه بازار امیدوارکننده بوده است. مدل bZ3X در ۴۰ روز پس از عرضه بیش از ۱۰ هزار دستگاه تحویل داده است. در مقابل، مدل قبلی bZ4X که عمدتاً توسط تیمهای خارجی تویوتا توسعه یافته بود، در چین با فروش ماهانه پایینتر و استقبال ضعیف مواجه شد.
مهدی میباخ
۲۶ خرداد ۱۴۰۴چینی ها هم اخیرا کیفیت و عملکردشون بالا رفته ونمیشه این واقعیت رو نادیده گرفت
اما امیدوارم که تویوتا کیفیت محصولاتش رو بتونه در حد یه ژاپنی حفظ کنه
cehx
۲۶ خرداد ۱۴۰۴بدرد نمی خوره چون اول۱
اراز
۲۶ خرداد ۱۴۰۴رخ لندکروز و پرادو وتاکوما و تویوتا توندرا خیلی خیلی جذاب تر از این نسل های جدید تویوتاست