معرفی تویوتا تاکوما 2024 با پیشرانه هیبرید و تجهیزات آفرود

جمعه 29 اردیبهشت 1402 - 15:00
مطالعه 9 دقیقه
2024-toyota-tacoma-trd-pro (4)
رقیب فورد رنجر، مجهز به دو نوع پیشرانه با قدرت‌های 228 و 328 اسب بخار است. تاکوما 2024 همراه تجهیزات ویژه طبیعت‌گردی از سری TRD Pro نیز عرضه می‌شود.
تبلیغات

نکته‌ی جالب برای تاکوما جدید، امکانات جذاب برای نمای بیرونی خودرو است؛ به گونه‌ای که علاقه‌مندان وانت پیکاپ‌های لوکس یا مدل‌های خشن مخصوص بیراهه‌نوردی، امکان خرید نسخه‌ی مورد علاقه‌ی خود را داشته باشند.

اولین تاکوما در سال 1995 رونمایی شد و حالا یکی از مهم‌ترین تولیدات تویوتا برای بازار امریکا است. تاکوما از نظر ابعاد بدنه، بین هایلوکس و تاندرا محسوب می‌شود. باتوجه به اینکه تویوتا، هایلوکس را در امریکا و کانادا عرضه نمی‌کند؛ تاکوما جایگاه ارزان‌ترین و کوچک‌ترین وانت شرکت سازنده را دارد.

مدل جدید تاکوما جای‌گزین نسل سوم می‌شود و محصولی کاملا متفاوت است. تاکوما نسل چهارم، هم‌زمان در کالیفرنیا امریکا و مکزیک مونتاژ خواهد شد. حتی طراحان اصلی این خودرو، امریکایی هستند و از سبک طراحی تاندرا –سکویا استفاده کرده‌اند. تاکوما با چهره جدید، رقابت سخت با فورد رنجر، نیسان فرانتیر، جی‌ام‌سی کنیون و شورولت کلرادو خواهد داشت. تاکوما قدیمی در سال 2022 موفق به فروش 230 هزار دستگاه شد و نشان داد، مورد توجه بازار امریکا –کانادا است.

از نظر ظاهری، چهار مدل تاکوما نسل چهارم عرضه خواهد شد که شامل نسخه پایه، لیمیتد، تریل‌هانتر (Trailhunter) و تی‌آردی پرو ( TRD Pro) خواهد بود. برای علاقه‌مندان وانت‌های لوکس، تاکوما لیمیتد وجود دارد و طبیعتا تی‌آردی پرو مناسب آفرودبازان است. نسخه‌ی تریل‌هاینتر نیز، ترکیبی از تزئینات لوکس و تجهیزات آفرود ارائه می‌کند که برای علاقه‌مندان سفر در طبیعت (کمپینگ) پیشنهاد می‌شود. با این شرایط، مزرعه‌دارن و صنعت‌گران که معمولا برای فعالیت تجاری یا بارکشی سبک، نیازمند وانت پیکاپ اندازه متوسط هستند؛ سراغ تاکوما استاندارد می‌روند.

فراتر از بهبود ظاهری و جذابیت نمای بیرونی، پیشرانه‌های نصب شده برای تویوتا تاکوما، بسیار متفاوت از نسل قبل خواهند بود. ارزان‌ترین نمونه (SR) مجهز به گیربکس اتوماتیک 8 سرعته، موتور 4 سیلندر 2/4 لیتر توربوشارژ با قدرت 228 اسب بخار و گشتاور 330 نیوتن‌متر خواهد داشت.

دیگر پیشرانه‌ی تاکوما به نام SR5 نیز، 2/4  لیتر توربوشارژ است اما 270 اسب بخار و 420 نیوتن‌متر دارد. این نمونه می‌تواند با دو نوع گیربکس دستی یا اتوماتیک خریداری شود. جالب‌تر اینکه مالک تاکوما SR5  اتوماتیک، 275 اسب بخار قدرت و 430 نیوتن‌متر گشتاور خواهد داشت.

قوی‌ترین تاکوما از پیشرانه جدید تویوتا به نام I-Force Max استفاده می‌کند و رسما خودرویی هیبریدی است. موتور 48 ولت و باتری 1/9 کیلووات ساعتی، همراه پیشرانه 2/4 لیتر توربوشارژ، 326 اسب بخار قدرت و 765 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کنند. خریداران تاکوما تریل‌هانتر و تی‌آردی پرو از این محرک هیبریدی، بهره‌مند می‌شوند.

تاکوما SR و SR5 با سیستم دیفرانسیل جلو قابل خرید هستند اما مشتریان نمونه‌ی هیبرید، سیستم دو دیفرانسیل، دنده کمکی و دیفرانسیل لغزش محدود مجهز به قبل دیفرانسیل مرکزی (center-locking differential) خواهند داشت.

افراد با بودجه محدود که نسخه‌های ارزان‌قیمت تاکوما SR بخرند، در آینده با سفارش تجهیزات لوکس از سری لیمیتد، می‌توانند ظاهر وانت خود را متحول کنند. ادوات کروم براق برای چرخ‌ها، جلوپنجره، سپر، دستگیره‌ها و آینه بغل، همراه با زهکشی پهن زیر سپر جلو، مشخصه‌ی تاکوما لیمیتد هستند.

عبارت تجاری "TOYOTA"  در جلوپنجره‌ی تاکوما تریل‌هانتر و تی‌آردی پرو دیده می‌شود. ادوات فلزی روی سقف و حاشیه‌ی محل بار نیز، مخصوص تاکوما تریل‌هانتر هستند. این مدل، ورودی هوای مخصوص موتور دارد که نزدیک سقف و شیشه‌ی در ورودی کابین سمت شاگرد، نصب می‌شود.

رینگ 18 اینچ با تایر 33 اینچ عاج‌دار از برند گودیر، مخصوص تاکوما تی‌آردی پرو است. نسخه‌ی تریل‌هانتر از همین تایرها روی چرخ‌های طلایی رنگ استفاده می‌کند. سیستم تعلیق و فنربندی از برند فوکس و بیل‌استین (Bilstein) امریکا، مهم‌ترین تفاوت فنی تاکوما تی‌آردی پرو با تریل‌هانتر است و نقش مهمی در بهبود توانایی‌های آفرود تاکوما تی‌آردی پرو خواهد داشت.

در کابین، نمایشگر لمسی 8 اینچ برای تمام نمونه‌های تاکوما وجود دارد اما خریدار می‌تواند مانیتور 14 اینچ نیز سفارش دهد. پنل دیجیتال 12/3 اینچ پشت فرمان هم، به درخواست خریدار نصب می‌شود؛ درحالی‌که مدل پایه، نمایشگر 7 اینچی دارد. رابط اپل‌کارپلی و اندوریداتو با شارژر بی‌سیم در تمام نسخه‌ها ارائه خواهد شد اما سیستم صوتی JBL همراه 10 اسپیکر، آپشن سفارشی است.

فهرست امکانات فنی و ایمنی قابل سفارش برای تاکوما 2024، تزئینات فیبرکربن، انواع فناوری‌های هشدار برخورد، ترمز اتوماتیک، هدایت خودرو بین خطوط، نمایش اطلاعات روی شیشه (HUD) و حتی قابلیت تنظیم ارتفاع از سطح جاده را شامل می‌شود. به همین دلیل، هنوز مشخص نیست تاکوما با تجهیزات کامل، چه قیمتی خواهد داشت.

آستانه قیمت تاکوما 2024 در بازار امریکا، 28 تا 30 هزار دلار پیش‌بینی شده است. آستانه قیمت نسخه‌ی TRD با امکانات آفرود نیز، 35 تا 40 هزار دلار برآورد می‌شود. با این شرایط، احتملا تاکوما تریل‌هانتر و تی‌آردی پرو، قیمتی در محدوده‌ی 50 هزار دلار خواهند داشت.

در انتهای متن، جدول مقایسه قدرت و گشتاور، قوی‌ترین نمونه از وانت‌های اندازه متوسط تویوتا، شورلت، فورد، جی‌ام‌سی و نیسان مخصوص بازار  امریکا دیده می‌شود. نکته‌ی جالب، قدرت بیشتر برای فورد رنجر رپتور و گشتاور بیشتر برای تویوتا تاکوما تی‌آردی پرو است.

پیشرانه

قدرت / گشتاور

تویوتا تاکوما TRD PRO

توربو هیبرید 2.4 لیتر

326 اسب بخار / 630 نیوتن‌متر

شورلت کلورادو ZR2

توربو 2.7 لیتر

310 اسب بخار/ 583 نیوتن‌متر

فورد رنجر رپتور

توئین‌توربو 3 لیتر

405 اسب بخار/ 583 نیوتن‌متر

جی‌ام‌سی کنیون  AT4X

توربو 2.7 لیتر

310 اسب بخار/ 583 نیوتن‌متر

نیسان فرانتیر Pro-4X

تنفس طبیعی 3/8 لیتر

310 اسب بخار/ 380 نیوتن‌متر

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.