درگ نیسان Z نیسمو با تویوتا سوپرا و فورد موستانگ مک‌وان

یک‌شنبه 18 شهریور 1403 - 06:30
مطالعه 3 دقیقه
maxresdefault
از بین سه کوپهٔ اسپرت موستانگ مک‌وان با 480 اسب بخار، نیسان Z نیسمو با 420 اسب بخار و تویوتا سوپرا با 382 اسب بخار، کدام‌یک سریع‌تر است؟
تبلیغات

ماسل کارهای آمریکایی و خودروهای اسپرت ژاپنی هیچ‌گاه احساس خوبی نسبت به یکدیگر نداشته‌اند زیرا در دههٔ 90 میلادی، با حملهٔ گستردهٔ خودروهای اسپرت ژاپنی به آمریکا، بازار ماسل کارها کساد شد. البته از آن زمان سال‌ها گذشته و این روزها شرایط بازار کاملاً متفاوت شده است ولی این کینه بین آمریکایی‌ها و ژاپنی‌ها هنوز هم در همه‌جا وجود دارد، از آمارهای فروش گرفته تا پیست‌های درگ. در بین ژاپنی‌های دههٔ 90، اصلی‌ترین رقبای ماسل کارهایی مثل فورد موستانگ، تویوتا سوپرا و نیسان Z بودند. حال این سه ماشین پس از 30 سال دوباره در برابر هم قرار گرفته‌اند تا یاد رقابت‌های دیرینه را زنده کنند.

البته موستانگی که پای به این رقابت گذاشته، از آخرین نسل ماسل کار فورد نیست بلکه یک مک‌وان نسل ششم است که در نسل هفتم با نسخهٔ دارک هورس جایگزین شده است. بااین‌حال، مک‌وان مدل 2023 هرگز خودروی ضعیفی نیست و زیر کاپوت خود یک نیروگاه 5 لیتری V8 تنفس طبیعی با 480 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور دارد یعنی همان موتور کایوت که در جدیدترین نسخه‌های موستانگ هم استفاده می‌شود. مک‌وان با وزن 1743 کیلوگرم، از هردو رقیب ژاپنی بسیار سنگین‌تر است و برخلاف آن‌ها، از گیربکس شش سرعتهٔ دستی استفاده می‌کند که در مسابقهٔ درگ یک نقطه‌ضعف خواهد بود زیرا گیربکس‌های اتوماتیک سال‌ها است که سریع‌تر از انسان دنده‌ها را عوض می‌کنند.

نسل پنجم تویوتا سوپرا را هرچند خیلی‌ها به خاطر استفاده از پیشرانهٔ ب‌ام‌و یک سوپرای اصیل نمی‌دانند ولی هرگز نمی‌توان منکر پرفورمنس فوق‌العادهٔ آن شد. پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربوی B58 که به محصولات مختلف باواریا نیرو بخشیده است، در سینهٔ سوپرا 382 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته به این اعداد خیلی اعتمادی نیست زیرا بارها و بارها ثابت شده که ب‌ام‌و قدرت پیشرانه‌های خود را کمتر از واقعیت اعلام می‌کند. همین سوپرا هم در آزمایش‌های داینوی مستقل قدرتی در حدود 430 اسب بخار را نشان داده است. درهرحال، این کوپهٔ ژاپنی 1516 کیلوگرم وزن دارد و از یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند.

در آخر هم به نیسان Z نیسمو می‌رسیم که پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربوی آن با بنزین سوپر، 420 اسب بخار قدرت و 520 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این ماشین که به یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک مجهز است، با وزن 1680 کیلوگرم، بین دو خودروی دیگر قرار می‌گیرد. در مسابقه‌های اول، نیسان از بنزین معمولی استفاده می‌کرد و کمبود اکتان به‌وضوح خود را نشان داد زیرا Z نیسمو با اختلاف زیادی از مک‌وان شکست خورد ولی وقتی باک با بنزین سوپر پر شد، کوپهٔ ژاپنی رقیب آمریکایی را مغلوب کرد هرچند که مجبور شد در برابر تویوتا و پیشرانهٔ ب‌ام‌و تسلیم شود. در این مسابقات درگ، موستانگ تایم 12.6، نیسان 12.4 و تویوتا 12.1 ثانیه را ثبت کردند.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

موستانگ مک‌وان

نیسان Z نیسمو

تویوتا GR سوپرا

پیشرانه

5.0 لیتری V8

3.0 لیتری V6 توئین توربو

3.0 لیتری I6 توربو

قدرت

480 اسب بخار

420 اسب بخار

382 اسب بخار

گشتاور

570 نیوتن متر

520 نیوتن متر

500 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته دستی

9 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

محور عقب

عقب

عقب

عقب

وزن

1743 کیلوگرم

1680 کیلوگرم

1516 کیلوگرم

قیمت پایه

57,945 دلار

66,890 دلار

56,495 دلار

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.