سومین نسل قوای محرکه هیدروژنی تویوتا با توان پیمایش بیشتر معرفی شد
ژاپنیها با این قوای محرکه جدید قول کاهش هزینهها و ارائه توان پیمایش بیشتر را دادهاند. تویوتا میگوید سومین نسل قوای محرکه سلول سوخت هیدروژنی یاد شده دوامی در حد و اندازه پیشرانههای دیزلی خواهد داشت. باید دانست این خودروساز سال قبل تعداد 1778 دستگاه خودروی سلول سوخت هیدروژنی به فروش رسانده که حاکی از افت 55.8 درصدی نسبت به سال 2023 است. هر فردی با دیدن این آمار ضعیف فکر خواهد کرد بازی هیدروژنیها به پایان خود رسیده اما تویوتا اینگونه فکر نمیکند.
در واقع ژاپنیها به جای تسلیم شدن در حال معرفی سومین نسل قوای محرکه هیدروژنی خود هستند تا تلاشهای خود برای تبدیل کردن خودروهای هیدروژنی به واقعیت جهان امروز را ادامه دهند. بر اساس گفتههای این غول خودروسازی، سومین نسل قوای محرکه هیدروژنی کوچکتر، سبکتر و کاراتر از نسل پیشین است. بنا به گفته تویوتا، دوام این نسل از قوای محرکه دو برابر بیشتر از قبل شده و با پیشرانههای دیزلی قابلمقایسه است. در کنار این موضوع، پیشرانه سلول سوخت هیدروژنی تویوتا از طراحیای سود میبرد که نیازی به سرویس و نگهداری ندارد.
راندمان مصرف سوخت و انرژی نیز بهبود یافته است. تویوتا ادعا میکند خودروهای سواری مجهز به نسل جدید این سیستم 20 درصد توان پیمایش بیشتری نسبت به قبل خواهند داشت. برای مقایسه باید گفت تویوتا میرای فعلی توان پیمایش حدود 647 کیلومتری دارد و با وجود قوای محرکه جدید، این مقدار در روی کاغذ میتواند به 772 کیلومتر برسد. نهایتاً تویوتا خاطرنشان میسازد سومین نسل قوای محرکه تولیدی هزینه ساخت کمتری دارد چراکه از نوآوریهای جذابی در طراحی سلول سوخت و فرایندهای ساخت سود میبرد. این معنی قیمت پایه کمتر برای خودروهای هیدروژنی آتی و کاهش قیمت تمام شده تجهیزات سوختگیری هیدروژن خواهد بود.
شایان ذکر است با وجود فروش بسیار کم خودروهای هیدروژنی، تویوتا کاربردهای زیادی از این سوخت را در دنیای تجاری متصور است. سیستمهای سلول سوخت این شرکت نیروبخش ژنراتورها، لوکوموتیوها، تجهیزات سنگین ساختمانی و... هستند. علیرغم زیرساخت ضعیف سوختگیری، هیدروژن میتواند راهحلی مناسب برای کاربریهایی باشد که پیشرانههای درونسوز و برقی قابلاعتنا نیستند. خودروهای هیدروژنی و تجهیزات مرتبط با آنها هیچگونه آلایندگیای ندارند و بنابراین میتوانند در محیطهای حساس به کار روند. تویوتا میگوید جدیدترین نسل قوای محرکه هیدروژنی را چند روز دیگر در نمایشگاه بینالمللی هیدروژن و سلول سوخت توکیو رونمایی خواهد کرد. انتظار میرود اولین کاربری تجاری این سیستم جدید در سال 2026 و در ژاپن، اروپا و آمریکای شمالی باشد.