در همان ابتدا باید اذعان داشت که "GT86" دقیقاً همان خودرویی است که شما در رؤیاهایتان تصورش را مینمودید.
این همان جمله ایست که ۱۲ ماه قبل ما در رابطه با اولین حضور این خودرو اسپرت اقتصادی بیان کردیم که به محض ورود به بازار خودرو به یکی از جذابترین داستانهای موفقیت در دوره خود مبدل گردید.
پس از گذشت یک سال از ورود، GT86 هماکنون به عنوان یک خودرو اصیل با جمعیت زیادی از هواداران دوآتشه میباشد که در نوع خود یک پدیده نادر است. آمار و ارقام مربوط به این خودرو به ویژه در استرالیا (کشور محل تهیه گزارش)، تحسینبرانگیز است. بر اساس این آمار، بیش از ۶۰۰۰ دستگاه فروخته شده که بیش از ۴۰۰۰ دستگاه از آن در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۳ به فروش رسیده است. استرالیا پس از ایالاتمتحده و ژاپن در جایگاه سوم پرفروشترین بازار GT86 قرار دارد.
من پیش از فرا رسیدن مراسم جشن تولد یک سالگی این کوپه دوستداشتنی در پیست آموزش رانندگی "Sutton Road" در کانبِرا پایتخت استرالیا، کمی بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر را با آن رانندگی کرده بودم. در این مراسم که سرپرست تیم مهندسی این کوپه آقای "تتسویا تادا" نیز در آن حضور داشت، یک نسخه بهینهسازی شده "نوزاد" یک ساله آقای تادا نیز معرفی شد. بر روی این مدل مفهومی که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است، یک سری تغییرها و بهینهسازیهای سبک صورت گرفته است مانند: رینگهای فورج کاری شده ۱۸ اینچی (یک اینچ بزرگتر از سایز رینگ مدل GT) متعلق به کمپانی معروف BBS که با لاستیکهای "دیرتزا" از سری پرفورمانس کمپانی دنلوپ روکش شدهاند و بسیار عملکرد بهتری نسبت به لاستیکهای استاندارد موجود در مدل فعلی از نوع میشلن مدل " پریماسی اچ پی" را دارا میباشند. سیستم تعلیق این کوپه نیز مورد بازبینی قرار گرفته است.
چه نمایندگی تویوتا در استرالیا و چه کمپانی مادر هیچکدام تأیید نکردهاند که آیا قرار است این تغییرات در مدل فعلی این کوپه اعمال شود، یا در مدل آینده 86GT شاهد این بهینهسازیها خواهیم بود و یا اصولاً قرار است به عنوان یک آپشن به خریداران و صاحبان فعلی این خودرو ارائه شود.
به هر حال از ما فقط درخواست شده است که این تنها دستگاه مدل مفهومی جدید را تست فنی کرده و آن را با مدل GTS فعلی با گیربکس منوال مقایسه نموده و نقطه نظرات خود را به آقای تادا منعکس نماییم.
ابتدا کار خود را با GT86 استاندارد شروع میکنیم. کماکان این خودرو از حالت سکون با شتاب اولیه معمولی شروع به حرکت میکند. بهترین رکورد شخصی نگارنده از سکون تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۶.۹ ثانیه میباشد. اما در عین حال با هرزگردی لاستیکهای عقب و تمایل زیاد برای افزایش سرعت در دنده ۳ و سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت وارد اولین پیچ کوتاه پیست شده که در انتهای آن یک پیچ خیلی تیز (شیکِین) نیز تعبیه شده است. با فشردن پدال ترمز نسبتاً نرم این کوپه معلوم میشود که در طول روز فشار زیادی بر روی ترمز آن وارد شده است و این مطلب بیانگر آن است که تنها فشار کمی بر روی ترمز کافی است تا کمبود توان در پایین آوردن سرعت ماشین، خود را نشان دهد.
داستان GT86 بدین گونه است که این خودرو نه یک اتومبیل مسابقهای و نه جزو سریعترین های جاده و اتوبان است. البته کوپه دوستداشتنی ما تلاشی هم برای نقض این ادعا نمیکند!
در ادامه شما به راحتی داخل پیچ تند میلغزید و تمام انحناهای پیست را بیدغدغه پشت سر میگذارید و GT86 به طرز باورنکردنی کماکان سرزنده و چابک است. البته این سرزندگی از همان دقایق اولیه رانندگی با این کوپه خود را نشان می دهد و دلیل آن نیز تلفیق بیهمتایی از تعادل دینامیکی حیرتانگیز با چابکی مثالزدنی و تایرهایی با چسبندگی اندک میباشد. مشابه این ویژگیها را (آن هم با کیفیتی پایینتر) فقط در دو خودرو دیگر سوبارو BRZ و مزدا MX-5 میتوان یافت.
اوج لذت رانندگی با GT86 هنگامی است که محور عقب آن در حال رقصیدن (بخوانید: سُر خوردن) بر روی جاده است، که البته اتفاق نادری هم نیست و در سرعتهای معقول و قابل کنترل همچون هنرپیشههای هالیوود بر روی فرش قرمز خودنمایی میکند. اطلاعات دقیقی که خودرو از شرایط جاده منتقل میکند و ارتباط راننده با جاده خصوصاً از طریق فرمان بیهمتای این خودرو که حتی سوپراسپرت های میلیون دلاری را نیز شرمنده میکند، فاکتورهایی هستند که باعث ایجاد یک حس لذت و هیجان دائمی میشوند و در کنار تعهد و القای حس اطمینان، تجربهای فراموشنشدنی را برای راننده به ارمغان میآورند.
به دلیل وزن سبک ۱۲۷۵ کیلوگرمی مدل GTS، حتی در مانورهای سنگین نیز هیچگاه فشار بیش از اندازه به ترمز و تایرهای آن احساس نمیشود و در نتیجه شما هیچگاه نمیخواهید با این خودرو توقف کنید و خودرو نیز همین را از شما میخواهد!
تمام مطالب بالا را در ذهن خود حلاجی کنید، به آن فاکتور مجهول که همانا دلیل تولید این خودرو بوده میرسید!
و حالا نوبت به نشستن داخل مدل مفهومی "تادا" میرسد.
علیرغم بهینهسازیهای سبک شخصیت، این کوپه بهگونهای تغییر کرده است که سلاح اصلی آن (بخوانید: هندلینگ) پیشرفتهتر و قابل اطمینان تر شده است! ضربهگیرهای سیستم تعلیق ارتقا یافتهاند و کیفیت سواری نرمتر شده است و از طرف دیگر هندلینگ بهبود یافته است. بدنه بر روی جاده کمی تختتر به نظر میرسد و به دور از هرگونه حالت گهوارهای میباشد.
تایرهایی با فاق کوتاهتر و چسبندگی بیشتر باعث بخشیدن جانی دوباره در هنگام حرکت میباشد و این حس خوب از طریق شاسی و فرمان به راننده که در صندلی بی نقص این کوپه آرمیده است منتقل میگردد.
نکته ای که میتوان به صراحت نتیجه گرفت این است که ذات این کوپه درخواست فشار هر چه بیشتر در زمینه هندلینگ است و به راحتی نیز از پس آن بر میآید!
لاستیکهای "دیرتزا" در عقب به فشار کمتری برای لغزاندن محور عقب نیاز دارند و راننده باید حواسش کمی جمعتر و عکسالعملهایش سریعتر باشد که البته پاداش آن عبور از پیچ با آنچنان سرعت بالایی است که تایرهای استاندارد "پریماسی" حتی رویای آن را هم نمیتوانند ببینند.
از لحاظ تعادل تغییرات اعمال شده در نسخه مفهومی باعث شدهاند قسمت عقب این کوپه کمی تمایل به انحراف بیشتری داشته باشد اما ورود به داخل پیچها به اسرعت بالاتر، چسبندگی بیشتر در میانه و خروج با نیرو و سرعت بیشتر همگی دست به دست هم دادهاند تا در تمام شرایط سرعت بیشتر و هندلینگ بهتری را به ارمغان آورند.
به طور عجیبی نیز ترمزها قویتر به نظر میآیند که البته این موضوع از عوارض جانبی چسبندگی بیشتر تایرها است.
در حالی که بر کسی پوشیده نیست که علاقهمندان این کوپه منتظر ورود اجتنابناپذیر نسخه توربوشارژر دار آن هستند، اما نسخه مفهومی تادا نشان داد که قابلیتهای فراوانی در DNA این خودرو نهفته است که هنوز به طور کامل به نمایش گذاشته نشده است!
نقاط قوت: دینامیک بالای رانندگی، فاکتور لذت، بازخورد مناسب حین رانندگی، ارزش غیرقابل رقابت در مقابل مبلغ پرداختی
نقاط ضعف: لیست انتظار طولانی برای دریافت خودرو، عدم وجود نسخه توربوشارژر دار تا لحظه نگارش، بهینهسازیهای مدل "تادا" هنوز در دسترس عموم قرار ندارد.