استفاده تویوتا از نوار آلومینیومی برای بهبود آیرودینامیک GR کرولا 2024
خودروسازان معمولاً در هر سال تغییراتی محدود را برای محصولات تولیدی خود در نظر میگیرند که این امر در سالهای اخیر با اضافه شدن برخی تجهیزات جدید، بهبود طراحی ظاهری و البته اندکی افزایش قیمت همراه شده است؛ اما درباره تویوتا GR کرولا خبر خاصی وجود ندارد به جز اینکه تویوتا از یک جفت مجرای هوا و چهار نوار ویژه آلومینیومی برای بهبود آیرودینامیک محصول خود استفاده میکند.
در ویدئویی که کن گوشی راننده حرفهای دریفت منتشر کرده است، این نوارها به عنوان یک بهبود عجیب جلبتوجه میکنند. همین ویژگی بخشی از کیت ارتقا GR کرولا 2024 است که شامل مواردی همچون پیچهای ساب فریم عقب جدید، پیچهای جدید جعبهفرمان، مجاری هوای متفاوت برای ورود هوا و همان نوارهای یاد شده خواهند بود. شاید با خود فکر کنید که چنین نواری به آببندی مجرای هوا یا تقویت بخشی انعطافپذیر از خودرو کمک میکند اما در واقع وظیفه آن مدیریت تخلیه الکترواستاتیکی است. بر اساس اختراع ثبت شده تویوتا، خودرو در زمان رانندگی بار مثبت تولید میکند و هوای اطراف آن نیز چنین باری دارد. دو بار همنام همدیگر را دفع میکنند و بنابراین جریان هوای اطراف خودرو متلاطم میشود.
بنا به گفته رسانهها، تویوتا از دهه قبل میلادی تاکنون در حال بررسی این ایده بوده و ابتدا روی مدل 86 آن را تست کرده است. در زمان توسعه نسخه فیس لیفت 86 مهندسان برند یاد شده متوجه رفتار متناقض خودروهای تست به ویژه در زمانی شدهاند که متریال سپر مدلهای پروتوتایپ و تولیدی متفاوت بودهاند. این امر منجر به مطالعه درباره تخلیه الکترواستاتیکی شده و نهایتاً یافتههای بعدی نشان داده است نوار آلومینیومی این مشکل را رفع کرده و آیرودینامیک خودرو را بهبود میبخشد.
گوشی میگوید پس از اعمال تغییرات یاد شده متوجه تفاوتهایی در سواری GR کرولا شده هرچند باور این موضوع کمی سخت است و برای اثبات ادعاها باید مقایسهای دقیق بین خودروهای قبلی و کنونی انجام شود. اگرچه چنین تغییری در مقایسه با دیگر بهروزرسانیها بسیار ناچیز به نظر میرسد اما خودروسازانی با تیراژ تولید بسیار بالا به خوبی میدانند که کوچکترین تغییرات نیز تفاوتهای بزرگی ایجاد میکنند.