تویوتا بلیزارد، شاسیبلند کوچکی که بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ توسط دایهاتسو برای تویوتا ساخته شد، با طراحی ساده و تواناییهای آفرودی برجسته، جایگزینی ارزانتر برای لندکروزر بود.
تویوتا که امروز با مدلهایی مانند لندکروزر و فورانر حضور پررنگی در دنیای خودروهای آفرود دارد، در سال ۱۹۶۷ با دایهاتسو همکاری کرد تا به بازار خودروهای کامپکت و کیکار آسیا نفوذ کند. یکی از نتایج این همکاری، تویوتا بلیزارد بود، شاسیبلندی که در اصل محصول دایهاتسو بود، اما با موتور تویوتا و برند تویوتا عرضه شد. این خودرو بهعنوان نسخهای ارزانتر از لندکروزر برای بازار ژاپن طراحی شد و تنها تعداد محدودی به بازارهایی مانند آمریکا صادر شدند. نسل اول بلیزارد (LD10) که در سال ۱۹۸۰ معرفی شد، نسخهای بازطراحیشده از دایهاتسو تفت بود. این خودرو با موتور ۲.۲ لیتری دیزلی چهار سیلندر تویوتا، ۶۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. شاسی نردبانی، اکسلهای صلب با فنرهای تخت و سیستم چهارچرخ محرک دستی با حالتهای سبک و سنگین، توانایی آفرودی فوقالعادهای به آن میداد.
بلیزارد LD10 در سه سبک بدنه شامل هاردتاپ، سافتتاپ با درهای پارچهای و سافتتاپ با درهای فلزی عرضه شد. مدلهای کانورتیبل با شیشه جلوی تاشو، تجربهای خاص از رانندگی در طبیعت ارائه میکردند. در اکتبر ۱۹۸۱، نسخهای با سقف فایبرگلاس سفید و سانروف معرفی شد و در سال ۱۹۸۲ به گیربکس پنج سرعته دستی مجهز شد. گیربکس اولیه چهار سرعته بود که از سال ۱۹۸۳ بهصورت استاندارد پنج سرعته شد. نسل اول LD10 تنها ۳,۴۸۵ میلیمتر طول داشت. نسل دوم بلیزارد که با کد LD20 در ۱۹۸۴ معرفی شد و بر پایه دایهاتسو راگر ساخته شد. این مدل با موتور ۲.۴ لیتری دیزلی ۸۳ اسب بخار و گزینه توربودیزل ۹۶ اسب بخار (از سپتامبر ۱۹۸۵) عرضه شد.
طول خودرو در این نسل به ۳,۶۵۵ افزایش یافت و فاصله محوری ۲,۲۰۵ میلیمتر بود. سیستم تعلیق قابل تنظیم و کولر بهعنوان آپشن، راحتی بیشتری فراهم کردند. در فیسلیفت ۱۹۸۷، چراغهای گرد به مستطیلی تغییر کردند و تیپهای بالاتر از لامپهای هالوژن بهره بردند. کابین بلیزارد، بهویژه در LD10، بسیار ساده بود. فلزهای نمایان، کنترلهای ساده تهویه، رادیوی دکمهای و سرعتسنج با حداکثر ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت، حس و حال یک خودروی آفرودی خالص را منتقل میکردند. رانندگی با بلیزارد کند، پرسروصدا و پرتکان بود، اما فاصله محوری کوتاه، فرمانپذیری تیز را فراهم میکرد.
جایگاه بلیزارد در تاریخ تویوتا
بلیزارد در دورانی متولد شد که تویوتا هنوز غول جهانی نبود. همکاری با دایهاتسو که در سال ۲۰۱۶ به زیرمجموعه کامل تویوتا تبدیل شد، راه را برای ورود تویوتا به بخش شاسیبلندهای کامپکت هموار کرد. این خودرو راه را برای راوفور، اولین کراساوور تویوتا در دهه ۱۹۹۰، باز کرد که برخلاف بلیزارد، بر راحتی شهری تمرکز داشت. امروزه، تقاضا برای خودروهای آفرودی خالص مانند بلیزارد کاهش یافته و مدلهایی مانند جیپ رانگلر یا سوزوکی جیمنی نزدیکترین جانشینان آن هستند. بلیزارد یادآور دورانی است که آفرود به معنای سادگی و استقامت بود.
shahriar
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴کاش سادگی و کاربردی بودن همچنان در بعضی خودروها حفظ میشد، یه چیزی که کم استهلاک و کم دردسر باشه و با خیال راحت تو هر کوه و بیابونی میرفتی و اگر خراب میشد با بالا دادن کاپوت و یه نگاه به زیر میتونستی لااقل عیب یابی کنی… الان یه چراغ ارور روشن میشه که خود نمایندگی هم به سختی میفهمه مال کجاس
مصطفی
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴درود
بخاطر همینه که طرفدار ماشین های کلاسیک هستم
مهدی
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴نمای عقب شبیه نیسان پاترول دو در است.
Aref
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴عزیز این کلا پاترول هستش که توسط دایهاتسو که زیرمجموعه نیسان ساخته شده.
datsun
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴پاترول ابعادش انقدره؟
حمید
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴دایهاتسو زیر مجموعه تویوتاست
آرش
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴پدال مجله کار اند درایور پورشه تایکان جدید رو بررسی کرده خبر رو پوشش بده که جالبه اعداد پ ارقام
ناشناس
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴اگراین تویوتای کوچولوفراموش شده وتولیدنمی شه در عوضش که«سوزوکی جیمنی ژاپن»تولیدمی شه وجای خالی این تویوتاراحسابی پرکرده توبازارجهان!آخرین به مدلش هم به روزرسانی نسل چهارم درسال2018بودکه یواش یواش بایدمنتظرنسل۵پنجم سوزوکی جیمنی ما باشیم بعدازگذشت۸هشت سال ازرونمایی نسل۴چهار
ناشناس
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴اگراین تویوتای کوچولوفراموش شده وتولیدنمی شه در عوضش که«سوزوکی جیمنی ژاپن»تولیدمی شه وجای خالی این تویوتاراحسابی پرکرده توبازارجهان!آخرین به مدلش هم به روزرسانی نسل چهارم درسال2018بودکه یواش یواش بایدمنتظرنسل۵پنجم سوزوکی جیمنی ما باشیم بعدازگذشت۸هشت سال ازرونمایی نسل۴چهار سوزوکی جیمنی مدل2018
اهورا
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴کاملا با نظر آقای شهریار مواعقم چند سالی شرکتها به بهانه تخصصی بودن تعمیرات مشتریها رو سرکیسه میکنند و فریب میدن چرا که در گذشته همه کلیدها و سنسورهای ماشین ها فیزیکی و مکانیکی بود و میشد با کمی مهارت در مکانیک نسبت به تعمیر خوددو خود اقدام نمود اما گویا کاهش فروش و استهلاک ماشین ها به مذاق برخی سرمایه داران و سهامداران صنعت خودروسازی دنیا خوش نیومده و و بل برقی نمودن تحمیلی مدل های مردمی و پرفروش حتی دارن ماشین های گیربکس دستی رو سفارشی سازی میکنند و سلطه خودشان را بر خواست مشتریان تحمیل و ترجیح میدن